Předložená diplomová práce je zaměřena na finanční gramotnost a finanční vzdělávání v České a Slovenské republice. Nejprve je teoreticky vymezen pojem finanční gramotnost, včetně jeho základních složek. Poté jsou analyzovány aktivity OECD podporující vzdělávání v oblasti financí. Dále jsou rozebrány základní předpoklady, východiska a principy finančního vzdělávání, ze kterých vycházejí standardy finančního vzdělávání pro základní a střední školy v České i Slovenské republice, jež jsou v práci analyzovány. Praktická část se zaměřuje na hodnocení úrovně finanční gramotnosti pomocí dotazníkových šetření a na komparaci přístupů k finančnímu vzdělávání v České a Slovenské republice. Na závěr je provedeno zhodnocení úrovně finanční gramotnosti žáků středních škol a komparace skutečné úrovně s úrovní požadovanou.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on financial literacy and financial education in the Czech and Slovak Republic. At first, there is a theoretical definition of financial literacy including its basic parts. Then there is an analysis of OECD's activities which support financial education. After that there is an analysis of basic requirements, solutions and principles of financial education from which come out the standards of financial education for primary and secondary schools in Czech and Slovak Republic. The practical part focuses on rating of the level of financial literacy using a questionnaire survey and comparison of approaches to financial education in Czech and Slovak Republic. At the end, there is an evaluation of the level of financial literacy on secondary schools and also a comparison of the real and required level.
Keywords
finanční gramotnost, vzdělávání, finanční produkty a služby
Keywords in English
financial literacy, education, financial products and services
Length of the covering note
86 s.
Language
CZ
Annotation
Předložená diplomová práce je zaměřena na finanční gramotnost a finanční vzdělávání v České a Slovenské republice. Nejprve je teoreticky vymezen pojem finanční gramotnost, včetně jeho základních složek. Poté jsou analyzovány aktivity OECD podporující vzdělávání v oblasti financí. Dále jsou rozebrány základní předpoklady, východiska a principy finančního vzdělávání, ze kterých vycházejí standardy finančního vzdělávání pro základní a střední školy v České i Slovenské republice, jež jsou v práci analyzovány. Praktická část se zaměřuje na hodnocení úrovně finanční gramotnosti pomocí dotazníkových šetření a na komparaci přístupů k finančnímu vzdělávání v České a Slovenské republice. Na závěr je provedeno zhodnocení úrovně finanční gramotnosti žáků středních škol a komparace skutečné úrovně s úrovní požadovanou.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on financial literacy and financial education in the Czech and Slovak Republic. At first, there is a theoretical definition of financial literacy including its basic parts. Then there is an analysis of OECD's activities which support financial education. After that there is an analysis of basic requirements, solutions and principles of financial education from which come out the standards of financial education for primary and secondary schools in Czech and Slovak Republic. The practical part focuses on rating of the level of financial literacy using a questionnaire survey and comparison of approaches to financial education in Czech and Slovak Republic. At the end, there is an evaluation of the level of financial literacy on secondary schools and also a comparison of the real and required level.
Keywords
finanční gramotnost, vzdělávání, finanční produkty a služby
Keywords in English
financial literacy, education, financial products and services
Research Plan
Definujte pojem finanční gramotnost a základní finanční pojmy.
Objasněte dopady finanční negramotnosti.
Popište přístupy ve finančním vzdělávání ve vybraných zemích.
Proveďte zhodnocení a formulujte své závěry.
Research Plan
Definujte pojem finanční gramotnost a základní finanční pojmy.
Objasněte dopady finanční negramotnosti.
Popište přístupy ve finančním vzdělávání ve vybraných zemích.
Proveďte zhodnocení a formulujte své závěry.
Recommended resources
BERTL, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. 1.vydání. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-622-7
BRABEC, Jiří. Finanční gramotnost: srozumitelně a bez překážek. 1.vydání. Plzeň: ABC Finančního vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-905057-0-4
KOCIÁNOVÁ, Helena. Finanční gramotnost v kostce: aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG, 2012. ISBN 978-80-7263-767-6
PETÝRKOVÁ, Lenka; CHMELAŘOVÁ, Pavlína. Základy finanční gramotnosti. 1.vydání. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-8-1
Recommended resources
BERTL, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. 1.vydání. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-622-7
BRABEC, Jiří. Finanční gramotnost: srozumitelně a bez překážek. 1.vydání. Plzeň: ABC Finančního vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-905057-0-4
KOCIÁNOVÁ, Helena. Finanční gramotnost v kostce: aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: ANAG, 2012. ISBN 978-80-7263-767-6
PETÝRKOVÁ, Lenka; CHMELAŘOVÁ, Pavlína. Základy finanční gramotnosti. 1.vydání. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-8-1