Cílem práce je osvětlit příčiny předčasného opuštění sekundárního vzdělávacího systému dívkami ze sociálního vyloučení. Aktérky jsou vystaveny tlakům dominantních struktur, jejichž přijetí či snaha o jejich internalizaci jim v důsledku vlastně zamezuje udržet se ve vzdělávacím proudu. Dominantními strukturami jsou v této práci myšleny - rodina, vzdělávací instituce, její představitelé a politiky. Cílem je též problematizovat vztahy sociální nerovnosti, které vedou dívky k volbě alternativních či deviantních způsobů jednání, legálních i nelegálních, jež jim mají zajistit přístup k vzdělávání. Studie je tedy postavena na třech výzkumných otázkách: 1. Jakým způsobem dochází ke střetu struktur a dívek ze sociálního vyloučení. 2. Co je konsekvencí střetu? 3. Jaké konkrétní alternativní/deviantní strategie dívky volí pro udržení se v sekundárním vzdělávacím proudu.
Annotation in English
The aim of this work is present why socially excluded girls are failed in studying at high school. I try to light up mechanism, which stopped successfully finished their education. One of the main reasons is dominant structures, which I mean family, educational institution and local or state policy.
Keywords
sociální vyloučení, chudoba, dívky, vzdělávání
Keywords in English
socially exclusion, poverty, girls, education,
Length of the covering note
17 s.
Language
CZ
Annotation
Cílem práce je osvětlit příčiny předčasného opuštění sekundárního vzdělávacího systému dívkami ze sociálního vyloučení. Aktérky jsou vystaveny tlakům dominantních struktur, jejichž přijetí či snaha o jejich internalizaci jim v důsledku vlastně zamezuje udržet se ve vzdělávacím proudu. Dominantními strukturami jsou v této práci myšleny - rodina, vzdělávací instituce, její představitelé a politiky. Cílem je též problematizovat vztahy sociální nerovnosti, které vedou dívky k volbě alternativních či deviantních způsobů jednání, legálních i nelegálních, jež jim mají zajistit přístup k vzdělávání. Studie je tedy postavena na třech výzkumných otázkách: 1. Jakým způsobem dochází ke střetu struktur a dívek ze sociálního vyloučení. 2. Co je konsekvencí střetu? 3. Jaké konkrétní alternativní/deviantní strategie dívky volí pro udržení se v sekundárním vzdělávacím proudu.
Annotation in English
The aim of this work is present why socially excluded girls are failed in studying at high school. I try to light up mechanism, which stopped successfully finished their education. One of the main reasons is dominant structures, which I mean family, educational institution and local or state policy.
Keywords
sociální vyloučení, chudoba, dívky, vzdělávání
Keywords in English
socially exclusion, poverty, girls, education,
Research Plan
Viz "Vyhláška děkana FF č. 2/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek."
Cílem práce je osvětlit příčiny předčasného opuštění sekundárního vzdělávacího systému dívkami ze sociálního vyloučení. Aktérky jsou vystaveny tlakům dominantních struktur, jejichž přijetí či snaha o jejich internalizaci v důsledku adolescentkám vlastně zamezuje udržet se ve vzdělávacím proudu. Dominantními strukturami jsou v této práci myšleny - rodina, vzdělávací instituce, její představitelé a politiky. Cílem je též tedy problematizovat vztahy sociální nerovnosti, které vedou dívky k volbě alternativních či deviantních způsobů jednání, legálních i nelegálních, jež jim mají zajistit přístup k inkluzivnímu vzdělávání. Studie je tedy postavena na třech výzkumných otázkách: 1. Jakým způsobem dochází ke střetu struktur a dívek ze sociálního vyloučení. 2. Co je konsekvencí střetu? 3. Jaké konkrétní alternativní/deviantní strategie dívky volí pro udržení se v sekundárním vzdělávacím proudu.
Metodologie: Výzkum bude probíhat ve městě Plzeň. Hlavními metodami pro konstrukci dat bude zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory. Aktéři budou děleni do dvou metodologických kategorií - informátoři a respondenti. Přičemž kritériem klasifikace bude intenzita participace aktéra na výzkumu a charakter vztahu navázaný se mnou, jako výzkumníkem. Informátorkami budou právě dívky ze sociálního vyloučení, předpokládaný počet je 5. Respondenty budou jejich rodiče, partneři a učitelé.
Předpokladem pro vypracování diplomové práce je též 1. nashromáždit a prostudovat literaturu; 2.pravidelně konzultovat v vedoucí DP; 3. před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
Research Plan
Viz "Vyhláška děkana FF č. 2/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek."
Cílem práce je osvětlit příčiny předčasného opuštění sekundárního vzdělávacího systému dívkami ze sociálního vyloučení. Aktérky jsou vystaveny tlakům dominantních struktur, jejichž přijetí či snaha o jejich internalizaci v důsledku adolescentkám vlastně zamezuje udržet se ve vzdělávacím proudu. Dominantními strukturami jsou v této práci myšleny - rodina, vzdělávací instituce, její představitelé a politiky. Cílem je též tedy problematizovat vztahy sociální nerovnosti, které vedou dívky k volbě alternativních či deviantních způsobů jednání, legálních i nelegálních, jež jim mají zajistit přístup k inkluzivnímu vzdělávání. Studie je tedy postavena na třech výzkumných otázkách: 1. Jakým způsobem dochází ke střetu struktur a dívek ze sociálního vyloučení. 2. Co je konsekvencí střetu? 3. Jaké konkrétní alternativní/deviantní strategie dívky volí pro udržení se v sekundárním vzdělávacím proudu.
Metodologie: Výzkum bude probíhat ve městě Plzeň. Hlavními metodami pro konstrukci dat bude zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory. Aktéři budou děleni do dvou metodologických kategorií - informátoři a respondenti. Přičemž kritériem klasifikace bude intenzita participace aktéra na výzkumu a charakter vztahu navázaný se mnou, jako výzkumníkem. Informátorkami budou právě dívky ze sociálního vyloučení, předpokládaný počet je 5. Respondenty budou jejich rodiče, partneři a učitelé.
Předpokladem pro vypracování diplomové práce je též 1. nashromáždit a prostudovat literaturu; 2.pravidelně konzultovat v vedoucí DP; 3. před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
Recommended resources
BÉLAND, D. 2007. The Social Exclusion Discourse: Ideas and Policy Change. Policy and Politics 35:123-139.
BERNARD, H., R. 2012. Research Methods in Antropology. Qualitative and Quantitative Approaches. Altamira Press.
BOURDIEU, P. 1987. Sociální prostor a symbolická moc. Paříž: Plon.
BOURDIEU, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Nakladatelství Karolinum.
COHEN, A., K. 1971. Deliquent Boys: The Culture of the Gang. Macmillon Publishing.
GOFFMAN, E. 2003. "Stigma: Poznámky k problému zvládání narušené identity." Prah: Slon.
MAREŠ, P. 1999. Sociologie nerovnosti a chudoby. Sociologické nakladatelství.
KELLER, Jan. 2010. Tři sociální světy. Praha: SLON.
MERTON, R., K. 2007. Studie ze sociologické teorie. Sociologické nakladatelství.
SILVER, Hilary. Social Exclusion and Social Solidarity: Three Paradigms. International Labour Review, Vol. 133 (1994), str. 531 - 578.
TOUŠEK, L. 2012. Vybrané aspekty metodologie aplikované antropologie. In: Hirt, T. a kol. Vybrané Kapitoly z Aplikované Sociální Antropologie. Západočeská univerzita v Plzni. 25-73.
WACQUANT, L. 2004. Punishing the Poor. The Neoliberal Government of Social Insecurity. Duke University Press.
YOUNG, J. 2007. The Vertigo of Late Modernity. London: SAGE Publication.
Recommended resources
BÉLAND, D. 2007. The Social Exclusion Discourse: Ideas and Policy Change. Policy and Politics 35:123-139.
BERNARD, H., R. 2012. Research Methods in Antropology. Qualitative and Quantitative Approaches. Altamira Press.
BOURDIEU, P. 1987. Sociální prostor a symbolická moc. Paříž: Plon.
BOURDIEU, P. 1998. Teorie jednání. Praha: Nakladatelství Karolinum.
COHEN, A., K. 1971. Deliquent Boys: The Culture of the Gang. Macmillon Publishing.
GOFFMAN, E. 2003. "Stigma: Poznámky k problému zvládání narušené identity." Prah: Slon.
MAREŠ, P. 1999. Sociologie nerovnosti a chudoby. Sociologické nakladatelství.
KELLER, Jan. 2010. Tři sociální světy. Praha: SLON.
MERTON, R., K. 2007. Studie ze sociologické teorie. Sociologické nakladatelství.
SILVER, Hilary. Social Exclusion and Social Solidarity: Three Paradigms. International Labour Review, Vol. 133 (1994), str. 531 - 578.
TOUŠEK, L. 2012. Vybrané aspekty metodologie aplikované antropologie. In: Hirt, T. a kol. Vybrané Kapitoly z Aplikované Sociální Antropologie. Západočeská univerzita v Plzni. 25-73.
WACQUANT, L. 2004. Punishing the Poor. The Neoliberal Government of Social Insecurity. Duke University Press.
YOUNG, J. 2007. The Vertigo of Late Modernity. London: SAGE Publication.