Cílem mé diplomové práce bylo vytvořit ucelený přehled psychomotorického vývoje dítěte spolu s návrhem vhodných cviků a pohybových aktivit pro jednotlivá vývojová období dítěte od šestého týdne věku dítěte do konce druhého trimenonu. Jednotlivá cvičení jsem doplnila o fotodokumentaci.
V teoretické části jsem ve stručnosti nastínila problematiku diagnostiky psychomotorického vývoje dítěte do konce druhého trimenonu.
V praktické části diplomové práce se věnuji monitoringu psychomotorického vývoje dvou probandů, na základě něhož jsem doporučila vhodná cvičení ke korekci jejich psychomotorického vývoje. V další části teoretického bloku jsem sestavila přehled vybraných cvičení rozdělených podle věku dítěte, kde popisuji provedení cviku
a fyziologické účinky na dítě. Ve stručnosti jsem se zabývala i vhodnou manipulací s dítětem a sestavila jsem cvičební karty pro rodiče. V poslední části se věnuji dotazníkové studii týkající se tohoto tématu.
Annotation in English
The aim of my thesis is to create a comprehensive overview of psychomotor development of children, along with a draft of appropriate exercises and physical activities for individual development stages of children from six weeks of age until the end of the second trimenonu. Individual exercises I completed the documentation.
In the theoretical part I briefly outlined the diagnosis of psychomotor development of children by the end of the second trimenonu.
In the practical part of the thesis is devoted to the monitoring of neurodevelopmental two probands, on the basis of which I have recommended suitable exercises to correct their psychomotor development. In another part of the theoretical block, I conducted a survey of selected exercises broken down by age, where I describe the execution of the exercise and physiological effects on a child. In short, I dealt with the proper handling of child and I compiled workout cards for parents. The last section is devoted to the questionnaire study on this topic.
Cílem mé diplomové práce bylo vytvořit ucelený přehled psychomotorického vývoje dítěte spolu s návrhem vhodných cviků a pohybových aktivit pro jednotlivá vývojová období dítěte od šestého týdne věku dítěte do konce druhého trimenonu. Jednotlivá cvičení jsem doplnila o fotodokumentaci.
V teoretické části jsem ve stručnosti nastínila problematiku diagnostiky psychomotorického vývoje dítěte do konce druhého trimenonu.
V praktické části diplomové práce se věnuji monitoringu psychomotorického vývoje dvou probandů, na základě něhož jsem doporučila vhodná cvičení ke korekci jejich psychomotorického vývoje. V další části teoretického bloku jsem sestavila přehled vybraných cvičení rozdělených podle věku dítěte, kde popisuji provedení cviku
a fyziologické účinky na dítě. Ve stručnosti jsem se zabývala i vhodnou manipulací s dítětem a sestavila jsem cvičební karty pro rodiče. V poslední části se věnuji dotazníkové studii týkající se tohoto tématu.
Annotation in English
The aim of my thesis is to create a comprehensive overview of psychomotor development of children, along with a draft of appropriate exercises and physical activities for individual development stages of children from six weeks of age until the end of the second trimenonu. Individual exercises I completed the documentation.
In the theoretical part I briefly outlined the diagnosis of psychomotor development of children by the end of the second trimenonu.
In the practical part of the thesis is devoted to the monitoring of neurodevelopmental two probands, on the basis of which I have recommended suitable exercises to correct their psychomotor development. In another part of the theoretical block, I conducted a survey of selected exercises broken down by age, where I describe the execution of the exercise and physiological effects on a child. In short, I dealt with the proper handling of child and I compiled workout cards for parents. The last section is devoted to the questionnaire study on this topic.