Tato bakalářská práce se zabývá zmapováním literatury, určené pro hudebně výchovnou práci v mateřské škole, vydané po roce 2010, včetně jejích reedic. Práce je rozdělena na tři části. První část rozebírá témata RVP PV a jeho oblasti, čtyři druhy hudebních činností a hudební vývoj dítěte v předškolním věku, a to v návaznosti na hudební výchovu v mateřské škole. V druhé části je metodou analýzy dokumentů kvalitativně zkoumán vybraný vzorek literatury v kontextu se třemi stanovenými kritérii. Těmi jsou návaznost obsahu zkoumané literatury na RVP PV a jeho oblasti, zaměření jejího obsahu na jednotlivé druhy hudebních činností a obsah této literatury v kontextu s věkem dětí v mateřské škole. Třetí část je věnována kvantitativnímu terénnímu výzkumu, který metodou dotazníků mapuje využitelnost zkoumaných titulů ve výuce hudební výchovy v praxi plzeňských a příbramských mateřských škol.
Annotation in English
The bachelor thesis is about mapping of the literature after the year 2010 including re editions related to musically educational work in a kindergarten. The thesis is considered from three parts. "RVP PV" and its parts, four types of musical activities and musical development of the child in preschool age related to musical education in a kindergarten are analysed in the first part. In the second part, there is the selected sample of the literature qualitatively researched by the analysis of documents in the context of three established criteria. Those criteria are following: Context of the content of the mentioned literature and "RVP PV" and its parts; Context of the content of the mentioned literature and types of musical activities; Context of the content of the mentioned literature and the preschool age. The third part is related to a quantitative research, the method of questionnaires is used to map the usability of selected samples during the education of musics in practice in selected kindergartens in Příbram and Plzeň.
Keywords
literatura, hudební výchova, mateřská škola, děti předškolního věku, průzkum trhu, hudební činnosti, Rámcový vzdělávací program
Keywords in English
literature, musics, kindergarten, preschool children, exploration of a market, musical activities, educational program
Length of the covering note
95 s., V. s., 151 171 znaků
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá zmapováním literatury, určené pro hudebně výchovnou práci v mateřské škole, vydané po roce 2010, včetně jejích reedic. Práce je rozdělena na tři části. První část rozebírá témata RVP PV a jeho oblasti, čtyři druhy hudebních činností a hudební vývoj dítěte v předškolním věku, a to v návaznosti na hudební výchovu v mateřské škole. V druhé části je metodou analýzy dokumentů kvalitativně zkoumán vybraný vzorek literatury v kontextu se třemi stanovenými kritérii. Těmi jsou návaznost obsahu zkoumané literatury na RVP PV a jeho oblasti, zaměření jejího obsahu na jednotlivé druhy hudebních činností a obsah této literatury v kontextu s věkem dětí v mateřské škole. Třetí část je věnována kvantitativnímu terénnímu výzkumu, který metodou dotazníků mapuje využitelnost zkoumaných titulů ve výuce hudební výchovy v praxi plzeňských a příbramských mateřských škol.
Annotation in English
The bachelor thesis is about mapping of the literature after the year 2010 including re editions related to musically educational work in a kindergarten. The thesis is considered from three parts. "RVP PV" and its parts, four types of musical activities and musical development of the child in preschool age related to musical education in a kindergarten are analysed in the first part. In the second part, there is the selected sample of the literature qualitatively researched by the analysis of documents in the context of three established criteria. Those criteria are following: Context of the content of the mentioned literature and "RVP PV" and its parts; Context of the content of the mentioned literature and types of musical activities; Context of the content of the mentioned literature and the preschool age. The third part is related to a quantitative research, the method of questionnaires is used to map the usability of selected samples during the education of musics in practice in selected kindergartens in Příbram and Plzeň.
Keywords
literatura, hudební výchova, mateřská škola, děti předškolního věku, průzkum trhu, hudební činnosti, Rámcový vzdělávací program
Keywords in English
literature, musics, kindergarten, preschool children, exploration of a market, musical activities, educational program
Research Plan
Úvod - zdůvodnění výběru tématu, vymezení výzkumného pole, stanovení cílů
1. HV v MŠ a její struktura
2. průzkum trhu - sběr literatury
3. výsledky výzkumu (sběru literatury pro potřeby HV v MŠ) v kontextu s jednotlivými složkami HV - zhodnocení výsledků
4. sběr výzkumných dat z jednotlivých MŠ (frekvence využití literatury vydané po roce 2010) - dotazníky na MŠ, zhodnocení
Závěr
Research Plan
Úvod - zdůvodnění výběru tématu, vymezení výzkumného pole, stanovení cílů
1. HV v MŠ a její struktura
2. průzkum trhu - sběr literatury
3. výsledky výzkumu (sběru literatury pro potřeby HV v MŠ) v kontextu s jednotlivými složkami HV - zhodnocení výsledků
4. sběr výzkumných dat z jednotlivých MŠ (frekvence využití literatury vydané po roce 2010) - dotazníky na MŠ, zhodnocení
Závěr
Recommended resources
HOROVÁ, Ladislava. Těšíme se do školky. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0506-7.
HOROVÁ, Ladislava. Ve školce je bezva. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-694-0.
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3.
KRČEK, Josef. Písničky pro nejmenší. Praha: Albatros, 2010. ISBN 978-80-00-01969-7.
KRUŽÍKOVÁ, Marie. Písníček 2. Stařeč: INFRA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-86666-33-4.
KRUŽÍKOVÁ, Marie. Písníček. Stařeč: INFRA, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-86666-35-8.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Zvířátka ve hře, písni a tanci. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-754-1.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
MGR. PILAŘOVÁ, Dagmar a Romana MGR. BLÁHOVÁ. Roční období v písničkách: nebojme se pohybu. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-51-0.
RAKOVÁ, Milena, Ljuba ŠTÍPLOVÁ a Alena TICHÁ. Zpíváme a tvoříme s malými. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0527-2.
VÁŇOVÁ, Hana. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0435-3.
ZÍMA, Jan. Hrajeme a zpíváme si pro radost. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0207-1.
Recommended resources
HOROVÁ, Ladislava. Těšíme se do školky. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0506-7.
HOROVÁ, Ladislava. Ve školce je bezva. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-694-0.
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3.
KRČEK, Josef. Písničky pro nejmenší. Praha: Albatros, 2010. ISBN 978-80-00-01969-7.
KRUŽÍKOVÁ, Marie. Písníček 2. Stařeč: INFRA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-86666-33-4.
KRUŽÍKOVÁ, Marie. Písníček. Stařeč: INFRA, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-86666-35-8.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Zvířátka ve hře, písni a tanci. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-754-1.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
MGR. PILAŘOVÁ, Dagmar a Romana MGR. BLÁHOVÁ. Roční období v písničkách: nebojme se pohybu. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-51-0.
RAKOVÁ, Milena, Ljuba ŠTÍPLOVÁ a Alena TICHÁ. Zpíváme a tvoříme s malými. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0527-2.
VÁŇOVÁ, Hana. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0435-3.
ZÍMA, Jan. Hrajeme a zpíváme si pro radost. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0207-1.