Tato diplomová práce popisuje teorii mysli a proces sebeuvědomování v raném věku. Jejím cílem je podat komplexní komparativní přehled dostupných výsledků výzkumu v této oblasti. Zabývá se neurobiologickým předpokladem teorie mysli, zejména v souvislosti tzv. zrcadlových neuronů, jejího postupného nabývání, ale i jejího deficitu. Projevy deficitu této teorie jsou zkoumány v souvislosti s autistickou poruchou. Dále tato práce představuje různá pojetí a interpretace teorie mysli z hlediska jejích hlavních představitelů. Významnou částí je také analýza procesu sebeuvědomování v raném věku a charakteristika vzniku Jáství jako komplexního a jednotícího útvaru osobnosti, v němž sehrává sebeuvědomování nezastupitelnou roli.
Anotace v angličtině
This thesis describes the Theory of Mind and the processes related to self-awareness at an early age with the goal of providing a comprehensive comparative overview of research on these topics. It further addresses the neurobiological foundation of the Theory of Mind (namely the mirror neurons), on how it is gradually acquired and what the causes and effects of its deficiency are. Manifestations of deficiencies of the Theory of Mind are studied with regard to autistic disorder. Further are studied various approaches to the Theory of Mind and its interpretations from the viewpoints represented by their proponents. A significant portion of this thesis an analysis of the process of formation of self as a complex unifying personality entity for which self-awareness is irreplaceable.
Klíčová slova
teorie mysli, sebeuvědomování, autismus, zrcadlové neurony, jáství
Klíčová slova v angličtině
theory of mind, self-awareness, autism, mirror neurons, self
Rozsah průvodní práce
177 000 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce popisuje teorii mysli a proces sebeuvědomování v raném věku. Jejím cílem je podat komplexní komparativní přehled dostupných výsledků výzkumu v této oblasti. Zabývá se neurobiologickým předpokladem teorie mysli, zejména v souvislosti tzv. zrcadlových neuronů, jejího postupného nabývání, ale i jejího deficitu. Projevy deficitu této teorie jsou zkoumány v souvislosti s autistickou poruchou. Dále tato práce představuje různá pojetí a interpretace teorie mysli z hlediska jejích hlavních představitelů. Významnou částí je také analýza procesu sebeuvědomování v raném věku a charakteristika vzniku Jáství jako komplexního a jednotícího útvaru osobnosti, v němž sehrává sebeuvědomování nezastupitelnou roli.
Anotace v angličtině
This thesis describes the Theory of Mind and the processes related to self-awareness at an early age with the goal of providing a comprehensive comparative overview of research on these topics. It further addresses the neurobiological foundation of the Theory of Mind (namely the mirror neurons), on how it is gradually acquired and what the causes and effects of its deficiency are. Manifestations of deficiencies of the Theory of Mind are studied with regard to autistic disorder. Further are studied various approaches to the Theory of Mind and its interpretations from the viewpoints represented by their proponents. A significant portion of this thesis an analysis of the process of formation of self as a complex unifying personality entity for which self-awareness is irreplaceable.
Klíčová slova
teorie mysli, sebeuvědomování, autismus, zrcadlové neurony, jáství
Klíčová slova v angličtině
theory of mind, self-awareness, autism, mirror neurons, self
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu.
2. Formulovat problémy, které budou v práci řešeny a vytvořit teoretické východisko pro vlastní práci.
3. Uplatnit zvolenou metodu, zejména analýzu a komparaci.
4. Sestavit osnovu práce a seznámit s ní vedoucího práce.
5. V úvodu práce bude věnována pozornost základnímu vymezení tématu, nutnosti zkoumat psychologické procesy vzniku teorie mysli u člověka. Dále budou zkoumány neurobiologické předpoklady konstituce teorie mysli v souvislosti s tzv. zrcadlovými neurony.
6. Klíčová část práce se bude věnovat analýze procesu sebeuvědomování a pohledu na otázku, jak mohou potíže se systémem zrcadlových neuronů podmiňovat vznik autismu coby významné kognitivně-sociální poruchy mezilidské komunikace.
7. Práce bude převážně teoretická, zčásti zohlední i vybrané empirické argumenty, takže postihne téma obsahově uceleným způsobem. Práce bude mít interdisciplinární charakter.
8. Budou pojednána témata jako vývoj procesu sebeuvědomování u dětí, různé interpretace vzniku a povahy teorie mysli, sebeuvědomování a teorie mysli jako klíčové předpoklady mezilidské komunikace, podstata Já z filosofického a psychologického hlediska.
9. Dodržovat harmonogram práce (do 15. prosince 2014 odevzdat cca polovinu práce, druhou polovinu odevzdat do 15. března 2015, finální verzi odevzdat do 1. dubna).
10. Pravidelně konzultovat dílčí výsledky s vedoucím práce (jednou měsíčně).
11. Před odevzdáním celý text práce předložit vedoucímu k posouzení.
12. Práci vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit a prostudovat literaturu ke zvolenému tématu.
2. Formulovat problémy, které budou v práci řešeny a vytvořit teoretické východisko pro vlastní práci.
3. Uplatnit zvolenou metodu, zejména analýzu a komparaci.
4. Sestavit osnovu práce a seznámit s ní vedoucího práce.
5. V úvodu práce bude věnována pozornost základnímu vymezení tématu, nutnosti zkoumat psychologické procesy vzniku teorie mysli u člověka. Dále budou zkoumány neurobiologické předpoklady konstituce teorie mysli v souvislosti s tzv. zrcadlovými neurony.
6. Klíčová část práce se bude věnovat analýze procesu sebeuvědomování a pohledu na otázku, jak mohou potíže se systémem zrcadlových neuronů podmiňovat vznik autismu coby významné kognitivně-sociální poruchy mezilidské komunikace.
7. Práce bude převážně teoretická, zčásti zohlední i vybrané empirické argumenty, takže postihne téma obsahově uceleným způsobem. Práce bude mít interdisciplinární charakter.
8. Budou pojednána témata jako vývoj procesu sebeuvědomování u dětí, různé interpretace vzniku a povahy teorie mysli, sebeuvědomování a teorie mysli jako klíčové předpoklady mezilidské komunikace, podstata Já z filosofického a psychologického hlediska.
9. Dodržovat harmonogram práce (do 15. prosince 2014 odevzdat cca polovinu práce, druhou polovinu odevzdat do 15. března 2015, finální verzi odevzdat do 1. dubna).
10. Pravidelně konzultovat dílčí výsledky s vedoucím práce (jednou měsíčně).
11. Před odevzdáním celý text práce předložit vedoucímu k posouzení.
12. Práci vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
BARON-COHEN, Simon. Duševná slepota - Nevidieť do mysle, Esej o autizme a teórii mysle. Bratislava : Európa, 2009.
ISBN 978-80-89111-42-8.
KOUKOLÍK, František. Já : o vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0736-0.
KOUKOLÍK, František. Před úsvitem, po ránu : eseje o dětech a rodičích. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1496-0.
RAMACHANDRAN, Vilayanur Subramanian. Mozek a jeho tajemství aneb Pátrání neurovědců po tom, co nás činí lidmi.
Praha : Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-080-8.
ROCHAT, Philippe. Five levels of self-awareness as they unfold early in life.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0532-6.
SEDLÁKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0375-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BARON-COHEN, Simon. Duševná slepota - Nevidieť do mysle, Esej o autizme a teórii mysle. Bratislava : Európa, 2009.
ISBN 978-80-89111-42-8.
KOUKOLÍK, František. Já : o vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0736-0.
KOUKOLÍK, František. Před úsvitem, po ránu : eseje o dětech a rodičích. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1496-0.
RAMACHANDRAN, Vilayanur Subramanian. Mozek a jeho tajemství aneb Pátrání neurovědců po tom, co nás činí lidmi.
Praha : Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-080-8.
ROCHAT, Philippe. Five levels of self-awareness as they unfold early in life.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0532-6.
SEDLÁKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0375-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.