Práce zpracovává téma: Rozhodování o budoucím vzdělávání vliv genderových představ na budoucí vzdělání dětí a dospívajících. Tato práce se zabývá zjišťováním faktorů, které působí na studenty základních a středních škol v jejich volbě v českém prostředí. Definuje gender, genderové stereotypy i předsudky či genderovou socializaci či identitu. Cílem práce je zjistit, který z uvedených faktorů (gender, vliv rodiny, kamarádi/vrstevníci, kariéroví poradci) ovlivňuje jednotlivé studující při jejich další volbě povolání. Praktická část obsahuje výzkum, kde jsou prezentovány faktory, které jsou určující při další vzdělávací volbě studentů a zhodnocení provedených rozhovorů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with: Decision-making on Future Profession the Influence of Gender Ideas on Future Education of Children and Youth. This thesis deals with the detection of factors acting on students of elementary and secondary schools when selecting a profession in the Czech environment. It defines a gender, gender stereotypes and prejudices or gender socialisation or identity. The goal of the thesis is to find out which of the given factors (gender, the influence of the family, friends/peers, carrier consultants) influences individual students in their future selection of occupation. The practical part contains a survey presenting factors decisive for further educational choice of students and the evaluation of interviews taken.
Klíčová slova
Vzdělání, gender, společnost
Klíčová slova v angličtině
Education, gender, society
Rozsah průvodní práce
42 s. (65 936)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce zpracovává téma: Rozhodování o budoucím vzdělávání vliv genderových představ na budoucí vzdělání dětí a dospívajících. Tato práce se zabývá zjišťováním faktorů, které působí na studenty základních a středních škol v jejich volbě v českém prostředí. Definuje gender, genderové stereotypy i předsudky či genderovou socializaci či identitu. Cílem práce je zjistit, který z uvedených faktorů (gender, vliv rodiny, kamarádi/vrstevníci, kariéroví poradci) ovlivňuje jednotlivé studující při jejich další volbě povolání. Praktická část obsahuje výzkum, kde jsou prezentovány faktory, které jsou určující při další vzdělávací volbě studentů a zhodnocení provedených rozhovorů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with: Decision-making on Future Profession the Influence of Gender Ideas on Future Education of Children and Youth. This thesis deals with the detection of factors acting on students of elementary and secondary schools when selecting a profession in the Czech environment. It defines a gender, gender stereotypes and prejudices or gender socialisation or identity. The goal of the thesis is to find out which of the given factors (gender, the influence of the family, friends/peers, carrier consultants) influences individual students in their future selection of occupation. The practical part contains a survey presenting factors decisive for further educational choice of students and the evaluation of interviews taken.
Klíčová slova
Vzdělání, gender, společnost
Klíčová slova v angličtině
Education, gender, society
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku rozhodování o dalším vzdělávání dětí a dospívajících s ohledem na vliv genderových očekávání. Nejprve bude pozornost věnována vlivu genderu a společnosti na jedince a genderovým stereotypům. Poté budou zmíněny projevy genderu ve školském systému a souvislosti genderových očekávání s volbou povolání. Práce bude pokračovat tématem rozdílů ve vzdělání chlapců a dívek, odlišnému přístupu pedagogů k žákům a genderové segregaci ve vzdělání.
Výzkum bude vycházet z kvalitativní metodologie a klade si za cíl odpovědět na otázku: "Jaké faktory (instituce) nejvíce ovlivňují děti a dospívající při volbě rozhodování další vzdělávací dráhy a jakou roli v tomto procesu hrají genderové představy?", přičemž participanty budou studenti základní a střední školy v Plzni ve věku 12 15 a 16 19 let.
První kompletní verze práce bude vedoucí předložena k nahlédnutí nejpozději do 31.3.2015.
Klíčová slova: vzdělání, gender, společnost
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku rozhodování o dalším vzdělávání dětí a dospívajících s ohledem na vliv genderových očekávání. Nejprve bude pozornost věnována vlivu genderu a společnosti na jedince a genderovým stereotypům. Poté budou zmíněny projevy genderu ve školském systému a souvislosti genderových očekávání s volbou povolání. Práce bude pokračovat tématem rozdílů ve vzdělání chlapců a dívek, odlišnému přístupu pedagogů k žákům a genderové segregaci ve vzdělání.
Výzkum bude vycházet z kvalitativní metodologie a klade si za cíl odpovědět na otázku: "Jaké faktory (instituce) nejvíce ovlivňují děti a dospívající při volbě rozhodování další vzdělávací dráhy a jakou roli v tomto procesu hrají genderové představy?", přičemž participanty budou studenti základní a střední školy v Plzni ve věku 12 15 a 16 19 let.
První kompletní verze práce bude vedoucí předložena k nahlédnutí nejpozději do 31.3.2015.
Klíčová slova: vzdělání, gender, společnost
Seznam doporučené literatury
HEINDL, J. Kvaliativní výzkum: Základní metody a aplikace. 2005. Praha: Portal.
JARKOVSKÁ, L. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. 2013. Praha: Sociologické nakladatelství.
JARKOVSKÁ, L. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. 2005. Brno: Nesehnutí.
JARKOVSKÁ, L., ŠMÍDOVÁ, I., LIŠKOVÁ, K. S genderem na trh, rozhodování a dalším vzdělávání. 2010. Praha: Sociologické nakladatelství.
KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. 2004. Praha: Sociologické nakladatelství.
SMETÁČKOVÁ, I., Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. 2005. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
SMETÁČKOVÁ, I., VLKOVÁ, K. Gender ve škole. 2005. Praha: Otevřená společnost.
Seznam doporučené literatury
HEINDL, J. Kvaliativní výzkum: Základní metody a aplikace. 2005. Praha: Portal.
JARKOVSKÁ, L. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. 2013. Praha: Sociologické nakladatelství.
JARKOVSKÁ, L. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. 2005. Brno: Nesehnutí.
JARKOVSKÁ, L., ŠMÍDOVÁ, I., LIŠKOVÁ, K. S genderem na trh, rozhodování a dalším vzdělávání. 2010. Praha: Sociologické nakladatelství.
KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. 2004. Praha: Sociologické nakladatelství.
SMETÁČKOVÁ, I., Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. 2005. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
SMETÁČKOVÁ, I., VLKOVÁ, K. Gender ve škole. 2005. Praha: Otevřená společnost.