Cílem diplomové práce bylo podat čtenáři základní informace o rozsahu výuky operací s algebraickými výrazy na druhém stupni základní školy a vytvořit systém příkladů roztříděných do skupin podle obtížnosti.
V teoretické části se čtenář mohl seznámit s tříděním algebraických výrazů podle různých kritérií, rozsahem výuky této problematiky dané RVPZV a postupy úprav algebraických výrazů vyučovaných v rámci základního vzdělávání. Do teoretické části ještě spadá i kapitola 3, kde se čtenář seznámil s předpokládanými chybami žáků.
Praktická část byla zpracována na základě výsledků písemných prací žáků Gymnázia na Mikulášském náměstí v Plzni a Základní školy a mateřské školy ve Švihově. Byla provedena analýza jejich prací a na základě chyb, které v nich žáci provedli, byly sestaveny písemné práce dle stupně obtížnosti. Tyto práce je možné nalézt v kapitole 4.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to give the reader basic information about the extent of teaching of the operations with algebraic expressions at the second grade of primary school and to create a system of examples categorized into groups according to their difficulty.
In the theoretical part, the reader could become familiar with categorizing of the algebraic expressions according to various criteria, the extent of teaching of this topic given by RVPZV and with the practice of algebraic expressions' alterations taught within the primary school education. Also the third chapter, where the reader became familiar with presumed mistakes made by the pupils, belongs to the theoretical part.
The practical part was formulated on the basis of tests' results of the pupils at Mikulášské náměstí Grammar School in Pilsen and Primary School in Švihov. An analysis of their work was made and written tests were compiled categorized by difficulty level on the basis of the mistakes the pupils made.
Klíčová slova
Algebraické výrazy, operace s algebraickými výrazy, klasifikace úloh, rozdělení algebraických výrazů, rozdělení úloh dle obtížnosti, výuka matematiky, základní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
algebraic expressins, operations with algebraic expressions, categorizing of the algebraic expressions, primary school education, tests were categorized by difficulty level
Rozsah průvodní práce
89 s. (96 769 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo podat čtenáři základní informace o rozsahu výuky operací s algebraickými výrazy na druhém stupni základní školy a vytvořit systém příkladů roztříděných do skupin podle obtížnosti.
V teoretické části se čtenář mohl seznámit s tříděním algebraických výrazů podle různých kritérií, rozsahem výuky této problematiky dané RVPZV a postupy úprav algebraických výrazů vyučovaných v rámci základního vzdělávání. Do teoretické části ještě spadá i kapitola 3, kde se čtenář seznámil s předpokládanými chybami žáků.
Praktická část byla zpracována na základě výsledků písemných prací žáků Gymnázia na Mikulášském náměstí v Plzni a Základní školy a mateřské školy ve Švihově. Byla provedena analýza jejich prací a na základě chyb, které v nich žáci provedli, byly sestaveny písemné práce dle stupně obtížnosti. Tyto práce je možné nalézt v kapitole 4.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to give the reader basic information about the extent of teaching of the operations with algebraic expressions at the second grade of primary school and to create a system of examples categorized into groups according to their difficulty.
In the theoretical part, the reader could become familiar with categorizing of the algebraic expressions according to various criteria, the extent of teaching of this topic given by RVPZV and with the practice of algebraic expressions' alterations taught within the primary school education. Also the third chapter, where the reader became familiar with presumed mistakes made by the pupils, belongs to the theoretical part.
The practical part was formulated on the basis of tests' results of the pupils at Mikulášské náměstí Grammar School in Pilsen and Primary School in Švihov. An analysis of their work was made and written tests were compiled categorized by difficulty level on the basis of the mistakes the pupils made.
Klíčová slova
Algebraické výrazy, operace s algebraickými výrazy, klasifikace úloh, rozdělení algebraických výrazů, rozdělení úloh dle obtížnosti, výuka matematiky, základní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
algebraic expressins, operations with algebraic expressions, categorizing of the algebraic expressions, primary school education, tests were categorized by difficulty level
Zásady pro vypracování
Úkony a operace prováděné s výrazy ve výuce matematiky na ZŠ nebo nižším stupni
víceletého gymnázia. Ilustrativní příklady k jednotlivým úkonům.
Předpokládané chyby a postupy žáků. Klasifikace úloh dle obtížnosti s přehlédnutím
k předpokládaným chybám a chybám provedeným vzorkem žáků v písemných pracích.
Návrh písemných prací různé obtížnosti. Úprava klasifikace úloh s ohledem
na vyhodnocení navržených a v praxi vyzkoušených písemných prací.
Zásady pro vypracování
Úkony a operace prováděné s výrazy ve výuce matematiky na ZŠ nebo nižším stupni
víceletého gymnázia. Ilustrativní příklady k jednotlivým úkonům.
Předpokládané chyby a postupy žáků. Klasifikace úloh dle obtížnosti s přehlédnutím
k předpokládaným chybám a chybám provedeným vzorkem žáků v písemných pracích.
Návrh písemných prací různé obtížnosti. Úprava klasifikace úloh s ohledem
na vyhodnocení navržených a v praxi vyzkoušených písemných prací.
Seznam doporučené literatury
Učebnice a sbírky úloh pro 8. a 9. ročník základních škol a odpovídajících
ročníků víceletých gymnázií.
Zprávy k tématu zveřejněné na stránkách MŠMT a ČŠI
(http://www.msmt.cz, http://www.csicr.cz )
Booth, L. R. Children's difficulties in beginning algebra.
The ideas of algebra, K-12 (1988 Yearbook) (pp. 20-32).
Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Gray, S., Loud, B., & Sokolowski, C. (2005). Undergraduates' errors
in using and interpreting variables: A comparative study.
Paper presented at the Proceedings of the 27th annual meeting
of the North American Chapter of the International Group for
the Psychology of Mathematics Education, Virginia Tech.
Seznam doporučené literatury
Učebnice a sbírky úloh pro 8. a 9. ročník základních škol a odpovídajících
ročníků víceletých gymnázií.
Zprávy k tématu zveřejněné na stránkách MŠMT a ČŠI
(http://www.msmt.cz, http://www.csicr.cz )
Booth, L. R. Children's difficulties in beginning algebra.
The ideas of algebra, K-12 (1988 Yearbook) (pp. 20-32).
Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Gray, S., Loud, B., & Sokolowski, C. (2005). Undergraduates' errors
in using and interpreting variables: A comparative study.
Paper presented at the Proceedings of the 27th annual meeting
of the North American Chapter of the International Group for
the Psychology of Mathematics Education, Virginia Tech.