Pamětníky Sokola lze uvést jako příklad skupiny s bohatou tradicí, jež v minulosti disponovala velkým společenským významem. Zároveň Sokolové slouží jako vzor společensky dlouhodobě stigmatizované a neuznané skupiny, jež v současné době čeká na svou společenskou rehabilitaci. Zrušení Sokola automaticky neznamenalo vymření sokolů a zánik sokolství. Individuální sokolské paměti, konstruované propojením sokolského členství s členstvím v jiných sociálních skupinách, tak výrazně neproměněné kontinuálně přetrvávají v čase. Osobní vzpomínky zůstaly zachovány prostřednictvím individuální identifikace bývalých členů se sokolskými ideály a způsoby jednání. Vlivem zákazu Sokola došlo k fragmentaci jednotné kolektivní sokolské paměti a k jejímu přetrvání ve formě variant původní paměti sdílených sokoly v rámci menších společenství. K uchování fragmentované kolektivní paměti napomohla osobní setkání v rámci soukromého prostoru a udržování kolektivní sokolské identity. Význam sokolství v české společnosti přesto oslabuje vlivem působení několika negativních faktorů. Rozvoj Sokola je tak v současnosti téměř srovnatelně ohrožen jako v době, kdy byla organizace zakázána.
Anotace v angličtině
The Sokol organization has a long history. In the past, the Sokol ideology significantly affected the construction of the Czech society whereas, nowadays, Sokol members are marginalized and stigmatized group because of the prohibition of Sokol organization for a long time. Even so the individual memories of Sokol members have been still unbroken throughout their lives. Their membership is also associated with a membership in social groups. It is the reason why individual memory of Sokol members is stable and homogeneous. The collective memory has not been dead by the restriction of Sokol activities. It had a lot of variants of which its members participated in the small communities. Informants have been still considered themselves as its members, including honor Sokol ideals and rules. In the socialist era, they also shared common moral rules and social patterns known as a collective identity with their Sokol friends. Their collective Sokol presentation was limited because of maintenance their informal relations in the field of private space. Currently, the Sokol organization has had significant social and financial problems again. Firstly, the organization has a shortage of young members. Secondly, there is a lack of public political interest and support in its activities. Finally, media make a distorted image about the meaning of the Sokol organization.
Klíčová slova
kolektivní paměť, kolektivní identita, individuální paměť, individuální identita, kulturní paměť, historie, sociální identita, etnická identita
Klíčová slova v angličtině
collective memory, collective identity, individual memory, individual identity, cultural memory, history, social identity, ethnic identity
Rozsah průvodní práce
96 s. (135 165 znaků), 15 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Pamětníky Sokola lze uvést jako příklad skupiny s bohatou tradicí, jež v minulosti disponovala velkým společenským významem. Zároveň Sokolové slouží jako vzor společensky dlouhodobě stigmatizované a neuznané skupiny, jež v současné době čeká na svou společenskou rehabilitaci. Zrušení Sokola automaticky neznamenalo vymření sokolů a zánik sokolství. Individuální sokolské paměti, konstruované propojením sokolského členství s členstvím v jiných sociálních skupinách, tak výrazně neproměněné kontinuálně přetrvávají v čase. Osobní vzpomínky zůstaly zachovány prostřednictvím individuální identifikace bývalých členů se sokolskými ideály a způsoby jednání. Vlivem zákazu Sokola došlo k fragmentaci jednotné kolektivní sokolské paměti a k jejímu přetrvání ve formě variant původní paměti sdílených sokoly v rámci menších společenství. K uchování fragmentované kolektivní paměti napomohla osobní setkání v rámci soukromého prostoru a udržování kolektivní sokolské identity. Význam sokolství v české společnosti přesto oslabuje vlivem působení několika negativních faktorů. Rozvoj Sokola je tak v současnosti téměř srovnatelně ohrožen jako v době, kdy byla organizace zakázána.
Anotace v angličtině
The Sokol organization has a long history. In the past, the Sokol ideology significantly affected the construction of the Czech society whereas, nowadays, Sokol members are marginalized and stigmatized group because of the prohibition of Sokol organization for a long time. Even so the individual memories of Sokol members have been still unbroken throughout their lives. Their membership is also associated with a membership in social groups. It is the reason why individual memory of Sokol members is stable and homogeneous. The collective memory has not been dead by the restriction of Sokol activities. It had a lot of variants of which its members participated in the small communities. Informants have been still considered themselves as its members, including honor Sokol ideals and rules. In the socialist era, they also shared common moral rules and social patterns known as a collective identity with their Sokol friends. Their collective Sokol presentation was limited because of maintenance their informal relations in the field of private space. Currently, the Sokol organization has had significant social and financial problems again. Firstly, the organization has a shortage of young members. Secondly, there is a lack of public political interest and support in its activities. Finally, media make a distorted image about the meaning of the Sokol organization.
Klíčová slova
kolektivní paměť, kolektivní identita, individuální paměť, individuální identita, kulturní paměť, historie, sociální identita, etnická identita
Klíčová slova v angličtině
collective memory, collective identity, individual memory, individual identity, cultural memory, history, social identity, ethnic identity
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude zaznamenat konstrukci a reprodukci individuální a kolektivní paměti douholetých sokolských členů týkající se členství a aktivní činnosti v rámci Sokola. V průběhu výzkumu budu sledovat okolnosti vzniku vzpomínek a jejich kategorizaci samotnými informátory. Dalším cílem práce je zachytit vztah obou typů paměti k času a prostoru. V této věci se zaměřím na proces vytvoření určitých vzpomínek a na jejich časoprostorové zařazení. Práce bude vycházet z kvalitativního výzkumu. Po metodologické stránce bude práce částečně inspirována metodou orální historie. Předpokládám proto, že částečně využiju techniky narativních rozhovorů. V průběhu výzkumu budu především provádět polostrukturované rozhovory s pamětníky. K získání informátorů použiju techniku snow-ball. Pro získání doplňujících informací hodlám aplikovat metodu zúčastněného pozorování. Touto metodou chci zaznamenávat průběh kolektivně sdílené slavnostní události. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce diplomových prací, a to mimo konzultační hodiny - povinností studenta je účastnit se jich (v rámci vlastních časových možností).
Obecné zásady:
Nejpozději do 31. 10. 2014 předloží student vedoucí práce základní teze diplomové práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou (resp. základní osnovu textu) - rozsah - 3 až 5 stran.
Nejpozději do 20. 2. 2015 předloží student k posouzení vedoucí práce první (rozpracovanou) verzi diplomové práce.
Nejpozději do 31. 3. 2015 předloží student k posouzení vedoucí práce finální verzi diplomové práce.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude zaznamenat konstrukci a reprodukci individuální a kolektivní paměti douholetých sokolských členů týkající se členství a aktivní činnosti v rámci Sokola. V průběhu výzkumu budu sledovat okolnosti vzniku vzpomínek a jejich kategorizaci samotnými informátory. Dalším cílem práce je zachytit vztah obou typů paměti k času a prostoru. V této věci se zaměřím na proces vytvoření určitých vzpomínek a na jejich časoprostorové zařazení. Práce bude vycházet z kvalitativního výzkumu. Po metodologické stránce bude práce částečně inspirována metodou orální historie. Předpokládám proto, že částečně využiju techniky narativních rozhovorů. V průběhu výzkumu budu především provádět polostrukturované rozhovory s pamětníky. K získání informátorů použiju techniku snow-ball. Pro získání doplňujících informací hodlám aplikovat metodu zúčastněného pozorování. Touto metodou chci zaznamenávat průběh kolektivně sdílené slavnostní události. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce diplomových prací, a to mimo konzultační hodiny - povinností studenta je účastnit se jich (v rámci vlastních časových možností).
Obecné zásady:
Nejpozději do 31. 10. 2014 předloží student vedoucí práce základní teze diplomové práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou (resp. základní osnovu textu) - rozsah - 3 až 5 stran.
Nejpozději do 20. 2. 2015 předloží student k posouzení vedoucí práce první (rozpracovanou) verzi diplomové práce.
Nejpozději do 31. 3. 2015 předloží student k posouzení vedoucí práce finální verzi diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Assmann, J., Czaplicka, J. 1995. Collective Memory and Cultural Identity. New German Critique. No. 65, Cultural History/ Cultural Studies, pp. 125-133.
Assmann, J. 2001. Kultura a paměť: Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: Prostor.
Bernard, H. R. 1995. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitave Approaches. Walnut Creek: AltaMira Press.
Halbwachs, M. 2009. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství.
Nolte, C. E. 2002. The Sokol in the Czech Lands to 1914: Training for the Nation. New York: Palgrave Macmillan.
Olivová, V. 1979. Lidé a hry: Historická geneze sportu. Praha: Olympia.
Seznam doporučené literatury
Assmann, J., Czaplicka, J. 1995. Collective Memory and Cultural Identity. New German Critique. No. 65, Cultural History/ Cultural Studies, pp. 125-133.
Assmann, J. 2001. Kultura a paměť: Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: Prostor.
Bernard, H. R. 1995. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitave Approaches. Walnut Creek: AltaMira Press.
Halbwachs, M. 2009. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství.
Nolte, C. E. 2002. The Sokol in the Czech Lands to 1914: Training for the Nation. New York: Palgrave Macmillan.
Olivová, V. 1979. Lidé a hry: Historická geneze sportu. Praha: Olympia.