Diplomová práce se zabývá problematikou mezioborových přesahů v rámci výtvarných projektů na 1. stupni ZŠ. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, teoretickou a výzkumnou.
V rámci teoretické části jsou objasněny pojmy mezioborové přesahy, vztahy, témata, komparace umění, výtvarný úkol, projekt, vzdělávací obsahy a cíle, očekávané výstupy, klíčové kompetence, všeobecné vzdělávání.
Výzkumná část má dvě podkapitoly. V první části jsou provedené internetové rešerše ve vztahu k realizovaným projektům s mezioborovými přesahy ve světě a u nás. Je zde rovněž navržena určitý typologie těchto projektů a možnosti integrace vzdělávacích obsahů výtvarné výchovy a dalších oborů. Druhá část je věnována realizovaným výzkumným šetřením ve školní praxi třech ZŠ se zaměřením na projektové vyučování a mezioborová témata.
Cílem diplomové práce je určit realizovaný mezioborový přesah v rámci výtvarných projektů na ZŠ u nás a ve světě, provést srovnání těchto projektů a navrhnout zlepšení v této oblasti. Zároveň hodnotím použité výrazové prostředky nejen výtvarné výchovy, ale také dalších uměleckých předmětů.
Annotation in English
This thesis deals with the interdisciplinary overlaps within the art projects for the first grade of primary school. The work is divided into two main parts: theoretical and experimental.
The theoretical part explains the concepts of interdisciplinary overlaps, relationships, themes, comparison art, creative task, project, educational content and objectives, expected outcomes, core competencies, and general education.
The research section has two subsections. In the first part there are carried out internet researches in relation to the projects implemented with subfields in the world and us. There is also proposed to establish a typology of these projects and the possibility to integrate the educational contents arts and the other fields. The second part is dedicated to a research realized in school practice at three elementary schools with a focus on project-based learning and interdisciplinary topics.
The purpose of this thesis is to determine realized interdisciplinary overlap within art projects at the elementary school in our country and the world, further to compare these projects and suggest improvements ideas in this domain. At the same time I evaluate the used means of expression not only art, but also other art subjects.
Keywords
výtvarná výchova, výtvarný projekt, mezioborové vztahy, vzdělávací obsah, výrazové prostředky
Keywords in English
art education, art project, interdisciplinary relationships, educational content, means of expression
Length of the covering note
112 s.(158102 z),37s.(28022z.)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá problematikou mezioborových přesahů v rámci výtvarných projektů na 1. stupni ZŠ. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, teoretickou a výzkumnou.
V rámci teoretické části jsou objasněny pojmy mezioborové přesahy, vztahy, témata, komparace umění, výtvarný úkol, projekt, vzdělávací obsahy a cíle, očekávané výstupy, klíčové kompetence, všeobecné vzdělávání.
Výzkumná část má dvě podkapitoly. V první části jsou provedené internetové rešerše ve vztahu k realizovaným projektům s mezioborovými přesahy ve světě a u nás. Je zde rovněž navržena určitý typologie těchto projektů a možnosti integrace vzdělávacích obsahů výtvarné výchovy a dalších oborů. Druhá část je věnována realizovaným výzkumným šetřením ve školní praxi třech ZŠ se zaměřením na projektové vyučování a mezioborová témata.
Cílem diplomové práce je určit realizovaný mezioborový přesah v rámci výtvarných projektů na ZŠ u nás a ve světě, provést srovnání těchto projektů a navrhnout zlepšení v této oblasti. Zároveň hodnotím použité výrazové prostředky nejen výtvarné výchovy, ale také dalších uměleckých předmětů.
Annotation in English
This thesis deals with the interdisciplinary overlaps within the art projects for the first grade of primary school. The work is divided into two main parts: theoretical and experimental.
The theoretical part explains the concepts of interdisciplinary overlaps, relationships, themes, comparison art, creative task, project, educational content and objectives, expected outcomes, core competencies, and general education.
The research section has two subsections. In the first part there are carried out internet researches in relation to the projects implemented with subfields in the world and us. There is also proposed to establish a typology of these projects and the possibility to integrate the educational contents arts and the other fields. The second part is dedicated to a research realized in school practice at three elementary schools with a focus on project-based learning and interdisciplinary topics.
The purpose of this thesis is to determine realized interdisciplinary overlap within art projects at the elementary school in our country and the world, further to compare these projects and suggest improvements ideas in this domain. At the same time I evaluate the used means of expression not only art, but also other art subjects.
Keywords
výtvarná výchova, výtvarný projekt, mezioborové vztahy, vzdělávací obsah, výrazové prostředky
Keywords in English
art education, art project, interdisciplinary relationships, educational content, means of expression
Research Plan
V teoretické části diplomové práce studentka objasní pojmy: "mezioborové přesahy, vztahy, témata, komparace umění, výtvarný úkol, projekt, vzdělávací obsahy a cíle, očekávané výstupy, klíčové kompetence, všeobecné vzdělávání".
Studentka realizuje výzkumné šetření ve školní praxi třech ZŠ se zaměřením na projektové vyučování a mezioborová témata. Na základě kvalitativní analýzy obsahu zjistí realizovaný vzdělávací mezioborový obsah.
Provede internetové rešerše ve vztahu k realizovaným výtvarným projektům s mezioborovými přesahy u nás a ve světě. Navrhne určitou typologii těchto projektů a možností integrace vzdělávacích obsahů výtvarné výchovy a dalších oborů.
Research Plan
V teoretické části diplomové práce studentka objasní pojmy: "mezioborové přesahy, vztahy, témata, komparace umění, výtvarný úkol, projekt, vzdělávací obsahy a cíle, očekávané výstupy, klíčové kompetence, všeobecné vzdělávání".
Studentka realizuje výzkumné šetření ve školní praxi třech ZŠ se zaměřením na projektové vyučování a mezioborová témata. Na základě kvalitativní analýzy obsahu zjistí realizovaný vzdělávací mezioborový obsah.
Provede internetové rešerše ve vztahu k realizovaným výtvarným projektům s mezioborovými přesahy u nás a ve světě. Navrhne určitou typologii těchto projektů a možností integrace vzdělávacích obsahů výtvarné výchovy a dalších oborů.
Recommended resources
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. 246 s. Kultura a edukace; sv. 2. ISBN 978-80-7315-228-4.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, HAZUKOVÁ, Helena a SLAVÍK, Jan. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. 179 s., xxxii s. barev. obr. příl.ISBN 80-7290-016-1.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a ELIÁŠOVÁ, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 194 s. ISBN 978-80-7367-322-2.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl: teorie a praxe artefiletiky. V Praze: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. 281 s. ISBN 80-7290-066-8.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 280 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1168-3.
ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0
Upravený RVPZV s_barevně vyznačenými změnami_290313: Národní ústav pro vzdělávání. [online]. [cit. 2013-11-29]. Dostupné z: http://nuv.cz/file/319
SLAVÍK, Jan. Nové výzkumné poznatky z praxe výtvarné výchovy. Recenze
BLÁHA, Jaroslav, ŠAMŠULA, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. Vyd 2. Praha: SPL ? Práce, 2000. 128 s. ISBN 80-86287-33-5
ČÁP, Jan. MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7
Recommended resources
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. 246 s. Kultura a edukace; sv. 2. ISBN 978-80-7315-228-4.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, HAZUKOVÁ, Helena a SLAVÍK, Jan. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. 179 s., xxxii s. barev. obr. příl.ISBN 80-7290-016-1.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a ELIÁŠOVÁ, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 194 s. ISBN 978-80-7367-322-2.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl: teorie a praxe artefiletiky. V Praze: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. 281 s. ISBN 80-7290-066-8.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 280 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1168-3.
ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0
Upravený RVPZV s_barevně vyznačenými změnami_290313: Národní ústav pro vzdělávání. [online]. [cit. 2013-11-29]. Dostupné z: http://nuv.cz/file/319
SLAVÍK, Jan. Nové výzkumné poznatky z praxe výtvarné výchovy. Recenze
BLÁHA, Jaroslav, ŠAMŠULA, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. Vyd 2. Praha: SPL ? Práce, 2000. 128 s. ISBN 80-86287-33-5
ČÁP, Jan. MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7