Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jak hraní her, zaměřujících se na slovní zásobu, ovlivňuje osvojování slovní zásoby. Dalším cílem je odhalit jaký postoj mají k hraní her žáci a učitelé. Teoretická část diplomové práce se zabývá žáky, slovní zásobou obecně, různými fázemi osvojování slovní zásoby a hrami. Dalším bodem diplomové práce je popis výzkumu, který probíhal na ZŠ. Nástroji pro shromažďování dat byly experiment a dotazník. Díky analýze výsledků získaných těmito nástroji, byly dvě hypotézy potvrzeny a dvě vyvráceny. Z toho vyplývá, že didaktické hry zaměřující se na slovní zásobu, jsou žáky oblíbené, že dívky a chlapci mají rádi stejný typ her, a že žáci považují didaktické hry za užitečný nástroj k upevnění slovní zásoby. Rovněž to poukazuje na fakt, že učitelé angličtiny k upevnění slovní zásoby volí raději jiné metody než hraní her. Nakonec bylo výzkumem zjištěno, že didaktické hry zaměřující se na slovní zásobu, mají pozitivní vliv na upevňování slovní zásoby.
Annotation in English
The main goal of the thesis is to discover what effect has playing vocabulary games on vocabulary consolidation. Another aim of the thesis is to reveal learners as well as teachers' attitude to vocabulary games. Its theoretical part deals with learners, vocabulary in general, vocabulary acquisition phases and games. Thus it provides the thesis with useful background. Next, the thesis describes the research which was conducted at ZŠ. The tools used to gather data are an experiment and a questionnaire. Later, by means of analysis of the results, two hypotheses were verified and two hypotheses were disproved. It implies that vocabulary games are popular with the learners, that both the boys and the girls like the same games and that the learners regard vocabulary games as a useful tool in vocabulary consolidation process. Also, it reveals that in order to consolidate vocabulary, the English teachers introduce into the lessons rather other methods than vocabulary games. Finally the research question discovered that playing vocabulary games has a beneficial effect on vocabulary consolidation.
Keywords
slovní zásoba, fáze upevňování, didaktické hry, důvody pro užití her, žáci na druhém stupni ZŠ, obliba her u žáků, efektivita her
Keywords in English
vocabulary, the consolidation phase, didactic games, reasons to use vocabulary games, learners at lower secondary schools, popularity of vocabulary games, effectiveness of vocabulary games
Length of the covering note
62 s. (104 329 znaků).
Language
AN
Annotation
Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jak hraní her, zaměřujících se na slovní zásobu, ovlivňuje osvojování slovní zásoby. Dalším cílem je odhalit jaký postoj mají k hraní her žáci a učitelé. Teoretická část diplomové práce se zabývá žáky, slovní zásobou obecně, různými fázemi osvojování slovní zásoby a hrami. Dalším bodem diplomové práce je popis výzkumu, který probíhal na ZŠ. Nástroji pro shromažďování dat byly experiment a dotazník. Díky analýze výsledků získaných těmito nástroji, byly dvě hypotézy potvrzeny a dvě vyvráceny. Z toho vyplývá, že didaktické hry zaměřující se na slovní zásobu, jsou žáky oblíbené, že dívky a chlapci mají rádi stejný typ her, a že žáci považují didaktické hry za užitečný nástroj k upevnění slovní zásoby. Rovněž to poukazuje na fakt, že učitelé angličtiny k upevnění slovní zásoby volí raději jiné metody než hraní her. Nakonec bylo výzkumem zjištěno, že didaktické hry zaměřující se na slovní zásobu, mají pozitivní vliv na upevňování slovní zásoby.
Annotation in English
The main goal of the thesis is to discover what effect has playing vocabulary games on vocabulary consolidation. Another aim of the thesis is to reveal learners as well as teachers' attitude to vocabulary games. Its theoretical part deals with learners, vocabulary in general, vocabulary acquisition phases and games. Thus it provides the thesis with useful background. Next, the thesis describes the research which was conducted at ZŠ. The tools used to gather data are an experiment and a questionnaire. Later, by means of analysis of the results, two hypotheses were verified and two hypotheses were disproved. It implies that vocabulary games are popular with the learners, that both the boys and the girls like the same games and that the learners regard vocabulary games as a useful tool in vocabulary consolidation process. Also, it reveals that in order to consolidate vocabulary, the English teachers introduce into the lessons rather other methods than vocabulary games. Finally the research question discovered that playing vocabulary games has a beneficial effect on vocabulary consolidation.
Keywords
slovní zásoba, fáze upevňování, didaktické hry, důvody pro užití her, žáci na druhém stupni ZŠ, obliba her u žáků, efektivita her
Keywords in English
vocabulary, the consolidation phase, didactic games, reasons to use vocabulary games, learners at lower secondary schools, popularity of vocabulary games, effectiveness of vocabulary games
Research Plan
1. Pravidelné schůzky s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu na školách (např.experiment, dotazování).
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Research Plan
1. Pravidelné schůzky s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu na školách (např.experiment, dotazování).
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Recommended resources
Gairns, R., & Redman, S. (1986). Working with words: A guide to teaching and learning vocabulary. (4th ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. (5th ed.). Essex: Longman.
Ur, P. (2012). A Course in English Language Teaching. (2 ed.). Cambridge University Press.
Wright, A., Betteridge, D., & Buckby, M. (2006). Games for language learning. (3 ed.).Cambridge: Cambridge Univ. Press.
Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice. (1st ed.). Praha: Grada Publishing.
Recommended resources
Gairns, R., & Redman, S. (1986). Working with words: A guide to teaching and learning vocabulary. (4th ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. (5th ed.). Essex: Longman.
Ur, P. (2012). A Course in English Language Teaching. (2 ed.). Cambridge University Press.
Wright, A., Betteridge, D., & Buckby, M. (2006). Games for language learning. (3 ed.).Cambridge: Cambridge Univ. Press.
Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice. (1st ed.). Praha: Grada Publishing.