Téma práce reflektuje realizaci geografického vzdělávání v České republice. Popisuje konkrétní vzdělávací dokumenty, které se začaly uplatňovat v českém školství v několika etapách. Vlivem politických změn, vznikl prostor pro diskusi nad novým obsahem vzdělávání. Pedagogická a odborná veřejnost se roku 2000 inspirovala novou evropskou koncepcí vzdělávání. Z této koncepce vyvstaly základní principy jak efektivně učit budoucí generace a připravit je na život. Jedním z principů se staly klíčové kompetence, které rozvíjí žáky komplexně. Následovaly transformace vzdělávacího procesu, iniciované státem a vzdělávacími institucemi. Tato transformace se zaměřila na změnu vzdělávacího obsahu a cílů. To se dotklo samotných vzdělávacích předmětů. Je tedy otázkou, zda si geografické předměty reformou polepšily, či nikoli. Cílem práce tak je zmapovat v jakém postavení dnešní geografie, zeměpis a jim blízké předměty jsou na konkrétních školách, v tomto případě v Plzeňském kraji. Smyslem by pak měla být možnost pro všechny učitele, získat širší pohled na svůj vyučovaný předmět a následně pomoci prosadit jeho nesporný edukační význam, který si ve vzdělávacích dokumentech zaslouží.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis reflects the implementation of geographic education in the Czech Republic. It describes specific educational documents that started to be applied in the Czech education in several stages. Due to political changes, space for discussion of the new educational content originated. The educational and professional community in 2000 was inspired by the new European education concept. From this concept the basic principles of how effectively teach future generations and how to prepare them for life arose. One of the principles has become key competencies which develop students comprehensively. A transformation of the educational process, initiated by the state and by educational institutions followed. This transformation is focused on changing the educational content and objectives, which has to do with the teaching subjects itself. It is therefore questionable whether the geographic subjects are in a better position after the reform. The aim of this work is to map the status in which nowadays Geography and its related subjects are at particular schools, in this case in the Pilsen Region. The purpose should be to make possible for all teachers to gain a broader view of the subject taught and then help enforce its undisputable educational significance, which it deserves in the educational documents.
Klíčová slova
střední škola, vzdělávání, geografické vzdělávání, geografie, zeměpis, kurrikulum, RVP, ŠVP, vzdělávací systém, postavení geografie, význam geografie, Plzeňský kraj
Klíčová slova v angličtině
geography, geography in education, Pilsen Region, high school, educational system, Framework Education Programme, School Education Programme, curriculum
Rozsah průvodní práce
73 s. (87 706)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma práce reflektuje realizaci geografického vzdělávání v České republice. Popisuje konkrétní vzdělávací dokumenty, které se začaly uplatňovat v českém školství v několika etapách. Vlivem politických změn, vznikl prostor pro diskusi nad novým obsahem vzdělávání. Pedagogická a odborná veřejnost se roku 2000 inspirovala novou evropskou koncepcí vzdělávání. Z této koncepce vyvstaly základní principy jak efektivně učit budoucí generace a připravit je na život. Jedním z principů se staly klíčové kompetence, které rozvíjí žáky komplexně. Následovaly transformace vzdělávacího procesu, iniciované státem a vzdělávacími institucemi. Tato transformace se zaměřila na změnu vzdělávacího obsahu a cílů. To se dotklo samotných vzdělávacích předmětů. Je tedy otázkou, zda si geografické předměty reformou polepšily, či nikoli. Cílem práce tak je zmapovat v jakém postavení dnešní geografie, zeměpis a jim blízké předměty jsou na konkrétních školách, v tomto případě v Plzeňském kraji. Smyslem by pak měla být možnost pro všechny učitele, získat širší pohled na svůj vyučovaný předmět a následně pomoci prosadit jeho nesporný edukační význam, který si ve vzdělávacích dokumentech zaslouží.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis reflects the implementation of geographic education in the Czech Republic. It describes specific educational documents that started to be applied in the Czech education in several stages. Due to political changes, space for discussion of the new educational content originated. The educational and professional community in 2000 was inspired by the new European education concept. From this concept the basic principles of how effectively teach future generations and how to prepare them for life arose. One of the principles has become key competencies which develop students comprehensively. A transformation of the educational process, initiated by the state and by educational institutions followed. This transformation is focused on changing the educational content and objectives, which has to do with the teaching subjects itself. It is therefore questionable whether the geographic subjects are in a better position after the reform. The aim of this work is to map the status in which nowadays Geography and its related subjects are at particular schools, in this case in the Pilsen Region. The purpose should be to make possible for all teachers to gain a broader view of the subject taught and then help enforce its undisputable educational significance, which it deserves in the educational documents.
Klíčová slova
střední škola, vzdělávání, geografické vzdělávání, geografie, zeměpis, kurrikulum, RVP, ŠVP, vzdělávací systém, postavení geografie, význam geografie, Plzeňský kraj
Klíčová slova v angličtině
geography, geography in education, Pilsen Region, high school, educational system, Framework Education Programme, School Education Programme, curriculum
Zásady pro vypracování
1)Vypracování rešerše bibliografických a elektronických zdrojů.
2)Pravidelná konzultace s vedoucím práce p. Mgr. Červeným
3)Stanovení postupu práce a předpokládaných cílů
4)Zpracování teoretické části práce
5)Tvorba výzkumného šetření ve vybraném kraji
6)Komparace sebraných dat
7)Zhodnocení výsledků
Zásady pro vypracování
1)Vypracování rešerše bibliografických a elektronických zdrojů.
2)Pravidelná konzultace s vedoucím práce p. Mgr. Červeným
3)Stanovení postupu práce a předpokládaných cílů
4)Zpracování teoretické části práce
5)Tvorba výzkumného šetření ve vybraném kraji
6)Komparace sebraných dat
7)Zhodnocení výsledků
Seznam doporučené literatury
BALADA, Jan et al. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3.
ČERVENÝ, Pavel. Průřezová témata z pohledu zeměpisu. In: Miscellanea geographica Universatis Bohemiae occidentalis 12. Plzeň: KGE ZČU v Plzni, 2007, s. 29-35. ISBN 978-80-7043-589-2.
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. Praha: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy, 2007. 95 s.
FRAJER, Jindřich, ed. et al. Nové metody ve výuce geografie: sborník příspěvků z konference: 27.-28.9.2013, katedra geografie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 87 s. ISBN 978-80-210-6664-9.
HERINK, Josef a TLACH, Stanislav. Základy zeměpisných znalostí: příručka k sestavení učebních osnov a ověřovací sbírka úloh pro vyučovací předmět Zeměpis ve školních vzdělávacích programech pro základní vzdělávání. 2., rozš. a upr. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2006. 117 s. ISBN 80-86034-67-4.
KARVÁNKOVÁ, Petra. Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica IV (2013), s. 101109. ISSN 2084-5456.
KNECHT, Petr a HOFMANN, Eduard. K problému řazení geografického učiva ve školních
vzdělávacích programech. Informace České geografické společnosti. 2013, 32(2), s, 13-25. ISSN 1213-1075.
MICHÁLEK, Alois. Výuka geografie/zeměpisu - terra Inkognita?. Geografie: sborník České geografické společnosti. 2003, 108(1), s. 76-91. ISSN 1212-0014.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8.
Seznam doporučené literatury
BALADA, Jan et al. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3.
ČERVENÝ, Pavel. Průřezová témata z pohledu zeměpisu. In: Miscellanea geographica Universatis Bohemiae occidentalis 12. Plzeň: KGE ZČU v Plzni, 2007, s. 29-35. ISBN 978-80-7043-589-2.
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. Praha: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy, 2007. 95 s.
FRAJER, Jindřich, ed. et al. Nové metody ve výuce geografie: sborník příspěvků z konference: 27.-28.9.2013, katedra geografie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 87 s. ISBN 978-80-210-6664-9.
HERINK, Josef a TLACH, Stanislav. Základy zeměpisných znalostí: příručka k sestavení učebních osnov a ověřovací sbírka úloh pro vyučovací předmět Zeměpis ve školních vzdělávacích programech pro základní vzdělávání. 2., rozš. a upr. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2006. 117 s. ISBN 80-86034-67-4.
KARVÁNKOVÁ, Petra. Vývoj didaktiky geografie a nové trendy výuky zeměpisu v Česku. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica IV (2013), s. 101109. ISSN 2084-5456.
KNECHT, Petr a HOFMANN, Eduard. K problému řazení geografického učiva ve školních
vzdělávacích programech. Informace České geografické společnosti. 2013, 32(2), s, 13-25. ISSN 1213-1075.
MICHÁLEK, Alois. Výuka geografie/zeměpisu - terra Inkognita?. Geografie: sborník České geografické společnosti. 2003, 108(1), s. 76-91. ISSN 1212-0014.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8.