Tato diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje smyslového vnímání dětí před vstupem do školy a jejich připravenosti ke čtení. Cílem diplomové práce je částečné zanalyzování stavu smyslového vnímání dětí na konci poslední roku docházky do MŠ. Dílčím cílem práce je zjištění, kolik písmen velké tiskací abecedy znají děti před zahájením školní docházky. Znalost písmen je zde porovnána i z hlediska genderových rozdílů. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje poznatky z vývoje dětí předškolního věku. Dále se věnuje problematice školní zralosti a školní připravenosti. Další část textu popisuje vývoj čtenářských dovedností předškolního dítěte a uvádí možnosti rozvoje pregramotnosti v rodině a mateřských školách. Shrnuje také vývoj metod prvopočátečního psaní a podrobněji se zaměřuje na 2 nejrozšířenější metody v ČR metodu analyticko-syntetickou a genetickou. Praktická část je zaměřena na mapování stavu rozvoje smyslového vnímání dětí před vstupem do školy. V rámci výzkumného šetření bylo zjišťováno, kolik v průměru písmen velké tiskací abecedy znají předškolní děti. Závěr práce obsahuje shrnutí a diskuzi výsledků výzkumu.
Annotation in English
This thesis deals with the development of sensory perception of children before school and their preparedness to read. The thesis aims to analyze the state of partial sensory perception of children at the end of last year, attendance in kindergarten. The operational objective is to determine how many big block letters of the alphabet children know before starting school. Knowledge of letters is here compared in terms of gender differences. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part includes knowledge of the development of preschool children. It also discusses the issue of school readiness. Another part describes the development of reading skills of preschool children and provides development opportunities pre-literacy in the family and in the kindergartens. It summarizes the development of methods for primordial writing and more focuses on two most common methods in the Czech Republic - the method of analytic-synthetic and genetic. The practical part is focused on mapping the state of development of sensory perception of children before school. As part of research investigation, it was investigated how the average big block letters of the alphabet children know preschool. Conclusion of this thesis contains a summary and discussion of research results.
Keywords
Smyslové vnímání, školní zralost, předškolní věk, pregramotnost, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, velká tiskací písmena.
Keywords in English
The sensory perception, school readiness, preschool age, emergent litaracy, analytic-synthetic method, genetic method, a big block letters.
Length of the covering note
83 s. , III s. (115 859)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje smyslového vnímání dětí před vstupem do školy a jejich připravenosti ke čtení. Cílem diplomové práce je částečné zanalyzování stavu smyslového vnímání dětí na konci poslední roku docházky do MŠ. Dílčím cílem práce je zjištění, kolik písmen velké tiskací abecedy znají děti před zahájením školní docházky. Znalost písmen je zde porovnána i z hlediska genderových rozdílů. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje poznatky z vývoje dětí předškolního věku. Dále se věnuje problematice školní zralosti a školní připravenosti. Další část textu popisuje vývoj čtenářských dovedností předškolního dítěte a uvádí možnosti rozvoje pregramotnosti v rodině a mateřských školách. Shrnuje také vývoj metod prvopočátečního psaní a podrobněji se zaměřuje na 2 nejrozšířenější metody v ČR metodu analyticko-syntetickou a genetickou. Praktická část je zaměřena na mapování stavu rozvoje smyslového vnímání dětí před vstupem do školy. V rámci výzkumného šetření bylo zjišťováno, kolik v průměru písmen velké tiskací abecedy znají předškolní děti. Závěr práce obsahuje shrnutí a diskuzi výsledků výzkumu.
Annotation in English
This thesis deals with the development of sensory perception of children before school and their preparedness to read. The thesis aims to analyze the state of partial sensory perception of children at the end of last year, attendance in kindergarten. The operational objective is to determine how many big block letters of the alphabet children know before starting school. Knowledge of letters is here compared in terms of gender differences. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part includes knowledge of the development of preschool children. It also discusses the issue of school readiness. Another part describes the development of reading skills of preschool children and provides development opportunities pre-literacy in the family and in the kindergartens. It summarizes the development of methods for primordial writing and more focuses on two most common methods in the Czech Republic - the method of analytic-synthetic and genetic. The practical part is focused on mapping the state of development of sensory perception of children before school. As part of research investigation, it was investigated how the average big block letters of the alphabet children know preschool. Conclusion of this thesis contains a summary and discussion of research results.
Keywords
Smyslové vnímání, školní zralost, předškolní věk, pregramotnost, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, velká tiskací písmena.
Keywords in English
The sensory perception, school readiness, preschool age, emergent litaracy, analytic-synthetic method, genetic method, a big block letters.
Research Plan
1. Zpracování projektu práce
2. Shromažďování a studium odborné literatury
3. Stanovení cílů práce
4. Zpracování teoretické části
5. Realizace projektu výzkumné části práce
6. Analýza výsledků výzkumu
7. Závěry a doporučení pro praxi
Research Plan
1. Zpracování projektu práce
2. Shromažďování a studium odborné literatury
3. Stanovení cílů práce
4. Zpracování teoretické části
5. Realizace projektu výzkumné části práce
6. Analýza výsledků výzkumu
7. Závěry a doporučení pro praxi
Recommended resources
Klenková, Jiřina: Diagnostika předškoláka: Správný vývoj řeči u dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003
Chrástka Miroslav: Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007, ISBN: 80-247-1369-1
Santlerová, Květoslava: Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Nakladatelství Paido, 1995, ISBN: 80-85931-05-2
Mikulenková, Hana: Příručka k vyučování čtení, psaní a literatuře v prvním ročníku základní školy. Olomouc: PRODOS, 2004, ISBN: 80-72-30-135-7
Zajitzová, Eliška: Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R., nakladatelství s věděckou radou, 2011, ISBN: 978-80-86798-14-1
Recommended resources
Klenková, Jiřina: Diagnostika předškoláka: Správný vývoj řeči u dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003
Chrástka Miroslav: Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007, ISBN: 80-247-1369-1
Santlerová, Květoslava: Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Nakladatelství Paido, 1995, ISBN: 80-85931-05-2
Mikulenková, Hana: Příručka k vyučování čtení, psaní a literatuře v prvním ročníku základní školy. Olomouc: PRODOS, 2004, ISBN: 80-72-30-135-7
Zajitzová, Eliška: Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R., nakladatelství s věděckou radou, 2011, ISBN: 978-80-86798-14-1