Bakalářská práce je věnována problematice využití dramatické výchovy jako prostředku k naplnění Rámcově vzdělávacího programu předškolního vzdělávání a praktické ukázce integrovaného bloku "Kocour v botách." V úvodu je uveden důvod výběru tématu. První kapitola se věnuje předškolnímu vzdělávání a jeho specifikům. Zmíněny jsou tu i kurikulární dokumenty. Podrobněji se zde pojednává o zvláštnostech předškolního období, o potřebách dítěte a v souvislosti s tím i o zásadách kontaktu mezi pedagogem a předškolním dítětem. Druhá kapitola se zabývá dramatickou výchovou jako takovou, jejími cíli, hodnotami, metodami i technikami. Velká část je věnována specifikům při výchovné a vzdělávací práci v mateřských školách. Třetí, praktická část práce, představuje integrovaný blok "Kocour v botách." Na jeho základě, tedy na základě konkrétních dramatických aktivit, jež byly realizovány ve třídě mateřské školy, se dokazuje, že prostřednictvím dramatické výchovy lze vhodně a nenásilnou formou vzdělávat předškolní děti.
Annotation in English
Bachelor thesis is devoted to problem of dramatic education as a means of implementing the Framework Educational Program of preschool education as well as practical demonstration of integrated block "Puss in Boots". The introduction shows the reason for selecting. The first chapter is devoted to early childhood education and its specifics. There are also mentioned curriculum documents. This chapter will detail the peculiarities of pre-school period, the child's needs and in connection with this, the principles of contact between the teacher and the preschool child. The second chapter deals with the objectives, values, methods and techniques of drama. A large part is devoted to the specifics of the upbringing and education in kindergarten. The third and practical part is integrated block "Puss in Boots". Based on specific drama activities of the block, which were implemented in kindergarten class, it proves that through drama education can be suitably and non-violent way to educate preschool children.
Dramatic education, preschool education, integrated block, Framework Educational Program of preschool education, kindergarten.
Length of the covering note
61 s. (97 425 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je věnována problematice využití dramatické výchovy jako prostředku k naplnění Rámcově vzdělávacího programu předškolního vzdělávání a praktické ukázce integrovaného bloku "Kocour v botách." V úvodu je uveden důvod výběru tématu. První kapitola se věnuje předškolnímu vzdělávání a jeho specifikům. Zmíněny jsou tu i kurikulární dokumenty. Podrobněji se zde pojednává o zvláštnostech předškolního období, o potřebách dítěte a v souvislosti s tím i o zásadách kontaktu mezi pedagogem a předškolním dítětem. Druhá kapitola se zabývá dramatickou výchovou jako takovou, jejími cíli, hodnotami, metodami i technikami. Velká část je věnována specifikům při výchovné a vzdělávací práci v mateřských školách. Třetí, praktická část práce, představuje integrovaný blok "Kocour v botách." Na jeho základě, tedy na základě konkrétních dramatických aktivit, jež byly realizovány ve třídě mateřské školy, se dokazuje, že prostřednictvím dramatické výchovy lze vhodně a nenásilnou formou vzdělávat předškolní děti.
Annotation in English
Bachelor thesis is devoted to problem of dramatic education as a means of implementing the Framework Educational Program of preschool education as well as practical demonstration of integrated block "Puss in Boots". The introduction shows the reason for selecting. The first chapter is devoted to early childhood education and its specifics. There are also mentioned curriculum documents. This chapter will detail the peculiarities of pre-school period, the child's needs and in connection with this, the principles of contact between the teacher and the preschool child. The second chapter deals with the objectives, values, methods and techniques of drama. A large part is devoted to the specifics of the upbringing and education in kindergarten. The third and practical part is integrated block "Puss in Boots". Based on specific drama activities of the block, which were implemented in kindergarten class, it proves that through drama education can be suitably and non-violent way to educate preschool children.
Dramatic education, preschool education, integrated block, Framework Educational Program of preschool education, kindergarten.
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
BUDÍNSKÁ, Hana. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát!. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992. ISBN 80-706-8040-7.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.\\
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998. ISBN 80-901-6603-2.\\
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-00-5.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-802-6200-208.\\
Recommended resources
BUDÍNSKÁ, Hana. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát!. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992. ISBN 80-706-8040-7.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.\\
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998. ISBN 80-901-6603-2.\\
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-00-5.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-802-6200-208.\\