Předložená diplomová práce se zabývá problematikou využití didaktických her ve výuce fyziky na základních školách. V úvodních kapitolách jsou uvedeny základní poznatky týkající se teorie didaktické hry a jejího vztahu k výchově a vzdělávání. Praktická část obsahuje návrh metodiky výuky didaktických her a způsoby aplikace didaktických her do vyučování fyziky na ZŠ. Následuje vyhodnocení vlastního průzkumu využití didaktických her ve výuce fyziky na základních školách v Plzeňském kraji. V práci jsou také zpracovány výsledky vlastního pedagogického experimentu. Těžištěm práce je zásobník didaktických her, využitelných ve výuce fyziky na ZŠ, který navazuje na dřívější autorovu bakalářskou práci.
Anotace v angličtině
The presented thesis engages in the problems of application of didactic games during the physics classes at grammar schools. In the introductory chapters I present basic information concerning the theory of didactic game and its relation to upbringing and education.
The practical part contains a draft of the methods of didactic games tuition and also different ways of application of didactic games in the physics classes at the grammar schools in the Pilsen region.
In my thesis I have compiled the results of my own pedagogical experiment. The core of the work is a store of didactic games applicable in the physics classes at grammar schools which follows author's bachelor thesis.
Klíčová slova
didaktická hra, motivace, aktivizační metody, hry ve výuce, fyzika
Klíčová slova v angličtině
didactic game, motivation, activation methods, games in classes, physics
Rozsah průvodní práce
125 s. (163 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá problematikou využití didaktických her ve výuce fyziky na základních školách. V úvodních kapitolách jsou uvedeny základní poznatky týkající se teorie didaktické hry a jejího vztahu k výchově a vzdělávání. Praktická část obsahuje návrh metodiky výuky didaktických her a způsoby aplikace didaktických her do vyučování fyziky na ZŠ. Následuje vyhodnocení vlastního průzkumu využití didaktických her ve výuce fyziky na základních školách v Plzeňském kraji. V práci jsou také zpracovány výsledky vlastního pedagogického experimentu. Těžištěm práce je zásobník didaktických her, využitelných ve výuce fyziky na ZŠ, který navazuje na dřívější autorovu bakalářskou práci.
Anotace v angličtině
The presented thesis engages in the problems of application of didactic games during the physics classes at grammar schools. In the introductory chapters I present basic information concerning the theory of didactic game and its relation to upbringing and education.
The practical part contains a draft of the methods of didactic games tuition and also different ways of application of didactic games in the physics classes at the grammar schools in the Pilsen region.
In my thesis I have compiled the results of my own pedagogical experiment. The core of the work is a store of didactic games applicable in the physics classes at grammar schools which follows author's bachelor thesis.
Klíčová slova
didaktická hra, motivace, aktivizační metody, hry ve výuce, fyzika
Klíčová slova v angličtině
didactic game, motivation, activation methods, games in classes, physics
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat knižní i časopiseckou literaturu /1 zahraniční pramen/ a zpracovat přehled
zjištěných skutečností
2. Stanovit pracovní hypotézu
3. Na základě studia a vlastních zkušeností zpracovat metodiku výuky
a způsoby aplikace didaktických her do výuky fyziky na ZŠ.
4. Zpracovat "zásobník" didaktických her vhodných k použití ve výuce fyziky na ZŠ.
5. Provést průzkum využití didaktických her na školách / okres Klatovy, okres Plzeň-město ,
Plzeňský kraj - dle možností diplomanta/
6. Provedení vlastního ped.experimentu - výuka s didaktickou hrou
7. Vyhodnocení a zpracování výsledků
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat knižní i časopiseckou literaturu /1 zahraniční pramen/ a zpracovat přehled
zjištěných skutečností
2. Stanovit pracovní hypotézu
3. Na základě studia a vlastních zkušeností zpracovat metodiku výuky
a způsoby aplikace didaktických her do výuky fyziky na ZŠ.
4. Zpracovat "zásobník" didaktických her vhodných k použití ve výuce fyziky na ZŠ.
5. Provést průzkum využití didaktických her na školách / okres Klatovy, okres Plzeň-město ,
Plzeňský kraj - dle možností diplomanta/
6. Provedení vlastního ped.experimentu - výuka s didaktickou hrou
7. Vyhodnocení a zpracování výsledků
Seznam doporučené literatury
Učebnice fyziky pro základní školu
CAILLOIS, R., BARASH, M. Man, play and games. University of Illinois Press, 2001. s. 9-10
HAVERLÍKOVÁ, V. Vzdelávacie hry v školskom vyučovaní fyziky.
In. Elektronický zborník z konferencie DIDFYZ 2010: Aktuálne problémy
fyzikálneho vzdelávania v európskom priestore.
Nitra: Pobočka JSMF v Nitre, 2010. ISBN 978-80-8094-795-8.
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1975.
ORBÁNOVÁ, D. Význam aktivizujúcich vyučovacích metód pri rozvoji
tvorivosti žiakov. 2006. (cit. 25.11.2010) Dostupné na http:
//everest.natur.cuni.cz/konference/2006/prispevek/orbanova.pdf
NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivostí. Brno: Paido, 2004.
ISBN 80-7315-014-X.
BIZNAROVA, V. Fyzikalna hra pre zakladne školy "Potapač".
Veletrh nápadů učitelů fyziky 8. Česke Budějovice: JČU, 2003. s. 71-75.
ISBN 80-7040-647-X.
HAVERLIKOVA, V. Stimulacia poznavania fyzikalnou hrou "Suboj
na labilnej tacke" In Zborník príspevkov: Tvorivý učiteľ fyziky III.
Národný festival fyziky 2010. Bratislava : Vydala Slovenska fyzikalna
spoločnosť, 2010, s. 141-147, 197 s. ISBN 978-80-96124-9-0.
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
Coufalová, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy.
Praha: Fortuna, 2006.
Svoboda, E., Kolářová, R. Didaktika fyziky základní a střední školy.
Praha: UK, 2006.
Seznam doporučené literatury
Učebnice fyziky pro základní školu
CAILLOIS, R., BARASH, M. Man, play and games. University of Illinois Press, 2001. s. 9-10
HAVERLÍKOVÁ, V. Vzdelávacie hry v školskom vyučovaní fyziky.
In. Elektronický zborník z konferencie DIDFYZ 2010: Aktuálne problémy
fyzikálneho vzdelávania v európskom priestore.
Nitra: Pobočka JSMF v Nitre, 2010. ISBN 978-80-8094-795-8.
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1975.
ORBÁNOVÁ, D. Význam aktivizujúcich vyučovacích metód pri rozvoji
tvorivosti žiakov. 2006. (cit. 25.11.2010) Dostupné na http:
//everest.natur.cuni.cz/konference/2006/prispevek/orbanova.pdf
NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivostí. Brno: Paido, 2004.
ISBN 80-7315-014-X.
BIZNAROVA, V. Fyzikalna hra pre zakladne školy "Potapač".
Veletrh nápadů učitelů fyziky 8. Česke Budějovice: JČU, 2003. s. 71-75.
ISBN 80-7040-647-X.
HAVERLIKOVA, V. Stimulacia poznavania fyzikalnou hrou "Suboj
na labilnej tacke" In Zborník príspevkov: Tvorivý učiteľ fyziky III.
Národný festival fyziky 2010. Bratislava : Vydala Slovenska fyzikalna
spoločnosť, 2010, s. 141-147, 197 s. ISBN 978-80-96124-9-0.
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
Coufalová, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy.
Praha: Fortuna, 2006.
Svoboda, E., Kolářová, R. Didaktika fyziky základní a střední školy.
Praha: UK, 2006.
Přílohy volně vložené
DVD disk obsahující video ukázku didaktické hry a některé šablony didaktických her