Práce představuje hlavní témata, která do literární teorie vnesl hlavní představitel recepční estetiky pěstované na univerzitě v německé Kostnici, Wolfgang Iser. Témata jsou zasazena do širšího kontextu vývoje literárněvědných a kulturologických debat posledních desetiletí.
Anotace v angličtině
This thesis presents the main topics that were brought to the literary theory by the most important exponent and co-founder of the Constance School of Reception Aesthetics, Wolfgang Iser. The topics are set in the broader context of development of literary and culturological debates of recent decades.
Klíčová slova
Wolfgang Iser, Kostnická škola, recepční estetika, literární teorie, akt čtení, čtenář
Klíčová slova v angličtině
Wolfgang Iser, Constance School, Reception Aesthetics, literary theory, act of reading, reader
Rozsah průvodní práce
62 s. (116 426 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce představuje hlavní témata, která do literární teorie vnesl hlavní představitel recepční estetiky pěstované na univerzitě v německé Kostnici, Wolfgang Iser. Témata jsou zasazena do širšího kontextu vývoje literárněvědných a kulturologických debat posledních desetiletí.
Anotace v angličtině
This thesis presents the main topics that were brought to the literary theory by the most important exponent and co-founder of the Constance School of Reception Aesthetics, Wolfgang Iser. The topics are set in the broader context of development of literary and culturological debates of recent decades.
Klíčová slova
Wolfgang Iser, Kostnická škola, recepční estetika, literární teorie, akt čtení, čtenář
Klíčová slova v angličtině
Wolfgang Iser, Constance School, Reception Aesthetics, literary theory, act of reading, reader
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je představit hlavní témata, která do literární teorie vnesl nejvýznamnější představitel recepční estetiky pěstované na univerzitě v německé Kostnici, a zasadit je do širšího kontextu vývoje literárněvědných a kulturologických debat v posledních desetiletích.
Především za pomoci sekundární literatury bude vyloženo, z jakých inspiračních zdrojů recepční estetika v 60.-70. letech 20. stol. čerpá, v dialogu s primární i sekundární literaturou budou vyloženy Iserovy koncepty, které inspirovaly debaty o roli čtenáře v procesu interpretace ("implicitní čtenář", "apelová struktura textu", "akt čtení") a dále jeho vize "literární antropologie".
Práce bude alespoň příležitostně poukazovat na příbuznosti či rozdíly v konceptech jiných významných teoretiků (např. "modelový čtenář" U. Eca). Nepovinně může být součástí práce i samostatný rozbor kratšího literárního textu (např. povídky) s cílem nacházet a pozorovat v něm struktury, jichž se Iserovy teorie dotýkají (implicitní čtenář, prázdná místa atd.).
DP bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Před odevzdáním práce bude celý text práce předložen vedoucímu k posouzení.
DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram práce:
září 2014 - konzultace prostudované literatury,
říjen 2014 - konzultace struktury práce,
listopad 2014 - předložení prvních dvou kapitol práce,
následně konzultace textu jednou měsíčně s výhledem na dokončení práce v březnu 2015.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je představit hlavní témata, která do literární teorie vnesl nejvýznamnější představitel recepční estetiky pěstované na univerzitě v německé Kostnici, a zasadit je do širšího kontextu vývoje literárněvědných a kulturologických debat v posledních desetiletích.
Především za pomoci sekundární literatury bude vyloženo, z jakých inspiračních zdrojů recepční estetika v 60.-70. letech 20. stol. čerpá, v dialogu s primární i sekundární literaturou budou vyloženy Iserovy koncepty, které inspirovaly debaty o roli čtenáře v procesu interpretace ("implicitní čtenář", "apelová struktura textu", "akt čtení") a dále jeho vize "literární antropologie".
Práce bude alespoň příležitostně poukazovat na příbuznosti či rozdíly v konceptech jiných významných teoretiků (např. "modelový čtenář" U. Eca). Nepovinně může být součástí práce i samostatný rozbor kratšího literárního textu (např. povídky) s cílem nacházet a pozorovat v něm struktury, jichž se Iserovy teorie dotýkají (implicitní čtenář, prázdná místa atd.).
DP bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Před odevzdáním práce bude celý text práce předložen vedoucímu k posouzení.
DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Harmonogram práce:
září 2014 - konzultace prostudované literatury,
říjen 2014 - konzultace struktury práce,
listopad 2014 - předložení prvních dvou kapitol práce,
následně konzultace textu jednou měsíčně s výhledem na dokončení práce v březnu 2015.
Seznam doporučené literatury
Primární:
Iser, W., Jak se dělá teorie, Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1672-8.
Iser, W., The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response, London: Johns Hopkins University Press, 1978. ISBN 13 978-0801823718.
Iser, W., The Fictive and the Imaginary: Charting Literary Anthropology, London: Johns Hopkins University Press, 1993. ISBN 13 978-0801844997.
Iser, W., Proces čtení ve fenomenologickém pohledu. Aluze, 2002, č. 2.
Iser, W., Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. Aluze, 2004, č. 2-3.
Iser, W., Užití fikce v generativní a literární antropologii. Aluze, 2005, č. 1.
Sekundární:
Eco, U., Lector in fabula, Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1828-1.
Haman, A., Literární dílo a soudobá literární věda, Praha: Arsci, 2012. ISBN 978-80-7420-027-4.
Kelly, M. (ed.), Encyclopedia of Aesthetics, New York: Oxford University Press, 1998. ISBN 13 978-0195113075.
Newton, K. M., Jak interpretovat text, Olomouc: Periplum, 2008. ISBN 978-80-86624-47-1.
Nünning, A. (ed.), Lexikon teorie literatury a kultury, Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
Sedmidubský, M. (ed.): Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky, Brno: Host, 2001. ISBN 80-86055-92-2.
The Book History Reader, London: Routledge, 2006. ISBN 13 978-0415359481.
Zima, P., Literární estetika. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80-7198-329-2.
Seznam doporučené literatury
Primární:
Iser, W., Jak se dělá teorie, Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1672-8.
Iser, W., The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response, London: Johns Hopkins University Press, 1978. ISBN 13 978-0801823718.
Iser, W., The Fictive and the Imaginary: Charting Literary Anthropology, London: Johns Hopkins University Press, 1993. ISBN 13 978-0801844997.
Iser, W., Proces čtení ve fenomenologickém pohledu. Aluze, 2002, č. 2.
Iser, W., Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. Aluze, 2004, č. 2-3.
Iser, W., Užití fikce v generativní a literární antropologii. Aluze, 2005, č. 1.
Sekundární:
Eco, U., Lector in fabula, Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1828-1.
Haman, A., Literární dílo a soudobá literární věda, Praha: Arsci, 2012. ISBN 978-80-7420-027-4.
Kelly, M. (ed.), Encyclopedia of Aesthetics, New York: Oxford University Press, 1998. ISBN 13 978-0195113075.
Newton, K. M., Jak interpretovat text, Olomouc: Periplum, 2008. ISBN 978-80-86624-47-1.
Nünning, A. (ed.), Lexikon teorie literatury a kultury, Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
Sedmidubský, M. (ed.): Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky, Brno: Host, 2001. ISBN 80-86055-92-2.
The Book History Reader, London: Routledge, 2006. ISBN 13 978-0415359481.
Zima, P., Literární estetika. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80-7198-329-2.