Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití pokusné a experimentální činnosti ve výuce prvouky na prvním stupni základní školy. Úkolem práce bylo prokázat zvýšení efektivity a zároveň atraktivity edukačního procesu zařazením pokusných a pozorovacích činností do vyučovacích hodin.
Výsledky testování prokázaly, že výuka obohacená o pokusné a pozorovací činnosti je efektivnější a pro žáky atraktivnější než výuka, která tyto prvky neobsahuje.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using experimental and experimental activities in the teaching of elementary classes in primary schools. The task of this study was to increase the efficiency and attractiveness of the educational process while the inclusion of experimental and observational activities into lessons.
Testing results showed that enhanced learning is experimental and observational activity is more efficient and more attractive for students than teaching that does not contain these elements.
Klíčová slova
Přírodovědná gramotnost, pokus, pozorování
Klíčová slova v angličtině
Scientific literacy, experiment, observation
Rozsah průvodní práce
100 s. (116 515 znaků), iv s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití pokusné a experimentální činnosti ve výuce prvouky na prvním stupni základní školy. Úkolem práce bylo prokázat zvýšení efektivity a zároveň atraktivity edukačního procesu zařazením pokusných a pozorovacích činností do vyučovacích hodin.
Výsledky testování prokázaly, že výuka obohacená o pokusné a pozorovací činnosti je efektivnější a pro žáky atraktivnější než výuka, která tyto prvky neobsahuje.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using experimental and experimental activities in the teaching of elementary classes in primary schools. The task of this study was to increase the efficiency and attractiveness of the educational process while the inclusion of experimental and observational activities into lessons.
Testing results showed that enhanced learning is experimental and observational activity is more efficient and more attractive for students than teaching that does not contain these elements.
Klíčová slova
Přírodovědná gramotnost, pokus, pozorování
Klíčová slova v angličtině
Scientific literacy, experiment, observation
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
ŠIMIK, Ondřej. Environmentální vzdělávání a výchova pro učitelství 1. stupně. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta, 2007. \\
ŠIMIK, Ondřej. Experimentování v přírodovědě na zahraničních internetových stránkách jako inspirace pro výuku - odkaz Komenského zásady aktivity a možnosti jejího pojetí v předmětech o přírodě. Odkaz kultúrneho dedičstva v primárnej edukácii. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela - Pedagogická fakulta, 2008. s. 169-174. ISBN 978-80-8083-703-7.\\
ŠIMIK, Ondřej. Pojetí a význam přírodovědného pokusu na 1. stupni ZŠ v současné přípravě učitelů primární školy na katedře pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání pedagogické fakulty v Ostravě. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej studia - rozprawy - praktyka. Katowice: Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów, 2011. s. 405-414. ISBN 978-83-929881-8-2.\\
ŠIMIK, Ondřej. Pokus v přírodovědě na prvním stupni a jeho využití ve výuce. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta, 2011.\\
Seznam doporučené literatury
ŠIMIK, Ondřej. Environmentální vzdělávání a výchova pro učitelství 1. stupně. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta, 2007. \\
ŠIMIK, Ondřej. Experimentování v přírodovědě na zahraničních internetových stránkách jako inspirace pro výuku - odkaz Komenského zásady aktivity a možnosti jejího pojetí v předmětech o přírodě. Odkaz kultúrneho dedičstva v primárnej edukácii. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela - Pedagogická fakulta, 2008. s. 169-174. ISBN 978-80-8083-703-7.\\
ŠIMIK, Ondřej. Pojetí a význam přírodovědného pokusu na 1. stupni ZŠ v současné přípravě učitelů primární školy na katedře pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání pedagogické fakulty v Ostravě. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej studia - rozprawy - praktyka. Katowice: Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów, 2011. s. 405-414. ISBN 978-83-929881-8-2.\\
ŠIMIK, Ondřej. Pokus v přírodovědě na prvním stupni a jeho využití ve výuce. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta, 2011.\\
Přílohy volně vložené
Metodické karty k souboru pokusných a pozorovacích činností