Práce se věnuje problematice nonsensové pohádky v učivu literární výchovy na základní škole. Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení pojmu nonsens, poté na genezi nonsensové pohádky v české literatuře a teorii nonsensového humoru. Pozornost je rovněž věnována problematice školní literární výchovy a pozici nonsensové pohádky v čítankách na základní škole. V praktické části jsou prezentovány výsledky pedagogického výzkumu, který byl realizován v měsíci březnu 2012 na vybraných základních školách Královéhradeckého kraje. Zvolenou cílovou skupinou byli žáci 5. a 9. tříd. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání jazykové komiky v rovině intelektuálního vtipu mezi žáky 5. a 9. ročníků. Za tímto účelem byl použit text nonsensové pohádky A. Mikulky. Výsledky výzkumného šetření rozdíly prokázaly. Žáci devátých ročníků jsou schopni rozpoznat nejen nonsensový vtip na úrovni lexika, ale i v rovině intelektuální na rozdíl od žáků pátých tříd, kteří preferují jazykovou komiku založenou na použití nezvyklé slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of nonsense fairy-tale in literary education curriculum at elementary schools. The theoretical part firstly deals with the definition of the term nonsense; it further focuses on the genesis of nonsense fairy-tale in Czech literature and theory of nonsense humor. Special attention is paid to the issue of literary education at schools and the position of nonsense fairy-tale in elementary schools readers. The practical part presents the results of pedagogical research conducted in March 2012 at selected schools form Hradec Králové region. The selected target groups were students of 5th and 9th grade. The aim of the research was to prove the existence of differences in perception of language comic on the intellectual joke level between 5th and 9th graders. For that purpose a fairy-tale by Alois Mikulka was used. The research results have proved the differences exist. The 9th graders are able to distinguish nonsense jokes not only on the lexical level, but also on the intellectual level, unlike the 5th graders, who prefer language comic based on the use of unusual vocabulary.
Klíčová slova
nonsens, nonsensová pohádka, A. Mikulka, teorie humoru, literární výchova, učivo, umělecký text
Práce se věnuje problematice nonsensové pohádky v učivu literární výchovy na základní škole. Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení pojmu nonsens, poté na genezi nonsensové pohádky v české literatuře a teorii nonsensového humoru. Pozornost je rovněž věnována problematice školní literární výchovy a pozici nonsensové pohádky v čítankách na základní škole. V praktické části jsou prezentovány výsledky pedagogického výzkumu, který byl realizován v měsíci březnu 2012 na vybraných základních školách Královéhradeckého kraje. Zvolenou cílovou skupinou byli žáci 5. a 9. tříd. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání jazykové komiky v rovině intelektuálního vtipu mezi žáky 5. a 9. ročníků. Za tímto účelem byl použit text nonsensové pohádky A. Mikulky. Výsledky výzkumného šetření rozdíly prokázaly. Žáci devátých ročníků jsou schopni rozpoznat nejen nonsensový vtip na úrovni lexika, ale i v rovině intelektuální na rozdíl od žáků pátých tříd, kteří preferují jazykovou komiku založenou na použití nezvyklé slovní zásoby.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the issue of nonsense fairy-tale in literary education curriculum at elementary schools. The theoretical part firstly deals with the definition of the term nonsense; it further focuses on the genesis of nonsense fairy-tale in Czech literature and theory of nonsense humor. Special attention is paid to the issue of literary education at schools and the position of nonsense fairy-tale in elementary schools readers. The practical part presents the results of pedagogical research conducted in March 2012 at selected schools form Hradec Králové region. The selected target groups were students of 5th and 9th grade. The aim of the research was to prove the existence of differences in perception of language comic on the intellectual joke level between 5th and 9th graders. For that purpose a fairy-tale by Alois Mikulka was used. The research results have proved the differences exist. The 9th graders are able to distinguish nonsense jokes not only on the lexical level, but also on the intellectual level, unlike the 5th graders, who prefer language comic based on the use of unusual vocabulary.
Klíčová slova
nonsens, nonsensová pohádka, A. Mikulka, teorie humoru, literární výchova, učivo, umělecký text
Studentka se zaměří na problematiku nonsensové pohádky a její prezentace v učivu literární výchovy na základní škole. Nejprve se bude věnovat problematice vymezení pojmu nonsens. V souvislosti s tím pojedná o jeho výskytu a výkladu v heslářích literárněteoretických slovníků. Poté se zaměří na teoretické studie věnované nonsensu a nonsensové pohádce u nás i v zahraničí. Zmapuje kořeny zrodu nonsensu, resp. reflexe jeho existence, a pojedná o genezi nonsensové pohádky v české literární produkci. V práci bude rovněž zpracována kapitola věnovaná problematice literární výchovy v současné škole. Součástí práce bude pedagogický výzkum orientovaný na zkoumání recepce literární komiky žáků 5. a 9. tříd základních škol.
Zásady pro vypracování
Studentka se zaměří na problematiku nonsensové pohádky a její prezentace v učivu literární výchovy na základní škole. Nejprve se bude věnovat problematice vymezení pojmu nonsens. V souvislosti s tím pojedná o jeho výskytu a výkladu v heslářích literárněteoretických slovníků. Poté se zaměří na teoretické studie věnované nonsensu a nonsensové pohádce u nás i v zahraničí. Zmapuje kořeny zrodu nonsensu, resp. reflexe jeho existence, a pojedná o genezi nonsensové pohádky v české literární produkci. V práci bude rovněž zpracována kapitola věnovaná problematice literární výchovy v současné škole. Součástí práce bude pedagogický výzkum orientovaný na zkoumání recepce literární komiky žáků 5. a 9. tříd základních škol.
Seznam doporučené literatury
HOLUBOVÁ, Helena. Jazyková komika v současné české pohádce. In: Sborník Pedagogické fakulty v Plzni - řada jazyk a literatura. Sv. 7, 1967. S. 53-68.
HOLUBOVÁ, Helena. Nonsens v současné české pohádce. In: Sborník Pedagogické fakulty v Plzni - řada jazyk a literatura. Sv. 9, 1969. S. 79-112.
HOŘÍNEK, Zdeněk. Chvála nonsensu. Divadlo, 1963, roč. 14, č. 10. s. 61-69.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898- 01-6.
SEWELL, Elizabeth. The Field of Nonsense. London : Chatto and Windus, 1952.
Seznam doporučené literatury
HOLUBOVÁ, Helena. Jazyková komika v současné české pohádce. In: Sborník Pedagogické fakulty v Plzni - řada jazyk a literatura. Sv. 7, 1967. S. 53-68.
HOLUBOVÁ, Helena. Nonsens v současné české pohádce. In: Sborník Pedagogické fakulty v Plzni - řada jazyk a literatura. Sv. 9, 1969. S. 79-112.
HOŘÍNEK, Zdeněk. Chvála nonsensu. Divadlo, 1963, roč. 14, č. 10. s. 61-69.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898- 01-6.
SEWELL, Elizabeth. The Field of Nonsense. London : Chatto and Windus, 1952.