- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Regionální prvky ve výuce vlastivědy. Projektová metoda - region Cheb a blízké okolí.
Hlavní téma v angličtině
Regional constituent parts appearing i teaching geography and history in primary school. Project method - Cheb region and its neighborhood and surroundings.
Název dle studenta
Regionální prvky ve výuce vlastivědy. Projektová metoda - region Cheb a blízké okolí.
Název dle studenta v angličtině
Regional constituent parts appearing i teaching geography and history in primary school. Project method - Cheb region and its neighborhood and surroundings.
Cílem diplomové práce bylo, aby žáci získali více vědomostí o památkách a historii místa, kde žijí a o jeho okolí. Tato práce je zaměřena na region Cheb. Pomocí projektové metody bylo dosaženo požadovaného cíle. Projektové vyučování je v českém školství poměrně málo využívané, naopak v některých zahraničních zemích je již dlouhodobě zažité a osvědčené. Diplomová práce představuje zpracovanou historii regionu Cheb s praktickou částí v podobě projektu "Poznávej své okolí", který je rozdělen do pěti projektových dnů. Projekt je určen pro žáky 4. a 5. třídy základní školy a je zaměřen na vlastivědné učivo. V projektu žáci převzali svou odpovědnost za práci, tím bylo docíleno efektivnějších činností a lepších výsledků. Jednotlivé projektové dny lze využít samostatně. Projektové dny se uskutečnily v terénu, žáci si památky prohlédli a to přineslo příznivý účinek na upevnění jejich znalostí o památkách. Prvotní informace žáci získali v průběhu přípravy na jednotlivé projektové dny, v níž sami zjišťovali údaje z různých zdrojů. V tomto projektu je zpracováno několik pracovních listů a vlastivědných vycházek, které jsou vhodné i k dalšímu využití. V příloze diplomové práce najdete fotografie historických památek a jejich zajímavostí. Práce prokazuje, že využití projektového vyučování ve vlastivědě je velmi vhodné, během jednoho projektu žáci získali mnoho užitečných vědomostí nejen z vlastivědy. Propojení vlastivědného učiva s přírodovědným učivem, dopravní výchovou a jinými částmi vyučovacího procesu je dalším pozitivním aspektem. Nelze opomenout, že žáci díky projektu získali kladný vztah k památkám a přírodě a mají základní vědomosti o svém regionu z historického pohledu.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to enable pupils obtain more knowledge about sights and history of their place of living ad its surroundings. This paper focuses on the region of Cheb. The expected outcome was achieved by using the project method. Project learning is quite rarely exploited in the Czech school system, while in some foreign countries it has been recognized and approved for a long time. The thesis consists of a history compilation from the region of Cheb and it has a practical part in form of a project "Get to know your surroundings" which is divided into 5 project days. The project is meant for primary school pupils from the 4th and 5th class and it is aimed at history and geography syllabus. Pupils were responsible for their work in the project, which resulted in more effective activities and better results. The individual project days can be put into practice separately. The fact that all of them were implemented outdoors enabled the pupils to look at the different sights and, thus, to reinforce their historical knowledge about them. The initial information was obtained in the course of the individual project days preliminary when pupils used different sources for this purpose. Several worksheets and outings have been compiled and are available for further use. The appendix of the thesis contains photographs of the historical sights and of their aspects of interest. Given that during the project pupils obtained many helpful attainments, the study proved that the use of project learning in history and geography is very useful. Another constructive aspect of this method lies in linking history and geography syllabus with biology program, traffic education and other parts of the learning process. Moreover, pupils not only developed a positive attitude towards sights and nature, but they also gained basic knowledge about their region from the historical perspective.
Klíčová slova
projekt, projektová metoda, projektové vyučování, tvrze a panská sídla, hrady, region Cheb
Klíčová slova v angličtině
project, project method, project learning, strongholds and mansions, castles, the region of Cheb
Rozsah průvodní práce
87 s., počet příloh XXXVIII
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo, aby žáci získali více vědomostí o památkách a historii místa, kde žijí a o jeho okolí. Tato práce je zaměřena na region Cheb. Pomocí projektové metody bylo dosaženo požadovaného cíle. Projektové vyučování je v českém školství poměrně málo využívané, naopak v některých zahraničních zemích je již dlouhodobě zažité a osvědčené. Diplomová práce představuje zpracovanou historii regionu Cheb s praktickou částí v podobě projektu "Poznávej své okolí", který je rozdělen do pěti projektových dnů. Projekt je určen pro žáky 4. a 5. třídy základní školy a je zaměřen na vlastivědné učivo. V projektu žáci převzali svou odpovědnost za práci, tím bylo docíleno efektivnějších činností a lepších výsledků. Jednotlivé projektové dny lze využít samostatně. Projektové dny se uskutečnily v terénu, žáci si památky prohlédli a to přineslo příznivý účinek na upevnění jejich znalostí o památkách. Prvotní informace žáci získali v průběhu přípravy na jednotlivé projektové dny, v níž sami zjišťovali údaje z různých zdrojů. V tomto projektu je zpracováno několik pracovních listů a vlastivědných vycházek, které jsou vhodné i k dalšímu využití. V příloze diplomové práce najdete fotografie historických památek a jejich zajímavostí. Práce prokazuje, že využití projektového vyučování ve vlastivědě je velmi vhodné, během jednoho projektu žáci získali mnoho užitečných vědomostí nejen z vlastivědy. Propojení vlastivědného učiva s přírodovědným učivem, dopravní výchovou a jinými částmi vyučovacího procesu je dalším pozitivním aspektem. Nelze opomenout, že žáci díky projektu získali kladný vztah k památkám a přírodě a mají základní vědomosti o svém regionu z historického pohledu.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to enable pupils obtain more knowledge about sights and history of their place of living ad its surroundings. This paper focuses on the region of Cheb. The expected outcome was achieved by using the project method. Project learning is quite rarely exploited in the Czech school system, while in some foreign countries it has been recognized and approved for a long time. The thesis consists of a history compilation from the region of Cheb and it has a practical part in form of a project "Get to know your surroundings" which is divided into 5 project days. The project is meant for primary school pupils from the 4th and 5th class and it is aimed at history and geography syllabus. Pupils were responsible for their work in the project, which resulted in more effective activities and better results. The individual project days can be put into practice separately. The fact that all of them were implemented outdoors enabled the pupils to look at the different sights and, thus, to reinforce their historical knowledge about them. The initial information was obtained in the course of the individual project days preliminary when pupils used different sources for this purpose. Several worksheets and outings have been compiled and are available for further use. The appendix of the thesis contains photographs of the historical sights and of their aspects of interest. Given that during the project pupils obtained many helpful attainments, the study proved that the use of project learning in history and geography is very useful. Another constructive aspect of this method lies in linking history and geography syllabus with biology program, traffic education and other parts of the learning process. Moreover, pupils not only developed a positive attitude towards sights and nature, but they also gained basic knowledge about their region from the historical perspective.
Klíčová slova
projekt, projektová metoda, projektové vyučování, tvrze a panská sídla, hrady, region Cheb
Klíčová slova v angličtině
project, project method, project learning, strongholds and mansions, castles, the region of Cheb
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Vypracování teoretické části (projektová výuka, formy vyučování ve vlastivědě, projekt, projektová metoda, projektová výuka, regionální historie Chebska,RVP)
3. Vypracování praktické části (vypracování projektu - Poznávej své okolí)
4. Realizace praktické části
5. Obhajoba diplomové práce v akademickém roce 2014/2015
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Vypracování teoretické části (projektová výuka, formy vyučování ve vlastivědě, projekt, projektová metoda, projektová výuka, regionální historie Chebska,RVP)
3. Vypracování praktické části (vypracování projektu - Poznávej své okolí)
4. Realizace praktické části
5. Obhajoba diplomové práce v akademickém roce 2014/2015
Seznam doporučené literatury
* TOUŠEK, Václav. Česká republika: portréty krajů. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. 136 s. ISBN 80-239-6305-8
* KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4
* SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7
* KINDLMANNOVÁ, Jana, ed. Cesta za žákovskými projekty: metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. 149 s. ISBN 978-80-905502-0-9
* DURDÍK, Tomáš a SUŠICKÝ, Viktor. Zříceniny hradů, tvrzí a zámků. Západní Čechy. Vyd. 1. Praha: Agentura Pankrác, 2005. 322 s. ISBN 80-86781-06-2
Seznam doporučené literatury
* TOUŠEK, Václav. Česká republika: portréty krajů. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. 136 s. ISBN 80-239-6305-8
* KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-4
* SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7
* KINDLMANNOVÁ, Jana, ed. Cesta za žákovskými projekty: metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. 149 s. ISBN 978-80-905502-0-9
* DURDÍK, Tomáš a SUŠICKÝ, Viktor. Zříceniny hradů, tvrzí a zámků. Západní Čechy. Vyd. 1. Praha: Agentura Pankrác, 2005. 322 s. ISBN 80-86781-06-2