Předkládaná diplomová práce je věnována návrhu trakčního asynchronního motoru s kotvou nakrátko pro trolejbus a tvorbě výkonové řady. Motor je následně porovnán s již úspěšně navrženým a ozkoušeným motorem. Výkonová řada vychází z tohoto motoru, její prvky jsou vytvořeny pomocí změny zapojení vinutí a změny obsahu statorové drážky. Bylo vybráno pět vhodných členů. Lineární řady bylo dosaženo změnou elektromagnetického využití stroje a změnou frekvence. Tato řada je tvořena stroji s cizí ventilací. U trolejbusů je možné použít motor s vlastní ventilací. Pro tu byla vytvořena další řada o stejných délkách paketu ale odlišných výkonech.
Anotace v angličtině
This thesis consists in design of traction squirrel cage induction motor for trolleybus and creation of power series. The motor is compared with successfully designed and tested motor. The power series is based on this motor. Its elements are created by the winding connection and slot content changing. There are chosen five suitable elements. Linear power series was achieved by changing of utilization factor and frequency. This series consists of motors with forced ventilation. It is possible to use self-ventilated motors in trolleybuses. There was made another series for this ventilation with same lengths of stator packets, but different powers.
Klíčová slova
asynchronní motor s kotvou nakrátko, trakční motor, výkonová řada, cizí ventilace, vlastní ventilace
Klíčová slova v angličtině
squirrel-cage induction motor, traction motor, power series, forced ventilation, self-ventilation
Rozsah průvodní práce
92 s. (115 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce je věnována návrhu trakčního asynchronního motoru s kotvou nakrátko pro trolejbus a tvorbě výkonové řady. Motor je následně porovnán s již úspěšně navrženým a ozkoušeným motorem. Výkonová řada vychází z tohoto motoru, její prvky jsou vytvořeny pomocí změny zapojení vinutí a změny obsahu statorové drážky. Bylo vybráno pět vhodných členů. Lineární řady bylo dosaženo změnou elektromagnetického využití stroje a změnou frekvence. Tato řada je tvořena stroji s cizí ventilací. U trolejbusů je možné použít motor s vlastní ventilací. Pro tu byla vytvořena další řada o stejných délkách paketu ale odlišných výkonech.
Anotace v angličtině
This thesis consists in design of traction squirrel cage induction motor for trolleybus and creation of power series. The motor is compared with successfully designed and tested motor. The power series is based on this motor. Its elements are created by the winding connection and slot content changing. There are chosen five suitable elements. Linear power series was achieved by changing of utilization factor and frequency. This series consists of motors with forced ventilation. It is possible to use self-ventilated motors in trolleybuses. There was made another series for this ventilation with same lengths of stator packets, but different powers.
Klíčová slova
asynchronní motor s kotvou nakrátko, trakční motor, výkonová řada, cizí ventilace, vlastní ventilace
Klíčová slova v angličtině
squirrel-cage induction motor, traction motor, power series, forced ventilation, self-ventilation
Zásady pro vypracování
Zhodnoťte druhy trakčních motorů pro vozidla MHD.
Proveďte návrh trakčního motoru podle zadání.
Vytvořte výkonovou řadu v závislosti na způsobu chlazení při zachování příčného řezu.
Zhodnoťte vhodnost použití navržených řešení.
Zásady pro vypracování
Zhodnoťte druhy trakčních motorů pro vozidla MHD.
Proveďte návrh trakčního motoru podle zadání.
Vytvořte výkonovou řadu v závislosti na způsobu chlazení při zachování příčného řezu.
Zhodnoťte vhodnost použití navržených řešení.
Seznam doporučené literatury
PYRHÖNEN, J., JOKINEN, T., HRABOVCOVÁ, T.: Desing of rotation electrical machines. John Wiley & Sons, Ltd., 2008.
KOPYLOV, I. P. a kol.: Stavba elektrických strojů. SNTL/MIR, Praha, 1988.