Práce je kvalitativním výzkumem, který má etnografickou povahu. Cílem této práce je náhled na konstrukci genderové identity u dětí ve školní družině. Zároveň se práce věnuje tomu, jakým způsobem děti v prostředí školní družiny tzv. "dělají gender". Zkoumané v tomto prostředí jsou i vychovatelky školní družiny, činnosti, interakce a kolektivy zde vzniklé. Sběr dat proběhl prostřednictvím kombinace několika metod. Práce je rozdělena na teoretickou, metodologickou a analytickou část. Během výzkumu bylo zjištěno, že v procesu tvorby genderové identity jsou děti aktivními jedinci. Přestože oddělení školní družiny působí jako genderově vyvážené, při detailní analýze byla objevena řada faktorů, která mají charakter podporující tradiční pojetí ženského a mužského pohlaví
Annotation in English
The work is a qualitative research with etnographical character. The aim of the thesis is to look construction of children's gender identity in the after-school childcare. At the same time, the work examines how children in an after-school club "doing gender". Studied in this environment are instructors in the after-school childcare, activities, interactions and collectives produced here. The Facts were collected by combination of several methods. The work is divided into theoretical, methodological and analytical part. During my research I have discovered that children, during the process of making gender identity, are active individuals. Even though the department of the after-school childcare seems to be gender balanced, by comprehensive analysis I have discovered several factors which support the traditional concept of male and female sex.
Keywords
gender, děti, školní družina, genderová identita, "dělání genderu", genderové stereotypy
Práce je kvalitativním výzkumem, který má etnografickou povahu. Cílem této práce je náhled na konstrukci genderové identity u dětí ve školní družině. Zároveň se práce věnuje tomu, jakým způsobem děti v prostředí školní družiny tzv. "dělají gender". Zkoumané v tomto prostředí jsou i vychovatelky školní družiny, činnosti, interakce a kolektivy zde vzniklé. Sběr dat proběhl prostřednictvím kombinace několika metod. Práce je rozdělena na teoretickou, metodologickou a analytickou část. Během výzkumu bylo zjištěno, že v procesu tvorby genderové identity jsou děti aktivními jedinci. Přestože oddělení školní družiny působí jako genderově vyvážené, při detailní analýze byla objevena řada faktorů, která mají charakter podporující tradiční pojetí ženského a mužského pohlaví
Annotation in English
The work is a qualitative research with etnographical character. The aim of the thesis is to look construction of children's gender identity in the after-school childcare. At the same time, the work examines how children in an after-school club "doing gender". Studied in this environment are instructors in the after-school childcare, activities, interactions and collectives produced here. The Facts were collected by combination of several methods. The work is divided into theoretical, methodological and analytical part. During my research I have discovered that children, during the process of making gender identity, are active individuals. Even though the department of the after-school childcare seems to be gender balanced, by comprehensive analysis I have discovered several factors which support the traditional concept of male and female sex.
Keywords
gender, děti, školní družina, genderová identita, "dělání genderu", genderové stereotypy
Diplomová práce se věnuje konstrukci gendrové identity u dětí ve školní družině. Práce má povahu kvalitativní studie, konkrétně etnografického výzkumu, jejímž cílem je zmapování celkového prostředí školní družiny z genderové perspektivy. Data budou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, zúčastněného pozorování a analýzy dokumentů. Polostrukturované rozhovory budou provedeny s 8- 10 zaměstnankyněmi (vychovatelkami) školní družiny, které se svému povolání věnují alespoň po dobu dvou let. Celková délka pozorování bude 6 měsíců. Při pozorování se zaměřím na prostředí školní družiny, na třídy ve kterých se děti scházejí, na vybavení a stylizaci tříd a na interakce vychovatelek a dětí. Hlavní výzkumnou otázkou diplomové práce je: Jakým způsobem se podílí prostředí školní družiny na konstrukci genderové identity u dětí? První kompletní verze práce bude vedoucí předložena k nahlédnutí nejpozději do 31.3.2015.
Research Plan
Diplomová práce se věnuje konstrukci gendrové identity u dětí ve školní družině. Práce má povahu kvalitativní studie, konkrétně etnografického výzkumu, jejímž cílem je zmapování celkového prostředí školní družiny z genderové perspektivy. Data budou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, zúčastněného pozorování a analýzy dokumentů. Polostrukturované rozhovory budou provedeny s 8- 10 zaměstnankyněmi (vychovatelkami) školní družiny, které se svému povolání věnují alespoň po dobu dvou let. Celková délka pozorování bude 6 měsíců. Při pozorování se zaměřím na prostředí školní družiny, na třídy ve kterých se děti scházejí, na vybavení a stylizaci tříd a na interakce vychovatelek a dětí. Hlavní výzkumnou otázkou diplomové práce je: Jakým způsobem se podílí prostředí školní družiny na konstrukci genderové identity u dětí? První kompletní verze práce bude vedoucí předložena k nahlédnutí nejpozději do 31.3.2015.
Recommended resources
Acker, Joan. 1990. "Hierarchies, jobs, bodies. A theory of gendered organization." Gender and Society 4(2): 139-158.
Hammersley, Martyn, Paul Atkinson. 1995. Ethnography: Principles in practice. London: Routledge.
Jarkovská, Lucie. 2013. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství.
Kessler, Susanne, Wendy McKenna. 1978. Gender: An Ethnomethodological Approach. Chicago: The University of Chicago Press.
Smetáčková, Irena (ed). 2007. Příručka pro genderově citlivé vedení školy. Otevřená společnost, o.p.s.
Smetáčková, Irena. 2009. "Politika genderové rovnosti ve vzdělávání." Gender, rovné příležitosti, výzkum 10(2): 10-19.
Thorne , Barrie (2002): "Do boys and girl have different cultures?" Pp.: 291-303 In Stevi Jackson, Sue Scott (eds.) Gender: A sociological reader. New York: Routledge.
Recommended resources
Acker, Joan. 1990. "Hierarchies, jobs, bodies. A theory of gendered organization." Gender and Society 4(2): 139-158.
Hammersley, Martyn, Paul Atkinson. 1995. Ethnography: Principles in practice. London: Routledge.
Jarkovská, Lucie. 2013. Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství.
Kessler, Susanne, Wendy McKenna. 1978. Gender: An Ethnomethodological Approach. Chicago: The University of Chicago Press.
Smetáčková, Irena (ed). 2007. Příručka pro genderově citlivé vedení školy. Otevřená společnost, o.p.s.
Smetáčková, Irena. 2009. "Politika genderové rovnosti ve vzdělávání." Gender, rovné příležitosti, výzkum 10(2): 10-19.
Thorne , Barrie (2002): "Do boys and girl have different cultures?" Pp.: 291-303 In Stevi Jackson, Sue Scott (eds.) Gender: A sociological reader. New York: Routledge.