Diplomová práce "K otázkám pravopisné gramotnosti ve školní praxi" se zabývá aktuálními problémy výuky ruského pravopisu na hodinách ruského jazyka v českých školách a celkově postavením ruštiny v českých školách obecně. Práce se skládá ze dvou základních částí. Teoretická část zkoumá ruské písmo a historii a vývoj ruského pravopisu, a také problematiku didaktiky ruského pravopisu. V praktické části pak lze najít praktické doplňkové materiály pro výuky ruského pravopisu na druhém stupni základních škol. V diplomové práci je rozebírán aktuální problém didaktiky ruského pravopisu - nedostatek času věnovaného ruskému pravopisu na hodinách ruského jazyka a nedostatek materiálů pro jeho výuku.
Anotace v angličtině
The graduate thesis "The problems of ortography in schools" deals with current problems of Russian orthography didactics during the Russian language lessons at Czech schools. The thesis also deals with the position of Russian language at Czech schools generally. The thesis contains two parts. The theoretical part describes Russian writing and the history and development of the Russian ortography and the issues of the Russian ortography didactics. In the practical part, there we can find useful additional materials for the Russian ortography teachinbg. The thesis analyses the current problems of Russian ortography didactics - the lack of time dedicated to Russian ortography during Russian language lessons and the lack of materials for its teaching.
Klíčová slova
ruské písmo, ruská abeceda, historie a vývoj ruského pravopisu, základní části a principy ruského pravopisu, didaktika ruského pravopisu, metody výuky ruského pravopisu
Klíčová slova v angličtině
Russian writing, Russian alphabet, history and development of Russian ortography, basic components and principles of Russian ortography, didactics of Russian ortography, didactic methods of Russian ortography
Rozsah průvodní práce
72 s. (102 292 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "K otázkám pravopisné gramotnosti ve školní praxi" se zabývá aktuálními problémy výuky ruského pravopisu na hodinách ruského jazyka v českých školách a celkově postavením ruštiny v českých školách obecně. Práce se skládá ze dvou základních částí. Teoretická část zkoumá ruské písmo a historii a vývoj ruského pravopisu, a také problematiku didaktiky ruského pravopisu. V praktické části pak lze najít praktické doplňkové materiály pro výuky ruského pravopisu na druhém stupni základních škol. V diplomové práci je rozebírán aktuální problém didaktiky ruského pravopisu - nedostatek času věnovaného ruskému pravopisu na hodinách ruského jazyka a nedostatek materiálů pro jeho výuku.
Anotace v angličtině
The graduate thesis "The problems of ortography in schools" deals with current problems of Russian orthography didactics during the Russian language lessons at Czech schools. The thesis also deals with the position of Russian language at Czech schools generally. The thesis contains two parts. The theoretical part describes Russian writing and the history and development of the Russian ortography and the issues of the Russian ortography didactics. In the practical part, there we can find useful additional materials for the Russian ortography teachinbg. The thesis analyses the current problems of Russian ortography didactics - the lack of time dedicated to Russian ortography during Russian language lessons and the lack of materials for its teaching.
Klíčová slova
ruské písmo, ruská abeceda, historie a vývoj ruského pravopisu, základní části a principy ruského pravopisu, didaktika ruského pravopisu, metody výuky ruského pravopisu
Klíčová slova v angličtině
Russian writing, Russian alphabet, history and development of Russian ortography, basic components and principles of Russian ortography, didactics of Russian ortography, didactic methods of Russian ortography
Zásady pro vypracování
Prostudovat odbornou literaturu týkající se principů pravopisu a jeho vývoje v ruštině (učebnice, monografie, články v časopisech a sbornících, archivní materiály apod.); aktuální pravopisné normy v ruštině ve srovnávacím rusko-českém plánu
Excerpce a rozbor učebnic a příp. dalších učebních materiálů z hlediska zkoumané problematiky, význam pravopisu ve výuce s přihlédnutím k postavení ruštiny v českých školách; porovnání vlastních závěrů s odbornou literaturou a pedagogickou praxí
Navržení aktuálních námětů s přihlédnutím k možným interferenčním jevům a možnostem jejich předcházení (výběrově); dysortografie aj.
Zásady pro vypracování
Prostudovat odbornou literaturu týkající se principů pravopisu a jeho vývoje v ruštině (učebnice, monografie, články v časopisech a sbornících, archivní materiály apod.); aktuální pravopisné normy v ruštině ve srovnávacím rusko-českém plánu
Excerpce a rozbor učebnic a příp. dalších učebních materiálů z hlediska zkoumané problematiky, význam pravopisu ve výuce s přihlédnutím k postavení ruštiny v českých školách; porovnání vlastních závěrů s odbornou literaturou a pedagogickou praxí
Navržení aktuálních námětů s přihlédnutím k možným interferenčním jevům a možnostem jejich předcházení (výběrově); dysortografie aj.
Seznam doporučené literatury
BALCAR, M. a kol.: ?rfografija, punktuacija i knižno-pis´mennaja reč russkogo jazyka. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1979.
DANEŠ, F. ? DOKULIL, M. ? HAUSENBLAS, K. ? VÁHALA, F.: Píšeme podle nových pravidel. Orbis, Praha 1958.
KUPCEVIČOVÁ, J.: Russkaja orfografija v pravilach, upražnenijach i tablicach. . Ostravská univerzita, Ostrava 2006.
RIES, L. ? KOLLÁROVÁ, E. a kol. Svět cizích jazyků dnes. Inovační trendy v cizojazyčné výuce. 1. vydání. Bratislava : DIDAKTIS, 2004. 188 s. ISBN 80-89160- 11-5.
LIDIN, R.A. Inostrannyje familii i ličnyje imena: praktičeskaja transkripcija na russkij jazyk. Moskva: Vněšsigma, 1998
NADEL´- ČERVINSKAJA, M.A. Inojazyčnaja leksika: lingvopsichologičeskij slovar´- učebnik dlja škol gumanitarnogo profilky (s metodikoj dodaktičeskoj igry i tvorčeskich zadanij). Rostov-na-Donu: Feniks, 1996
BALCAR, M. a kol.: ?rfografija, punktuacija i knižno-pis´mennaja reč russkogo jazyka. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1979.
DANEŠ, F. ? DOKULIL, M. ? HAUSENBLAS, K. ? VÁHALA, F.: Píšeme podle nových pravidel. Orbis, Praha 1958.
KUPCEVIČOVÁ, J.: Russkaja orfografija v pravilach, upražnenijach i tablicach. . Ostravská univerzita, Ostrava 2006.
RIES, L. ? KOLLÁROVÁ, E. a kol. Svět cizích jazyků dnes. Inovační trendy v cizojazyčné výuce. 1. vydání. Bratislava : DIDAKTIS, 2004. 188 s. ISBN 80-89160- 11-5.
LIDIN, R.A. Inostrannyje familii i ličnyje imena: praktičeskaja transkripcija na russkij jazyk. Moskva: Vněšsigma, 1998
NADEL´- ČERVINSKAJA, M.A. Inojazyčnaja leksika: lingvopsichologičeskij slovar´- učebnik dlja škol gumanitarnogo profilky (s metodikoj dodaktičeskoj igry i tvorčeskich zadanij). Rostov-na-Donu: Feniks, 1996