KOPÁČEK Tadeáš, Vliv hranic na dopravní propojení Jihočeského kraje a spolkové země Horní Rakousko. Bakalářská práce. Plzeň: Fakulta ekonomická ZČU v Plzni, 45 s. 2015.
Téma forem a rozvoje dopravy na zkoumaném území v historickém nástinu od 19. století do současnosti je v práci pojednáváno ve vztahu k utváření vnitřních a vnějších hranic pohraničních regionů prostřednictvím historické geografie. Prostorové vymezení vychází z administrativní hranice Jihočeského kraje a Horního Rakouska. Vliv míry propustnosti hranice na rozvoj osídlení a ekonomiky regionů je dokumentován převážně statistickými a historickými metodami s řadou grafických a mapových ilustrací. Práce potvrdila předpoklad, že oblast dopravy umožňuje soustředit relevantní údaje sledovatelné v časových řadách, stejně jako napomáhá sledovat hospodářské a sídelní souvztažností v regionálním i mezinárodním měřítku. Působnost hranic, které na zkoumaném území prošly přeměnou snad všech vnitřních a vnějších forem včetně hranic etnických, je dobře evidovatelná a tvoří také základ navržené periodizace. V konkrétním pohraničním prostoru je patrné, jak změna tradiční severojižní orientace dopravy, daná bariérovými vnějšími hranicemi, měla dosud nepřekonané socioekonomické a sídelní dopady. Údaje o vývoji dopravy a dopravní sítě např. ukazují velmi odlišný vývoj Českých Budějovic a Lince jako tradičních regionálních center.
Annotation in English
KOPÁČEK Tadeáš, The Influence of Borders on the Transport Connection of the Southbohemian Region And the Federal Country of Upper Austria.Bachelor thesis. Plzeň, the Faculty of Economics ZČU, 45 pages. 2015.
The thesis deals with the forms and development of the transport in the researched region in the historical period from the 19th century up to the present in relation to forming internal and external lines of border regions by means of historical geography. The spatial demarcation is coming from the administrative border between the region of South Bohemia and Upper Austria. The influence of the border capacity rate on the development of regional population density and economics is evidenced mostly by statistical and historical methods with series of graphics and map illustrations.
The thesis proved the assumption that the field of transport enables to collect applicable data watched in time lines in common with watching the economic and settlement correlativity in both regional and international scale. The border competence which has passed through changes of all internal and external forms, including ethnic ones, is possible to record very well and makes also the base of suggested periodization. In the concrete border area there is well seen how the change of traditional north south orientation of the transport, specified by barrier external borders, has not broken down socioeconomic and settlement impacts. The information about the development of transport and its network, for instance, show very different development of towns of Ceske Budejovice and Linz as traditional regional centres.
Keywords
doprava, pohraničí, hranice, Jihočeský kraj, Horní Rakousko
Keywords in English
transport, border area, border, South bohemian region, Upper Austria
Length of the covering note
61 s. (84 203 znaků)
Language
CZ
Annotation
KOPÁČEK Tadeáš, Vliv hranic na dopravní propojení Jihočeského kraje a spolkové země Horní Rakousko. Bakalářská práce. Plzeň: Fakulta ekonomická ZČU v Plzni, 45 s. 2015.
Téma forem a rozvoje dopravy na zkoumaném území v historickém nástinu od 19. století do současnosti je v práci pojednáváno ve vztahu k utváření vnitřních a vnějších hranic pohraničních regionů prostřednictvím historické geografie. Prostorové vymezení vychází z administrativní hranice Jihočeského kraje a Horního Rakouska. Vliv míry propustnosti hranice na rozvoj osídlení a ekonomiky regionů je dokumentován převážně statistickými a historickými metodami s řadou grafických a mapových ilustrací. Práce potvrdila předpoklad, že oblast dopravy umožňuje soustředit relevantní údaje sledovatelné v časových řadách, stejně jako napomáhá sledovat hospodářské a sídelní souvztažností v regionálním i mezinárodním měřítku. Působnost hranic, které na zkoumaném území prošly přeměnou snad všech vnitřních a vnějších forem včetně hranic etnických, je dobře evidovatelná a tvoří také základ navržené periodizace. V konkrétním pohraničním prostoru je patrné, jak změna tradiční severojižní orientace dopravy, daná bariérovými vnějšími hranicemi, měla dosud nepřekonané socioekonomické a sídelní dopady. Údaje o vývoji dopravy a dopravní sítě např. ukazují velmi odlišný vývoj Českých Budějovic a Lince jako tradičních regionálních center.
Annotation in English
KOPÁČEK Tadeáš, The Influence of Borders on the Transport Connection of the Southbohemian Region And the Federal Country of Upper Austria.Bachelor thesis. Plzeň, the Faculty of Economics ZČU, 45 pages. 2015.
The thesis deals with the forms and development of the transport in the researched region in the historical period from the 19th century up to the present in relation to forming internal and external lines of border regions by means of historical geography. The spatial demarcation is coming from the administrative border between the region of South Bohemia and Upper Austria. The influence of the border capacity rate on the development of regional population density and economics is evidenced mostly by statistical and historical methods with series of graphics and map illustrations.
The thesis proved the assumption that the field of transport enables to collect applicable data watched in time lines in common with watching the economic and settlement correlativity in both regional and international scale. The border competence which has passed through changes of all internal and external forms, including ethnic ones, is possible to record very well and makes also the base of suggested periodization. In the concrete border area there is well seen how the change of traditional north south orientation of the transport, specified by barrier external borders, has not broken down socioeconomic and settlement impacts. The information about the development of transport and its network, for instance, show very different development of towns of Ceske Budejovice and Linz as traditional regional centres.
Keywords
doprava, pohraničí, hranice, Jihočeský kraj, Horní Rakousko
Keywords in English
transport, border area, border, South bohemian region, Upper Austria
Research Plan
Stanovte cíle a osnovu práce dle zadání.
Studujte odbornou literaturu k zadané tématice.
Stanovte metody zpracování.
Získejte data.
Utřiďte informace včetně grafického a kartografického zpracování.
Geograficky analyzujte zjištění dílčích závěrů.
Syntetizujte získané poznatky, formulujte závěry.
Konzultujte průběžně zpracování práce.
Research Plan
Stanovte cíle a osnovu práce dle zadání.
Studujte odbornou literaturu k zadané tématice.
Stanovte metody zpracování.
Získejte data.
Utřiďte informace včetně grafického a kartografického zpracování.
Geograficky analyzujte zjištění dílčích závěrů.
Syntetizujte získané poznatky, formulujte závěry.
Konzultujte průběžně zpracování práce.
Recommended resources
JEŘÁBEK, Milan. České pohraničí - bariéra nebo prostor zprostředkování? Vyd. 1. Praha: Academia, 2004. 296 s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-200-1051-3.
Dávné stopy - nové cesty: Zemská výstava jižní Čechy - Horní Rakousko 2013. České Budějovice: Jihočeský kraj ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou jižních Čech, RERA, 2013. 429 s.
KUČEROVÁ, Ludmila - HAJN, Ivo. Historií a krajem koněspřežky. České Budějovice: Bazilika, 2008. 72, 74 s. ISBN 978-80-254-2401-8.
REBSTÖCK, Radovan. Koleje přes Šumavu. Vyd. 1. Sušice: Dr. Radovan Rebstöck, 2007. 77 s. ISBN 978-80-86876-07-8.
HAJN, Ivo. Koněspřežní železnice: České Budějovice - Linec - Gmunden. Vyd. 1. České Budějovice: Veduta, 2004. 153 s., obr. příl. ISBN 80-86829-02-2.
Recommended resources
JEŘÁBEK, Milan. České pohraničí - bariéra nebo prostor zprostředkování? Vyd. 1. Praha: Academia, 2004. 296 s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-200-1051-3.
Dávné stopy - nové cesty: Zemská výstava jižní Čechy - Horní Rakousko 2013. České Budějovice: Jihočeský kraj ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou jižních Čech, RERA, 2013. 429 s.
KUČEROVÁ, Ludmila - HAJN, Ivo. Historií a krajem koněspřežky. České Budějovice: Bazilika, 2008. 72, 74 s. ISBN 978-80-254-2401-8.
REBSTÖCK, Radovan. Koleje přes Šumavu. Vyd. 1. Sušice: Dr. Radovan Rebstöck, 2007. 77 s. ISBN 978-80-86876-07-8.
HAJN, Ivo. Koněspřežní železnice: České Budějovice - Linec - Gmunden. Vyd. 1. České Budějovice: Veduta, 2004. 153 s., obr. příl. ISBN 80-86829-02-2.