Diplomová práce je rozdělena do 6 kapitol. První kapitola se zabývá objasněním pojmu technická střední škola, a to prostřednictvím komparace s německým vzdělávacím systémem. Druhá část stručně popisuje Plzeňský kraj, třetí představuje zakotvení výuky cizího jazyka v systému vzdělávacích programů. Čtvrtý díl je nejobšírnější popisuje současný stav výuky německého jazyka na technických středních školách v Plzeňském kraji, a to v porovnání s anglickým jazykem. Pátá kapitola představuje výsledky dotazníku, prostřednictvím kterého byly zjišťovány požadavky německých firem sídlících v Plzeňském kraji na znalosti německého jazyka technicky vzdělaných absolventů středních škol. V šestém oddíle jsou předloženy návrhy na zlepšení pozice německého jazyka na školách v Plzeňském kraji.
Annotation in English
The thesis is divided into six chapters. The first one deals with explanation of the idea "technical high school" through comparison with the German system of education. The second part describes briefly the situation in the Plzeň Region, chapter three deals with incorporation of the teaching foreign languages into the system of educational programs. The fourth part the most detailed describes the current situation of the German language teaching at technical high schools in the Plzeň Region by comparing with the English language teaching. The fifth chapter presents the results of the questionnaire, which collected the requirements of German companies based in the Pilsen Region on the German language knowledge of technically educated graduates of high schools. Proposals to improve the position of the German language at schools in the Plzeň Region are submitted in the sixth section.
Keywords
technická střední škola, Plzeňský kraj, Rámcový vzdělávací plán, Školní vzdělávací plán, Školský zákon, návrhy na zlepšení, Národní plán pro výuku cizích jazyků
Keywords in English
Technical high school, Plzeň Region, Framework Educational Plan, Education Act, proposals for improvement, National Plan for Teaching Foreign Languages, curriculum
Length of the covering note
59 s (75 000 znaků)
Language
NE
Annotation
Diplomová práce je rozdělena do 6 kapitol. První kapitola se zabývá objasněním pojmu technická střední škola, a to prostřednictvím komparace s německým vzdělávacím systémem. Druhá část stručně popisuje Plzeňský kraj, třetí představuje zakotvení výuky cizího jazyka v systému vzdělávacích programů. Čtvrtý díl je nejobšírnější popisuje současný stav výuky německého jazyka na technických středních školách v Plzeňském kraji, a to v porovnání s anglickým jazykem. Pátá kapitola představuje výsledky dotazníku, prostřednictvím kterého byly zjišťovány požadavky německých firem sídlících v Plzeňském kraji na znalosti německého jazyka technicky vzdělaných absolventů středních škol. V šestém oddíle jsou předloženy návrhy na zlepšení pozice německého jazyka na školách v Plzeňském kraji.
Annotation in English
The thesis is divided into six chapters. The first one deals with explanation of the idea "technical high school" through comparison with the German system of education. The second part describes briefly the situation in the Plzeň Region, chapter three deals with incorporation of the teaching foreign languages into the system of educational programs. The fourth part the most detailed describes the current situation of the German language teaching at technical high schools in the Plzeň Region by comparing with the English language teaching. The fifth chapter presents the results of the questionnaire, which collected the requirements of German companies based in the Pilsen Region on the German language knowledge of technically educated graduates of high schools. Proposals to improve the position of the German language at schools in the Plzeň Region are submitted in the sixth section.
Keywords
technická střední škola, Plzeňský kraj, Rámcový vzdělávací plán, Školní vzdělávací plán, Školský zákon, návrhy na zlepšení, Národní plán pro výuku cizích jazyků
Keywords in English
Technical high school, Plzeň Region, Framework Educational Plan, Education Act, proposals for improvement, National Plan for Teaching Foreign Languages, curriculum
Research Plan
Studentka se v diplomové práci věnuje historickému vývoji výuky německého jazyka na středních odborných školách technického zaměření v České republice. Práce bude rozdělena na dvě hlavní části. V první části bude zdokumentován vývoj výuky od roku 1945 do současnosti. Ve druhé části bude analyzována poptávka zahraničních firem se sídlem v Čechách a příhraničních oblastech Německa a Rakouska po absolventech technických oborů se znalostí německého jazyka (zvláště ve srovnání s požadavky na znalost angličtiny) a současné možnosti středních odborných škol. Analýza proběhne na základě dotazníků určených zahraničním firmám a ředitelům středních odborných škol technického zaměření.
Research Plan
Studentka se v diplomové práci věnuje historickému vývoji výuky německého jazyka na středních odborných školách technického zaměření v České republice. Práce bude rozdělena na dvě hlavní části. V první části bude zdokumentován vývoj výuky od roku 1945 do současnosti. Ve druhé části bude analyzována poptávka zahraničních firem se sídlem v Čechách a příhraničních oblastech Německa a Rakouska po absolventech technických oborů se znalostí německého jazyka (zvláště ve srovnání s požadavky na znalost angličtiny) a současné možnosti středních odborných škol. Analýza proběhne na základě dotazníků určených zahraničním firmám a ředitelům středních odborných škol technického zaměření.
Recommended resources
BLAHÁK, Boris Martin: Deutsch als fachbezogene Fremdsprache in Grenzregionen, Bratislava, 2008.
DOLEŽEL, Heidrun: Die Tschechen und ihre Nachbarn, Hannover, 2006.
HAVRÁNEK, Bohuslav: Deutsch-tschechische Beziehungen im Bereich der Sprache und Kultur, Berlin, 1965.
KOSCHMAL, Walter: Češi a Němci: dějiny, kultura, politika, Praha, 2001.
RICHTER, Karel: Češi a Němci v zrcadle dějin, sv. II, Třebíč, 1999.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Praha, 2001.
Národní plány výuky cizích jazyků
Ústav pro informace ve vzdělávání
Česká školní inspekce
Kroniky vybraných škol
Recommended resources
BLAHÁK, Boris Martin: Deutsch als fachbezogene Fremdsprache in Grenzregionen, Bratislava, 2008.
DOLEŽEL, Heidrun: Die Tschechen und ihre Nachbarn, Hannover, 2006.
HAVRÁNEK, Bohuslav: Deutsch-tschechische Beziehungen im Bereich der Sprache und Kultur, Berlin, 1965.
KOSCHMAL, Walter: Češi a Němci: dějiny, kultura, politika, Praha, 2001.
RICHTER, Karel: Češi a Němci v zrcadle dějin, sv. II, Třebíč, 1999.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Praha, 2001.
Národní plány výuky cizích jazyků
Ústav pro informace ve vzdělávání
Česká školní inspekce
Kroniky vybraných škol