Zadáním této diplomové práce je vytvoření vzdělávacího distančního kurzu pro žáky základních škol v předmětu pracovních činností nebo technické výchovy. Tématem kurzu jsou konstrukce a konstrukční části se zaměřením na strojírenské spoje.
Ve druhé kapitole se zaměřím na studium stávajících podkladů, dle kterých se v České republice toto téma vyučuje. Analyzuji vybrané dokumenty podle kritérií, které jsem si stanovil. Další částí této kapitoly je srovnání našeho RVP se zahraničním školským dokumentem stejné úrovně.
Třetí kapitola se věnuje vymezením cílů výuky strojírenství a strojírenských spojů
na základních školách. Jedná se zde o mnou navržený profil vyučování této oblasti.
Čtvrtá kapitola se věnuje obsahu distančního kurzu. Je zde podrobněji vysvětleno vše, co by žáci měli umět. Při výběru materiálu pro výuku jsem se snažil o didaktickou transformaci a přizpůsobil látku žákům 7. a 8. ročníku druhého stupně základní školy.
Následující pátá kapitola představuje kurz a program, ve kterém je kurz vytvořen. Nachází se zde i stručný popis jak kurz ovládat a jak ho zařadit do výuky.
Jako příloha je u diplomové práce DVD, obsahující diplomovou práci ve formátu pdf a samotný kurz pro výuku.
Annotation in English
The topic of this diploma thesis is Construction and components of learning course for primary school. The theme is mainly focused on engineering connections.
In the second chapter I will deal with current documents, which are used as a base for Czech educational system for this subject. I will analyse chosen documents according to criteria, which I defined before. The next part of this chapter is comparison of our Framework Educational program and foreign documents which are at the same level.
The third chapter is devoted to the definition of objectives of teaching Engineering and Engineering connections at primary schools. I will introduce my own way how
to provide learning courses in this area.
The fourth chapter is focused on content of distance learning course. There is described almost everything what is every student supposed to know.
During the selection of material I tried to fulfil didactic transformation and as well as
I adjusted the level for students of second stage of primary school.
The following fifth part introduces the course and program where the course was created. There is shown a brief description how to work with the course and how
it should be adapted into school.
The DVD is also enclosed as an attachment. It includes this diploma thesis
in pdf format and the learning course, which was already mentioned.
Keywords
distanční kurz, základní škola, pracovní činnosti, technická výchova, strojírenské spoje, výuka
Keywords in English
Construction and components, learning course, primary school, engineering connections
Length of the covering note
53
Language
CZ
Annotation
Zadáním této diplomové práce je vytvoření vzdělávacího distančního kurzu pro žáky základních škol v předmětu pracovních činností nebo technické výchovy. Tématem kurzu jsou konstrukce a konstrukční části se zaměřením na strojírenské spoje.
Ve druhé kapitole se zaměřím na studium stávajících podkladů, dle kterých se v České republice toto téma vyučuje. Analyzuji vybrané dokumenty podle kritérií, které jsem si stanovil. Další částí této kapitoly je srovnání našeho RVP se zahraničním školským dokumentem stejné úrovně.
Třetí kapitola se věnuje vymezením cílů výuky strojírenství a strojírenských spojů
na základních školách. Jedná se zde o mnou navržený profil vyučování této oblasti.
Čtvrtá kapitola se věnuje obsahu distančního kurzu. Je zde podrobněji vysvětleno vše, co by žáci měli umět. Při výběru materiálu pro výuku jsem se snažil o didaktickou transformaci a přizpůsobil látku žákům 7. a 8. ročníku druhého stupně základní školy.
Následující pátá kapitola představuje kurz a program, ve kterém je kurz vytvořen. Nachází se zde i stručný popis jak kurz ovládat a jak ho zařadit do výuky.
Jako příloha je u diplomové práce DVD, obsahující diplomovou práci ve formátu pdf a samotný kurz pro výuku.
Annotation in English
The topic of this diploma thesis is Construction and components of learning course for primary school. The theme is mainly focused on engineering connections.
In the second chapter I will deal with current documents, which are used as a base for Czech educational system for this subject. I will analyse chosen documents according to criteria, which I defined before. The next part of this chapter is comparison of our Framework Educational program and foreign documents which are at the same level.
The third chapter is devoted to the definition of objectives of teaching Engineering and Engineering connections at primary schools. I will introduce my own way how
to provide learning courses in this area.
The fourth chapter is focused on content of distance learning course. There is described almost everything what is every student supposed to know.
During the selection of material I tried to fulfil didactic transformation and as well as
I adjusted the level for students of second stage of primary school.
The following fifth part introduces the course and program where the course was created. There is shown a brief description how to work with the course and how
it should be adapted into school.
The DVD is also enclosed as an attachment. It includes this diploma thesis
in pdf format and the learning course, which was already mentioned.
Keywords
distanční kurz, základní škola, pracovní činnosti, technická výchova, strojírenské spoje, výuka
Keywords in English
Construction and components, learning course, primary school, engineering connections
Research Plan
RVP z hlediska konstrukční tvořivosti.
Výukové pomůcky pro konstrukční řešení a návrhy, současný stav a budoucnost.
Výběr učiva a sestavení kurzu, tvorba multimediálních komponent.
Realizace kurzu.
Ověření kurzu v praxi, zhodnocení výsledků a doporučení.
Research Plan
RVP z hlediska konstrukční tvořivosti.
Výukové pomůcky pro konstrukční řešení a návrhy, současný stav a budoucnost.
Výběr učiva a sestavení kurzu, tvorba multimediálních komponent.
Realizace kurzu.
Ověření kurzu v praxi, zhodnocení výsledků a doporučení.
Recommended resources
Hosnedl, S. Krátký, J. Příručka strojního inženýra. Brno: Computer Press, 1999.
Zelený, J. Stavba strojů - strojní součásti Učebnice pro střední
průmyslové školy. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-311-0.
Kletečka, J. Fořt, P. Technické kreslení. Praha: Computer Press, 2008.
ISBN 978-80-251-1887-0.
Honzíková, J. Nonverbální tvořivost v technické výchově
Plzeň: Západočeská univerzita, 2008.
Honzíková, J., Mach, P., Novotný, J. Alternativní přístupy
k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007.
Trendy ve vzdělávání: Informační technologie a technické vzdělávání.
Olomouc: UPOL, Online: http://www.kteiv.upol.cz/tvv_web/
Recommended resources
Hosnedl, S. Krátký, J. Příručka strojního inženýra. Brno: Computer Press, 1999.
Zelený, J. Stavba strojů - strojní součásti Učebnice pro střední
průmyslové školy. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-311-0.
Kletečka, J. Fořt, P. Technické kreslení. Praha: Computer Press, 2008.
ISBN 978-80-251-1887-0.
Honzíková, J. Nonverbální tvořivost v technické výchově
Plzeň: Západočeská univerzita, 2008.
Honzíková, J., Mach, P., Novotný, J. Alternativní přístupy
k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007.
Trendy ve vzdělávání: Informační technologie a technické vzdělávání.
Olomouc: UPOL, Online: http://www.kteiv.upol.cz/tvv_web/