Autorka v práci předkládá výsledky analýzy výtvarných úkolů, které byly publikovány v metodických textech: Výtvarné čarování /artefiletika pro předškoláky a mladší školáky/ (SLAVÍKOVÁ, HAZUKOVÁ, SLAVÍK 2003), Tvořím, tvoříš, tvoříme (SLAVÍKOVÁ a kol. 2007), Dívej se, tvoř a povídej! /artefiletika pro předškoláky a mladší školáky/ (SLAVÍKOVÁ, SLAVÍK, ELIÁŠOVÁ 2008). S nabídkou úkolů, obsaženou ve zmíněných textech, konfrontuje soubor úkolů, které s dětmi realizovaly učitelky v pěti mateřských školách v období od září roku 2014 do února 2015. Porovnání obou souborů úkolů provedla autorka v rovině uplatňovaných materiálů, instrumentů, technik a námětů. Data z mateřských škol, potřebná ke srovnání, získala na základě analýzy tematických plánů a rozhovorů s učitelkami.
Anotace v angličtině
The author of this work presents the results of analysis of visual tasks published in the methodical texts Výtvarné čarování /artefiletika pro předškoláky a mladší školáky/ (SLAVÍKOVÁ, HAZUKOVÁ, SLAVÍK 2003), Tvořím, tvoříš, tvoříme (SLAVÍKOVÁ a kol. 2007), Dívej se, tvoř a povídej! /artefiletika pro předškoláky a mladší školáky/ (SLAVÍKOVÁ, SLAVÍK, ELIÁŠOVÁ 2008). The author confronts a set of tasks that teachers realized with children in five kindergartens during the period from September 2014 to February 2015 with a range of tasks contained in these texts. The comparison of both sets of tasks was carried out by the author in the plane of applied materials, instruments, techniques and themes. Data from kindergartens needed for the comparison were obtained by analyzing the thematic plans and interviews with teachers.
Klíčová slova
výtvarná výchova, mateřská škola, výzkum, výtvarné činnosti
Klíčová slova v angličtině
art lesson, nusery school, research, applied arts activity
Rozsah průvodní práce
58 s. (85 000 znaků) + 31s.
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka v práci předkládá výsledky analýzy výtvarných úkolů, které byly publikovány v metodických textech: Výtvarné čarování /artefiletika pro předškoláky a mladší školáky/ (SLAVÍKOVÁ, HAZUKOVÁ, SLAVÍK 2003), Tvořím, tvoříš, tvoříme (SLAVÍKOVÁ a kol. 2007), Dívej se, tvoř a povídej! /artefiletika pro předškoláky a mladší školáky/ (SLAVÍKOVÁ, SLAVÍK, ELIÁŠOVÁ 2008). S nabídkou úkolů, obsaženou ve zmíněných textech, konfrontuje soubor úkolů, které s dětmi realizovaly učitelky v pěti mateřských školách v období od září roku 2014 do února 2015. Porovnání obou souborů úkolů provedla autorka v rovině uplatňovaných materiálů, instrumentů, technik a námětů. Data z mateřských škol, potřebná ke srovnání, získala na základě analýzy tematických plánů a rozhovorů s učitelkami.
Anotace v angličtině
The author of this work presents the results of analysis of visual tasks published in the methodical texts Výtvarné čarování /artefiletika pro předškoláky a mladší školáky/ (SLAVÍKOVÁ, HAZUKOVÁ, SLAVÍK 2003), Tvořím, tvoříš, tvoříme (SLAVÍKOVÁ a kol. 2007), Dívej se, tvoř a povídej! /artefiletika pro předškoláky a mladší školáky/ (SLAVÍKOVÁ, SLAVÍK, ELIÁŠOVÁ 2008). The author confronts a set of tasks that teachers realized with children in five kindergartens during the period from September 2014 to February 2015 with a range of tasks contained in these texts. The comparison of both sets of tasks was carried out by the author in the plane of applied materials, instruments, techniques and themes. Data from kindergartens needed for the comparison were obtained by analyzing the thematic plans and interviews with teachers.
Klíčová slova
výtvarná výchova, mateřská škola, výzkum, výtvarné činnosti
Klíčová slova v angličtině
art lesson, nusery school, research, applied arts activity
Zásady pro vypracování
Studentka provede výzkumné šetření v pěti MŠ (1x Plzeň, 4x Plzeň-sever), zaměřené na spektrum výtvarných forem a technik uplatňovaných učitelkami MŠ ve výtvarné výchově. Zaměří se přitom na:
- inspirační zdroje,
- vztah mezi náměty/úkoly a výtvarnými formami/technikami,
- okolnosti volby konkrétních forem a technik,
- materiální podmínky pro realizaci výtvarných forem a technik v MŠ.
Studentka zdokumentuje veškerá zjištění, provede srovnání ve všech bodech mezi vybranou plzeňskou MŠ a školkami v okrese Plzeň-sever, a podá o nich podrobnou zprávu.
Zásady pro vypracování
Studentka provede výzkumné šetření v pěti MŠ (1x Plzeň, 4x Plzeň-sever), zaměřené na spektrum výtvarných forem a technik uplatňovaných učitelkami MŠ ve výtvarné výchově. Zaměří se přitom na:
- inspirační zdroje,
- vztah mezi náměty/úkoly a výtvarnými formami/technikami,
- okolnosti volby konkrétních forem a technik,
- materiální podmínky pro realizaci výtvarných forem a technik v MŠ.
Studentka zdokumentuje veškerá zjištění, provede srovnání ve všech bodech mezi vybranou plzeňskou MŠ a školkami v okrese Plzeň-sever, a podá o nich podrobnou zprávu.
Seznam doporučené literatury
- Hazuková H., Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově 1., Praha, Pedagogická fakulta UK, 1994
- Hazuková H., Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově 2., Praha, Pedagogická fakulta UK, 1995
- Hazuková H., Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání, Praha, Raabe, 2011, ISBN:978-80-87553-30-5
- Průcha J., Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe, Praha, Karolinum, 1995, ISBN: 80-7184-132-3
- Roeselová V., Námět ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1995, ISBN:80-902267-4-4
- Roeselová V., Techniky ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1996, ISBN:80-902267-1-X
- Slavík J., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky 1. díl), Praha, Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001, ISBN:80-7290-066-8
- Slavík J., Wawrosz P., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky 2. díl), Praha, Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004, ISBN:80-7290-130-3
- Slavíková V., Slavík J., Hazuková H., Výtvarné čarování (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky), Praha, Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003, ISBN:80-7290-016-1
- Slavíková V. a kol., Tvořím, tvoříš, tvoříme, Praha, Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2007, ISBN:978-80-7290-341-2
- Slavíková V., Slavík J., Eliášová S., Dívej se, tvoř a povídej!, Praha, Portál, 2007, ISBN:978-80-7367-322-2
- Svobodová M., Výtvarná výchova v předškolním věku, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 1998, ISBN:80-85808-47-1
Seznam doporučené literatury
- Hazuková H., Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově 1., Praha, Pedagogická fakulta UK, 1994
- Hazuková H., Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově 2., Praha, Pedagogická fakulta UK, 1995
- Hazuková H., Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání, Praha, Raabe, 2011, ISBN:978-80-87553-30-5
- Průcha J., Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe, Praha, Karolinum, 1995, ISBN: 80-7184-132-3
- Roeselová V., Námět ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1995, ISBN:80-902267-4-4
- Roeselová V., Techniky ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1996, ISBN:80-902267-1-X
- Slavík J., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky 1. díl), Praha, Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001, ISBN:80-7290-066-8
- Slavík J., Wawrosz P., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky 2. díl), Praha, Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004, ISBN:80-7290-130-3
- Slavíková V., Slavík J., Hazuková H., Výtvarné čarování (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky), Praha, Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003, ISBN:80-7290-016-1
- Slavíková V. a kol., Tvořím, tvoříš, tvoříme, Praha, Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2007, ISBN:978-80-7290-341-2
- Slavíková V., Slavík J., Eliášová S., Dívej se, tvoř a povídej!, Praha, Portál, 2007, ISBN:978-80-7367-322-2
- Svobodová M., Výtvarná výchova v předškolním věku, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 1998, ISBN:80-85808-47-1