Tato závěrečná práce se zabývá novým hodnocením písemných prací z českého jazyka a literatury u státní maturitní zkoušky. Cílem této práce je zjistit, do jaké míry je nové hodnocení písemných prací pro učitele českého jazyka přínosné a zda přispívá cílené objektivizaci. Úvodní kapitoly práce se teoreticky věnují jednotlivým etapám přípravy písemné práce. Dále následují kapitoly věnované nové koncepci státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury.Další kapitola je zaměřena na písemnou práci u maturitní zkoušky. Hodnocení písemných prací z českého jazyka a jednotlivá kritéria hodnocení jsou podrobeny důkladné analýze. Poté následuje kapitola věnovaná výzkumu, jako hlavní metoda výzkumu jsou zvoleny..
Anotace v angličtině
This final work is concerned with the New Evaluation of the New Maturita Exam Writing from the Czech Language and literature. The task of this work is to find out all benefits for Czech language teachers and if their evaluation is objective. The opening parts of this work theoretically focus on particular parts of writing preparation. The following chapters trace a new conception of the New Maturita Exam from the Czech language and literature and also their development. Next part of this work is focused on the leaving exam writing parts, as well instructions and conditions for their drawing up. The final part contains research methods. Questionnaires are used as the main research method.
Klíčová slova
Nová maturitní zkouška, český jazyk a literatura, písemná práce, kritéria hodnocení, dotazníky, objektivita, přínos, hodnocení
Klíčová slova v angličtině
New Maturita Exam, Czech language and literature,exam writing, instructions, conditions, questionnaires, objective, benefits, evaluation
Rozsah průvodní práce
71 s. (19 493 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato závěrečná práce se zabývá novým hodnocením písemných prací z českého jazyka a literatury u státní maturitní zkoušky. Cílem této práce je zjistit, do jaké míry je nové hodnocení písemných prací pro učitele českého jazyka přínosné a zda přispívá cílené objektivizaci. Úvodní kapitoly práce se teoreticky věnují jednotlivým etapám přípravy písemné práce. Dále následují kapitoly věnované nové koncepci státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury.Další kapitola je zaměřena na písemnou práci u maturitní zkoušky. Hodnocení písemných prací z českého jazyka a jednotlivá kritéria hodnocení jsou podrobeny důkladné analýze. Poté následuje kapitola věnovaná výzkumu, jako hlavní metoda výzkumu jsou zvoleny..
Anotace v angličtině
This final work is concerned with the New Evaluation of the New Maturita Exam Writing from the Czech Language and literature. The task of this work is to find out all benefits for Czech language teachers and if their evaluation is objective. The opening parts of this work theoretically focus on particular parts of writing preparation. The following chapters trace a new conception of the New Maturita Exam from the Czech language and literature and also their development. Next part of this work is focused on the leaving exam writing parts, as well instructions and conditions for their drawing up. The final part contains research methods. Questionnaires are used as the main research method.
Klíčová slova
Nová maturitní zkouška, český jazyk a literatura, písemná práce, kritéria hodnocení, dotazníky, objektivita, přínos, hodnocení
Klíčová slova v angličtině
New Maturita Exam, Czech language and literature,exam writing, instructions, conditions, questionnaires, objective, benefits, evaluation
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s doporučenou literaturou.
2. Vymezit cíl práce.
3. Stanovit hypotézy s ohledem na cíl práce.
4. Zvolit výzkumné metody.
5. Stanovit vzorek respondentů.
6. Provést šetření v otázce nové koncepce hodnocení písemných maturitních
zkoušek z českého jazyka.
7. Utřídit a vyhodnotit zjištěné výsledky a provést jejich konfrontaci
s vyslovenými hypotézami.
8. Vyvodit závěry, popř. navrhnout doporučení pro zkvalitnění systému nového
hodnocení maturitních písemných prací.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s doporučenou literaturou.
2. Vymezit cíl práce.
3. Stanovit hypotézy s ohledem na cíl práce.
4. Zvolit výzkumné metody.
5. Stanovit vzorek respondentů.
6. Provést šetření v otázce nové koncepce hodnocení písemných maturitních
zkoušek z českého jazyka.
7. Utřídit a vyhodnotit zjištěné výsledky a provést jejich konfrontaci
s vyslovenými hypotézami.
8. Vyvodit závěry, popř. navrhnout doporučení pro zkvalitnění systému nového
hodnocení maturitních písemných prací.
Seznam doporučené literatury
BAUMGARTNEROVÁ, G.; KAPUSTOVÁ, A. Český jazyk a literatura : písemná práce. Praha : Tauris, 2012. ISBN 978-80-87337-11-0.
BAUMGARTNEROVÁ, G.; KAPUSTOVÁ, A. Metodický materiál pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka a literatury. Praha : Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2014.
BAUMGARTNEROVÁ, G.; KAPUSTOVÁ, A. Metodický materiál pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka a literatury. Praha : Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2013.
BAUMGARTNEROVÁ, G.; KAPUSTOVÁ, A. Jak na to : písemná práce z českého jazyka. Praha : Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2013. ISBN 978-80-87337-13-4.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Didaktika češtiny. Praha : SPN, 1989.
ČECHOVÁ, M. Vyučování slohu. Praha : SPN, 1985.
ČECHOVÁ, M.; CHLOUPEK, J.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. Současná česká stylistika. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Praha : VICTORIA PUBLISHING, a.s., 1995. ISBN 80-7187-037-4.
Seznam doporučené literatury
BAUMGARTNEROVÁ, G.; KAPUSTOVÁ, A. Český jazyk a literatura : písemná práce. Praha : Tauris, 2012. ISBN 978-80-87337-11-0.
BAUMGARTNEROVÁ, G.; KAPUSTOVÁ, A. Metodický materiál pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka a literatury. Praha : Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2014.
BAUMGARTNEROVÁ, G.; KAPUSTOVÁ, A. Metodický materiál pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka a literatury. Praha : Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2013.
BAUMGARTNEROVÁ, G.; KAPUSTOVÁ, A. Jak na to : písemná práce z českého jazyka. Praha : Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2013. ISBN 978-80-87337-13-4.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Didaktika češtiny. Praha : SPN, 1989.
ČECHOVÁ, M. Vyučování slohu. Praha : SPN, 1985.
ČECHOVÁ, M.; CHLOUPEK, J.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. Současná česká stylistika. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Praha : VICTORIA PUBLISHING, a.s., 1995. ISBN 80-7187-037-4.