Má bakalářská práce je zaměřena na srovnání motorického vývoje u dětí s poruchami koordinace od 7 do 10 let a to, jak vnímají své děti jejich rodiče. Testování probíhalo pomocí testové baterie MABC-2. Zjištěná data budou porovnána s výsledky dotazníku DCDQ, který vyplňovali rodiče probandů. Výsledky této práce budou nápomocné jak rodičům, tak i lidem pracujícím s dětmi trpícími vývojovou poruchou koordinace.
Anotace v angličtině
My thesis is focused on comparison of motor development in children with disorders of coordination from 7 to 10 years and how parents perceive their children. Testing was done using a test battery MABC-2. The identified data will be compared with the results of the questionnaire DCDQ, which was completed by parents of probands. Results of this study will be helpful to both parents, so and people working with children, who suffer developmental coordination disorders.
Má bakalářská práce je zaměřena na srovnání motorického vývoje u dětí s poruchami koordinace od 7 do 10 let a to, jak vnímají své děti jejich rodiče. Testování probíhalo pomocí testové baterie MABC-2. Zjištěná data budou porovnána s výsledky dotazníku DCDQ, který vyplňovali rodiče probandů. Výsledky této práce budou nápomocné jak rodičům, tak i lidem pracujícím s dětmi trpícími vývojovou poruchou koordinace.
Anotace v angličtině
My thesis is focused on comparison of motor development in children with disorders of coordination from 7 to 10 years and how parents perceive their children. Testing was done using a test battery MABC-2. The identified data will be compared with the results of the questionnaire DCDQ, which was completed by parents of probands. Results of this study will be helpful to both parents, so and people working with children, who suffer developmental coordination disorders.
Vybrat vhodné diagnostické nástroje pro posouzení vývoje motoriky
Připravit k použití dotazník DSDQ, stanovit metodiku použití
Stanovit statistické metody pro vyhodnocení a analýzu dat
Posoudit rozdíly mezi stupněm vývoje motoriky a pohledem rodičů
Zásady pro vypracování
Popsat poruchy vývoje koordinace
Vybrat vhodné diagnostické nástroje pro posouzení vývoje motoriky
Připravit k použití dotazník DSDQ, stanovit metodiku použití
Stanovit statistické metody pro vyhodnocení a analýzu dat
Posoudit rozdíly mezi stupněm vývoje motoriky a pohledem rodičů
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998.
Tseng, M., Fu, Ch., Wilson, B. N., Hu, F. Psychometric properties of a Chinese vision of the Developmental Coordination Disorder Questionnaire in community-based children. Research in Developmental Disabilities 31 (2010) 33-45.
Nakai, A., Miyachi, T., Okada, R., Tani, I., Nakajima, S., Onishi, M., Fujita, Ch., Tsujii, M.. Evaluation of the Japanese vision of the Developmental Coordination Disorder Questionnaire as a screening tool for clumsiness of Japanese children. Research in Developmental Disabililties 32 (2011) 1615-1622.
Rihtman, T., Wilson, B. N., Parush, S.. Development of the Little Developmental Coordination Disorder Questionnaire for preschoolers and preliminary evidence of its psychometric properties in Israel. Resear in Developmental Disabilities 32 (2011) 1378-1387.
Caravale, B., Baldi, S., Gasparini, C., Wilson, B. N.. Cross-cultural adaptation, reliability and predictive validity of the Italian vision of Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ). European Journal of Pradiatric Neurology XXX (2013) 1-6.
Cairney, J., Missiuna, Ch., Veldhuizen, S., Wilson, B.. Evaluation of the psychometric properties of the developmental coordination disorder questionnaire for parents (DCD-Q): Results from a community based study of school-aged children. Human Movement Science 27 (2008) 932-940.
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998.
Tseng, M., Fu, Ch., Wilson, B. N., Hu, F. Psychometric properties of a Chinese vision of the Developmental Coordination Disorder Questionnaire in community-based children. Research in Developmental Disabilities 31 (2010) 33-45.
Nakai, A., Miyachi, T., Okada, R., Tani, I., Nakajima, S., Onishi, M., Fujita, Ch., Tsujii, M.. Evaluation of the Japanese vision of the Developmental Coordination Disorder Questionnaire as a screening tool for clumsiness of Japanese children. Research in Developmental Disabililties 32 (2011) 1615-1622.
Rihtman, T., Wilson, B. N., Parush, S.. Development of the Little Developmental Coordination Disorder Questionnaire for preschoolers and preliminary evidence of its psychometric properties in Israel. Resear in Developmental Disabilities 32 (2011) 1378-1387.
Caravale, B., Baldi, S., Gasparini, C., Wilson, B. N.. Cross-cultural adaptation, reliability and predictive validity of the Italian vision of Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ). European Journal of Pradiatric Neurology XXX (2013) 1-6.
Cairney, J., Missiuna, Ch., Veldhuizen, S., Wilson, B.. Evaluation of the psychometric properties of the developmental coordination disorder questionnaire for parents (DCD-Q): Results from a community based study of school-aged children. Human Movement Science 27 (2008) 932-940.