Bakalářská práce Role vizuality v mediální manipulaci analyzuje využití vizuálních podnětů k ovládání lidí. Vzhledem k omezenému rozsahu je práce zaměřená pouze na statické formy obrazu, především na plakátech, billboardech a v tištěných médiích. Bakalářská práce začíná manipulací obecně, poté rozebírá manipulaci vizuální a vliv barev na lidské vnímání. Část práce se věnuje reklamám a vysvětluje, jak nás ovlivňují, protože reklamy na nás mají větší vliv, než se domníváme. Další část popisuje vizuální manipulaci v žurnalistice, uvádí konkrétní příklady manipulativních fotografií a rozebírá je. V závěru práce je uvedena vlastní klasifikace manipulativních postupů. Zmínka je také o možných způsobech obrany proti této manipulaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis Role of visuality in media manipulation analyzes a use of visual subjects for control over people. Due to the limited extent, the work is focused only on static images, above all on posters, billboards and in a printed media. The bachelor thesis starts with the general manipulation and afterwards it analyzes the visual manipulation and the effect of colours on human perception. Part of the work is devoted to commercials and explains how advertising affects us, because advertising can influence us more than we think. The next section describes the visual manipulation in journalism, gives particular examples of manipulative photos and analyzes them. At the end of the work the classification of manipulative procedures itself is stated. As well, possible means of defence against this manipulation are mentioned.
Photo manipulation, photojournalism, manipulation, mass media, media manipulation, advertising, visuality.
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Role vizuality v mediální manipulaci analyzuje využití vizuálních podnětů k ovládání lidí. Vzhledem k omezenému rozsahu je práce zaměřená pouze na statické formy obrazu, především na plakátech, billboardech a v tištěných médiích. Bakalářská práce začíná manipulací obecně, poté rozebírá manipulaci vizuální a vliv barev na lidské vnímání. Část práce se věnuje reklamám a vysvětluje, jak nás ovlivňují, protože reklamy na nás mají větší vliv, než se domníváme. Další část popisuje vizuální manipulaci v žurnalistice, uvádí konkrétní příklady manipulativních fotografií a rozebírá je. V závěru práce je uvedena vlastní klasifikace manipulativních postupů. Zmínka je také o možných způsobech obrany proti této manipulaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis Role of visuality in media manipulation analyzes a use of visual subjects for control over people. Due to the limited extent, the work is focused only on static images, above all on posters, billboards and in a printed media. The bachelor thesis starts with the general manipulation and afterwards it analyzes the visual manipulation and the effect of colours on human perception. Part of the work is devoted to commercials and explains how advertising affects us, because advertising can influence us more than we think. The next section describes the visual manipulation in journalism, gives particular examples of manipulative photos and analyzes them. At the end of the work the classification of manipulative procedures itself is stated. As well, possible means of defence against this manipulation are mentioned.
Photo manipulation, photojournalism, manipulation, mass media, media manipulation, advertising, visuality.
Zásady pro vypracování
Autorka se v bakalářské práci bude zabývat analýzou využití vizuálních reprezentací k manipulaci ve vizuálních masmédiích založených na statických formách obrazu, zejména pak na fotografiích, plakátech, billboardech, tištěných médiích apod. Na základě analýzy vybraných mediálních komunikátů odvodí vlastní klasifikaci manipulativních postupů především v reklamních kampaních a informování o dění ve společnosti.
Zásady pro vypracování
Autorka se v bakalářské práci bude zabývat analýzou využití vizuálních reprezentací k manipulaci ve vizuálních masmédiích založených na statických formách obrazu, zejména pak na fotografiích, plakátech, billboardech, tištěných médiích apod. Na základě analýzy vybraných mediálních komunikátů odvodí vlastní klasifikaci manipulativních postupů především v reklamních kampaních a informování o dění ve společnosti.
Seznam doporučené literatury
BALOUŠEK, Vít. Žijte a myslete kreativně: deset klíčů k reklamě, která zaujme. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 240 s. ISBN 9788025129548.
BORECKÝ, Felix. Rozum, nerozum a předsvědčivost obrazů. 1. vyd. Praha: Togga, 2011, 286 s. ISBN 9788087258736.
BÉREŠ, Marián. Jak manipulovat s lidmi: a nenechat se sám zmanipulovat. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007, 128 s. ISBN 9788025118405.
ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ. Sémiotika. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 363 s. ISBN 8071788325.
ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. 1. vyd. v českém jazyce. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 407 s. ISBN 8085429993.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991, 348 s. ISBN 8020702962
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 8071782009.
PEIRCE, Charles Sanders a Bohumil PALEK. Sémiotika. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 335 s. ISBN 8071843563.
TOSCANI, Oliviero. Reklama je navoněná zdechlina. 1. vyd. Bratislava: Slovart, 1996, 159 s. ISBN 8085871823.
Seznam doporučené literatury
BALOUŠEK, Vít. Žijte a myslete kreativně: deset klíčů k reklamě, která zaujme. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 240 s. ISBN 9788025129548.
BORECKÝ, Felix. Rozum, nerozum a předsvědčivost obrazů. 1. vyd. Praha: Togga, 2011, 286 s. ISBN 9788087258736.
BÉREŠ, Marián. Jak manipulovat s lidmi: a nenechat se sám zmanipulovat. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007, 128 s. ISBN 9788025118405.
ČERNÝ, Jiří a Jan HOLEŠ. Sémiotika. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 363 s. ISBN 8071788325.
ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. 1. vyd. v českém jazyce. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 407 s. ISBN 8085429993.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991, 348 s. ISBN 8020702962
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 8071782009.
PEIRCE, Charles Sanders a Bohumil PALEK. Sémiotika. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 335 s. ISBN 8071843563.
TOSCANI, Oliviero. Reklama je navoněná zdechlina. 1. vyd. Bratislava: Slovart, 1996, 159 s. ISBN 8085871823.