Bakalářská práce analyzuje numinózní (démonologické) orální narativy v současném dětském folkloru. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První část se zaměřuje na definice důležitých analytických termínů, jako jsou folklor, dětský folklor a numinózní narativy. Popisuje také jejich historický a sociální kontext a jejich klasifikaci do typů. Výzkum v druhé části je zaměřen na pohled dětí na numinózní narativy v moderní společnosti a vliv massmédií např. filmu a televize. Jsou zde také uvedeny výsledky výzkumu narativů v místní orální tradici a výsledky o tom, jak sami děti tyto příběhy vnímají.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis analyzes numinous (demonological) oral narratives in contemporary children's folklore. The work is divided in two parts, theoretical and empirical. The first part focuses on definitions of important analytical terms such as "folklore", "children's folklore" and "numinous narratives". It also describes their historical and social contexts and their classification into appropriate genelogical types. The research in the second part focuses on children's point of view on numinous narratives in modern society and the influence of mass media such as films and television. It also presents the results of the analysis of narratives collected in local oral tradition as well as the conclusion about how children themselves percieve these narratives.
Bakalářská práce analyzuje numinózní (démonologické) orální narativy v současném dětském folkloru. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První část se zaměřuje na definice důležitých analytických termínů, jako jsou folklor, dětský folklor a numinózní narativy. Popisuje také jejich historický a sociální kontext a jejich klasifikaci do typů. Výzkum v druhé části je zaměřen na pohled dětí na numinózní narativy v moderní společnosti a vliv massmédií např. filmu a televize. Jsou zde také uvedeny výsledky výzkumu narativů v místní orální tradici a výsledky o tom, jak sami děti tyto příběhy vnímají.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis analyzes numinous (demonological) oral narratives in contemporary children's folklore. The work is divided in two parts, theoretical and empirical. The first part focuses on definitions of important analytical terms such as "folklore", "children's folklore" and "numinous narratives". It also describes their historical and social contexts and their classification into appropriate genelogical types. The research in the second part focuses on children's point of view on numinous narratives in modern society and the influence of mass media such as films and television. It also presents the results of the analysis of narratives collected in local oral tradition as well as the conclusion about how children themselves percieve these narratives.
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Terénní dokumentace neformálně šířených vyprávění a studium relevantní literatury. Vymezení problému a formulování cílů práce. První verze bakalářské práce do 15. 3. 2015. Konzultace s vedoucím práce minimálně jedenkrát měsíčně. Cílem práce je dokumentovat, popsat a klasifikovat numinózní příběhy vyprávěné a předávané mezi dětmi předškolního a raně školního věku, které tvoří součást současného dětského folkloru. Druhotným cílem práce bude analyzovat, jak tyto příběhy, často inspirované populární kulturou, především filmy s hororovým nádechem a postavy z nich, interpretují jejich vypravěči a posluchači.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Terénní dokumentace neformálně šířených vyprávění a studium relevantní literatury. Vymezení problému a formulování cílů práce. První verze bakalářské práce do 15. 3. 2015. Konzultace s vedoucím práce minimálně jedenkrát měsíčně. Cílem práce je dokumentovat, popsat a klasifikovat numinózní příběhy vyprávěné a předávané mezi dětmi předškolního a raně školního věku, které tvoří součást současného dětského folkloru. Druhotným cílem práce bude analyzovat, jak tyto příběhy, často inspirované populární kulturou, především filmy s hororovým nádechem a postavy z nich, interpretují jejich vypravěči a posluchači.
Seznam doporučené literatury
Janeček, Petr (ed.) 2011: Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha : Národní muzeum a Fakulta humanitních studií UK v Praze.
Franc, Aleš: Šel pan učitel... aneb Dětský folklor na počátku 21. století. In : rvp.cz [online]. 28.11.2012 [cit. 6.5.2014]. Dostupné z : http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/15543/SEL-PAN-UCITEL-ANEB-DETSKY-FOLKLOR-NA-POCATKU-21-STOLETI.html/
Janeček, Petr 2007: Dětský numinózní folklor a mezinárodní paralely, in Dětský folklor dnes (Proměny funkcí). Národní ústav lidové kultury: Strážnice.
Janeček, Petr 2006,2012: Černá sanitka a jiné děsivé příběhy. Současné pověsti a fámy v České republice. Praha: PLOT.
Koiva, Mare 1996: Schoolchildren's Horror Stories and Their Supernatural Experience. In: Petzold, Leander (ed.): Folk Narrative and World View. Vorträge des 10. Kongresses der Internationalen Gesellschaft für Volkserzählforschung (ISFNR) Innsbruck. Frankfurt am Main.
Koiva, Mare 1997: In a Big Black Town There Was a Big Black House. Journal of the Baltic Folklore Institute 2/1.
Opie, Iona Opie, Peter 1989: The Lore and Language of Schoolchildren. In: Oring, Elliot (ed.): Folk Groups and Folklore Genres. A Reader. Logan: Utah State University Press.
Pospíšilová, Jana (ed.) 2003: Rajče na útěku. Kapitoly o kultuře a folkloru dnešních dětí a mládeže s ukázkami. Brno: Etnologický ústav AV ČR.
Pospíšilová, Jana 2008: Kultura a folklor dětí. Kapitoly o dětských zábavách a současném (převážně) slovesném folkloru dětí na Moravě. Brno. Disertační práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta.
Votruba Adam a kol. 2009: Namažeme školu špekem. Současná folklorní poezie dětí. Praha: PLOT.
Votruba, Adam a kol. 2010: Kecy v kleci. Současná folklorní poezie dětí. Praha: PLOT.
Seznam doporučené literatury
Janeček, Petr (ed.) 2011: Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha : Národní muzeum a Fakulta humanitních studií UK v Praze.
Franc, Aleš: Šel pan učitel... aneb Dětský folklor na počátku 21. století. In : rvp.cz [online]. 28.11.2012 [cit. 6.5.2014]. Dostupné z : http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/15543/SEL-PAN-UCITEL-ANEB-DETSKY-FOLKLOR-NA-POCATKU-21-STOLETI.html/
Janeček, Petr 2007: Dětský numinózní folklor a mezinárodní paralely, in Dětský folklor dnes (Proměny funkcí). Národní ústav lidové kultury: Strážnice.
Janeček, Petr 2006,2012: Černá sanitka a jiné děsivé příběhy. Současné pověsti a fámy v České republice. Praha: PLOT.
Koiva, Mare 1996: Schoolchildren's Horror Stories and Their Supernatural Experience. In: Petzold, Leander (ed.): Folk Narrative and World View. Vorträge des 10. Kongresses der Internationalen Gesellschaft für Volkserzählforschung (ISFNR) Innsbruck. Frankfurt am Main.
Koiva, Mare 1997: In a Big Black Town There Was a Big Black House. Journal of the Baltic Folklore Institute 2/1.
Opie, Iona Opie, Peter 1989: The Lore and Language of Schoolchildren. In: Oring, Elliot (ed.): Folk Groups and Folklore Genres. A Reader. Logan: Utah State University Press.
Pospíšilová, Jana (ed.) 2003: Rajče na útěku. Kapitoly o kultuře a folkloru dnešních dětí a mládeže s ukázkami. Brno: Etnologický ústav AV ČR.
Pospíšilová, Jana 2008: Kultura a folklor dětí. Kapitoly o dětských zábavách a současném (převážně) slovesném folkloru dětí na Moravě. Brno. Disertační práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta.
Votruba Adam a kol. 2009: Namažeme školu špekem. Současná folklorní poezie dětí. Praha: PLOT.
Votruba, Adam a kol. 2010: Kecy v kleci. Současná folklorní poezie dětí. Praha: PLOT.