Diplomová práce se zabývá výzkumem zaměřeným na tvořivé úlohy v multimediální výtvarné výchově a jejich rozborem metodou konceptové analýzy. Cílem bylo zjistit, jaké poznání, na základě čtyř komponent zážitku (tematická, konstruktivní, empatická a prožitková), a jakým způsobem přinášejí žákovi/studentovi multimediální úlohy. Dalším cílem bylo zjistit, ve které z uvedených složek je jejich přínos nejprůkaznější. Součástí práce je 10 navržených vyučovacích jednotek založených na multimediální technice, a které jsou dále analyzovány metodou konceptové analýzy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis looks into research zeroed in creative exercies in multimedial art and its brokedoown via the conceptual analysis method. The main goal was to find out such knowledge based on four components (theme, constructivity, emphaty and experience) and what this together brings for the student. Next task was to investigate in which one of this parts the contribution is the most convincing. Next components of this thesis are ten designed lessons based on multimedial techniques and later they are analysed with conceptual analysing methods.
Klíčová slova
výtvarná výchova, multimédia, konceptová analýza, tvořivé úlohy
Klíčová slova v angličtině
Art Education, multimedia, conceptual analysis, creative task
Rozsah průvodní práce
135 s. (183 377 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výzkumem zaměřeným na tvořivé úlohy v multimediální výtvarné výchově a jejich rozborem metodou konceptové analýzy. Cílem bylo zjistit, jaké poznání, na základě čtyř komponent zážitku (tematická, konstruktivní, empatická a prožitková), a jakým způsobem přinášejí žákovi/studentovi multimediální úlohy. Dalším cílem bylo zjistit, ve které z uvedených složek je jejich přínos nejprůkaznější. Součástí práce je 10 navržených vyučovacích jednotek založených na multimediální technice, a které jsou dále analyzovány metodou konceptové analýzy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis looks into research zeroed in creative exercies in multimedial art and its brokedoown via the conceptual analysis method. The main goal was to find out such knowledge based on four components (theme, constructivity, emphaty and experience) and what this together brings for the student. Next task was to investigate in which one of this parts the contribution is the most convincing. Next components of this thesis are ten designed lessons based on multimedial techniques and later they are analysed with conceptual analysing methods.
Klíčová slova
výtvarná výchova, multimédia, konceptová analýza, tvořivé úlohy
Klíčová slova v angličtině
Art Education, multimedia, conceptual analysis, creative task
Zásady pro vypracování
Tvorba žáka/studenta ve výtvarné výchově má přinášet poznání nejméně ve čtyřech základních okruzích: tematickém (poznávání námětu díla), konstruktivním (poznávání strukturace formy díla), empatickém (poznávání autora nebo diváka skrze dílo díla), prožitkovém (poznávání a kultivace emocí). Jaké poznání a jakým způsobem přinášejí žákovi/studentovi multimediální úlohy? Ve kterém z uvedených okruhů je jejich přínos nejprůkaznější?
V úkolu bude zapotřebí navrhnout nejméně 10 vzájemně provázaných (tematická řada, metodická řada, projekt) tvůrčích úloh postavených na multimediální technice a tyto úlohy didakticky vyhodnotit prostřednictvím metodiky konceptové analýzy.
Zásady pro vypracování
Tvorba žáka/studenta ve výtvarné výchově má přinášet poznání nejméně ve čtyřech základních okruzích: tematickém (poznávání námětu díla), konstruktivním (poznávání strukturace formy díla), empatickém (poznávání autora nebo diváka skrze dílo díla), prožitkovém (poznávání a kultivace emocí). Jaké poznání a jakým způsobem přinášejí žákovi/studentovi multimediální úlohy? Ve kterém z uvedených okruhů je jejich přínos nejprůkaznější?
V úkolu bude zapotřebí navrhnout nejméně 10 vzájemně provázaných (tematická řada, metodická řada, projekt) tvůrčích úloh postavených na multimediální technice a tyto úlohy didakticky vyhodnotit prostřednictvím metodiky konceptové analýzy.
Seznam doporučené literatury
BOURIAUD, N. Postprodukce. 1.vyd. Praha: 2004, Tranzit. ISBN 80-903452-0-4.
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova, 2004, roč. 44, mimořádné číslo, s.16-24.
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání, Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
MANOVICH, L. Principy nových médií. In Teorie vědy/Theory of Science, 2002, 24, č.11, s. 55 - 76. ISSN 1210-0250. (2002a)
SLAVÍK, J. O vztazích mezi oborem a jeho teoriemi ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, 2006, 46, č. 4, s. 2 - 4. RS 5096 ISSN 1210 - 3691.
SLAVÍK, J. Podpora reflektivního praktika: rozvíjející hospitace jako způsob akčního výzkumu [kapitola] /In: Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. -- Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2011. -- ISBN 978-80-904966-6-8. -- s. 43-62
SLAVÍK, J. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al. [článek] /In: Pedagogická orientace. -- ISSN 1211-4669. -- Roč. 22, č. 3 (2012), s. 367-386
SLAVÍK, J. Případové studie tvorby kurikula: shrnutí, diskuse, závěry [kapitola] /In: Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. -- Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011. -- ISBN 978-80-87000-78-6. -- s. 269-284
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J. Didaktická operacionalizace pojmů v tvůrčí činnosti žáků a v její reflexi jako problém vzdělávání učitelů [kapitola] /In: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. -- Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. -- ISBN 978-80-7290-384-9. -- s. 209-219
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy [článek] /In: Pedagogická orientace. -- ISSN 1211-4669. -- Roč. 20, č. 4 (2010), s. 69-91
VANČÁT, J. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu, 2007, ISBN 978-80-86783-20-8
VANČÁT, J. - PASTOROVÁ, M. Výtvarná výchova. In Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Metodický portál RVP [online]. c2007 [cit. 2013-12-3]. Dostupné na URL: .
ZIKMUNDOVÁ, V. Výtvarná výchova - mezi intimním a veřejným. (Počítačem podporovaná výuka jako prostředek dosažení autonomie ve světě kouzel vizuality) [stať] /In: Veřejnost a kouzlo vizuality: rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání: symposium české sekce INSEA, Brno, Brno: Masarykova univerzita, 2008. -- ISBN 978-80-210-4722-8. -- s. 192-199
ZIKMUNDOVÁ, V. Řekněte to sítí [stať] /In: Aktuální otázky zprostředkování umění: Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. -- Brno : Masarykova univerzita, 2007. -- Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity; č. 101. -- ISBN 978-80-210-4371-8. -- s. 108-110
ZIKMUNDOVÁ, V. Formální odlišnost v multimediálním artefaktu a s ním spojená proměna narativu díla [stať] /In: Children's identity, culture and media in Visegrad context : proceedings of the international academic conference. -- Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. -- CD-ROM. -- ISBN 978-80-7043-504-5. -- s. 144-149
Seznam doporučené literatury
BOURIAUD, N. Postprodukce. 1.vyd. Praha: 2004, Tranzit. ISBN 80-903452-0-4.
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova, 2004, roč. 44, mimořádné číslo, s.16-24.
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání, Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
MANOVICH, L. Principy nových médií. In Teorie vědy/Theory of Science, 2002, 24, č.11, s. 55 - 76. ISSN 1210-0250. (2002a)
SLAVÍK, J. O vztazích mezi oborem a jeho teoriemi ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, 2006, 46, č. 4, s. 2 - 4. RS 5096 ISSN 1210 - 3691.
SLAVÍK, J. Podpora reflektivního praktika: rozvíjející hospitace jako způsob akčního výzkumu [kapitola] /In: Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. -- Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2011. -- ISBN 978-80-904966-6-8. -- s. 43-62
SLAVÍK, J. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al. [článek] /In: Pedagogická orientace. -- ISSN 1211-4669. -- Roč. 22, č. 3 (2012), s. 367-386
SLAVÍK, J. Případové studie tvorby kurikula: shrnutí, diskuse, závěry [kapitola] /In: Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. -- Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011. -- ISBN 978-80-87000-78-6. -- s. 269-284
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J. Didaktická operacionalizace pojmů v tvůrčí činnosti žáků a v její reflexi jako problém vzdělávání učitelů [kapitola] /In: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. -- Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. -- ISBN 978-80-7290-384-9. -- s. 209-219
SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy [článek] /In: Pedagogická orientace. -- ISSN 1211-4669. -- Roč. 20, č. 4 (2010), s. 69-91
VANČÁT, J. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu, 2007, ISBN 978-80-86783-20-8
VANČÁT, J. - PASTOROVÁ, M. Výtvarná výchova. In Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Metodický portál RVP [online]. c2007 [cit. 2013-12-3]. Dostupné na URL: .
ZIKMUNDOVÁ, V. Výtvarná výchova - mezi intimním a veřejným. (Počítačem podporovaná výuka jako prostředek dosažení autonomie ve světě kouzel vizuality) [stať] /In: Veřejnost a kouzlo vizuality: rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání: symposium české sekce INSEA, Brno, Brno: Masarykova univerzita, 2008. -- ISBN 978-80-210-4722-8. -- s. 192-199
ZIKMUNDOVÁ, V. Řekněte to sítí [stať] /In: Aktuální otázky zprostředkování umění: Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. -- Brno : Masarykova univerzita, 2007. -- Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity; č. 101. -- ISBN 978-80-210-4371-8. -- s. 108-110
ZIKMUNDOVÁ, V. Formální odlišnost v multimediálním artefaktu a s ním spojená proměna narativu díla [stať] /In: Children's identity, culture and media in Visegrad context : proceedings of the international academic conference. -- Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. -- CD-ROM. -- ISBN 978-80-7043-504-5. -- s. 144-149