Cílem je analyzovat a vysvětlit vztahy a hranice mezi uměleckými projekty a sociálně zaměřenými komunitními projekty. Jaké faktory ovlivňují to, že na jednu činnost je nahlíženo umělecky a na druhou komunitně? Odpovědi nejen na tyto otázky budeme hledat především v projektech Kateřiny Šedé a ve společenském dění obce Vševily. Dílčím cílem práce je podpořit výuku zaměřenou na vizuální nebo mediální gramotnost. Pro dosažení cíle budou kromě studia teoretické literatury z filosofie nebo teorie umění využity metody kvalitativního výzkumu, především akční výzkum (reflektivní kazuistiky konkrétních projektů a jejich komparace) a metodika případových studií.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyse and explain relations and borders between artistic projects and socially focused community projects. What factors influence that one of these activities is perceived artistically and the other "communitially"? Answers (not only) to these questions are going to be examined primarily in the projects of Kateřina Šedá and in the social events of the village Vševily. A partial goal of this work is to support an education specialized in visual or media literacy. Besides a study of theoretical literature from the field of philosophy and art theory, methods of qualitative research, mainly action research (reflective casuistries of particular projects and their comparison) and methods of case studies are going to be utilized to achieve this goal.
Klíčová slova
komunita, mytičnost, scéničnost, projekt, fikční svět, umění, Kateřina Šedá, Vševily
Cílem je analyzovat a vysvětlit vztahy a hranice mezi uměleckými projekty a sociálně zaměřenými komunitními projekty. Jaké faktory ovlivňují to, že na jednu činnost je nahlíženo umělecky a na druhou komunitně? Odpovědi nejen na tyto otázky budeme hledat především v projektech Kateřiny Šedé a ve společenském dění obce Vševily. Dílčím cílem práce je podpořit výuku zaměřenou na vizuální nebo mediální gramotnost. Pro dosažení cíle budou kromě studia teoretické literatury z filosofie nebo teorie umění využity metody kvalitativního výzkumu, především akční výzkum (reflektivní kazuistiky konkrétních projektů a jejich komparace) a metodika případových studií.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyse and explain relations and borders between artistic projects and socially focused community projects. What factors influence that one of these activities is perceived artistically and the other "communitially"? Answers (not only) to these questions are going to be examined primarily in the projects of Kateřina Šedá and in the social events of the village Vševily. A partial goal of this work is to support an education specialized in visual or media literacy. Besides a study of theoretical literature from the field of philosophy and art theory, methods of qualitative research, mainly action research (reflective casuistries of particular projects and their comparison) and methods of case studies are going to be utilized to achieve this goal.
Klíčová slova
komunita, mytičnost, scéničnost, projekt, fikční svět, umění, Kateřina Šedá, Vševily
Cílem práce je analyzovat a vysvětlit vztahy a hranice mezi uměleckými projekty a sociálně zaměřenými komunitními projekty. Jaké faktory ovlivňují to, že na jednu činnost je nahlíženo umělecky a na druhou komunitně? Odpovědi nejen na tyto otázky budeme hledat především v projektech Kateřiny Šedé a ve společenském dění obce Vševily. Dílčím cílem práce je podpořit výuku zaměřenou na vizuální nebo mediální gramotnost. Pro dosažení cíle budou kromě studia teoretické literatury z filosofie nebo teorie umění využity metody kvalitativního výzkumu, především akční výzkum (reflektivní kazuistiky konkrétních projektů a jejich komparace) a metodika případových studií.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat a vysvětlit vztahy a hranice mezi uměleckými projekty a sociálně zaměřenými komunitními projekty. Jaké faktory ovlivňují to, že na jednu činnost je nahlíženo umělecky a na druhou komunitně? Odpovědi nejen na tyto otázky budeme hledat především v projektech Kateřiny Šedé a ve společenském dění obce Vševily. Dílčím cílem práce je podpořit výuku zaměřenou na vizuální nebo mediální gramotnost. Pro dosažení cíle budou kromě studia teoretické literatury z filosofie nebo teorie umění využity metody kvalitativního výzkumu, především akční výzkum (reflektivní kazuistiky konkrétních projektů a jejich komparace) a metodika případových studií.
Seznam doporučené literatury
GOODMAN, Nelson. Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
GRAHAM, Gordon. Filosofie umění. Brno: Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6.
LIESSMANN, Konrad Paul. Filosofie moderního umění. Olomouc: Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011. ISBN 978-80-87108-26-0.
katalogy z projektů Kateřiny Šedé
archivní materiály z akcí obce Vševily
... další literatura bude předmětem hledání a zkoumání
Seznam doporučené literatury
GOODMAN, Nelson. Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
GRAHAM, Gordon. Filosofie umění. Brno: Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6.
LIESSMANN, Konrad Paul. Filosofie moderního umění. Olomouc: Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011. ISBN 978-80-87108-26-0.
katalogy z projektů Kateřiny Šedé
archivní materiály z akcí obce Vševily
... další literatura bude předmětem hledání a zkoumání