Diplomová práce s názvem Typologie gramatických cvičení ve výuce francouzštiny se zabývá rolí gramatiky a gramatických cvičení ve výuce.
Cílem práce je jednak popsat teorii související s pojmem gramatická cvičení, jednak zjistit, jaká je současná situace týkající se výuky gramatiky a používání gramatických cvičení v praxi. Z tohoto důvodu má diplomová práce část teoretickou a praktickou.
Teoretická část práce obsahuje tři hlavní kapitoly. Zabývá se rolí gramatiky ve výuce francouzštiny, popisuje různé gramatické aktivity spojené s výukou a v neposlední řadě informuje o různých typech gramatických cvičení.
Praktická část vychází z výsledků dotazníků, které vyplnili studenti a učitelé francouzštiny. Díky těmto výsledkům je možné proniknout do současné výuky francouzštiny jak z pohledu studentů, tak i z pohledu učitelů. Dotazníky také odhalily nejpoužívanější typy gramatických cvičení, proto jsou dále uvedeny tři příklady spolu s metodickým listem.
Annotation in English
The topic of this thesis is The typology of grammatical exercises in education of French, therefore it deals with the role of grammar and grammatical exercices in education.
The main aim is to describe the theory related to the term grammatical exercice and also to find out the current situation regarding to the education of grammar and grammatical exercices in practice.
The theoretical part deals with the role of grammar, describe various grammatical activities and gives information about different types of grammatical exercices.
The practical is based on results of questionnaires completed by students and by teachers of French. Thanks to these results it is possible to penetrate the current situation of education from the perspective of students and teachers.
Keywords
gramatika, gramatické cvičení, výuka francouzštiny, metody vyučování gramatiky, kompetence studenta, role učitele ve výuce, současná situace ve výuce francouzštiny, metodický list
Keywords in English
grammar, grammatical exercice, education of French, methods of teaching grammar, competence of student, role of teacher in education, current situation of education
Length of the covering note
94 s. (114 149 znaků)
Language
FR
Annotation
Diplomová práce s názvem Typologie gramatických cvičení ve výuce francouzštiny se zabývá rolí gramatiky a gramatických cvičení ve výuce.
Cílem práce je jednak popsat teorii související s pojmem gramatická cvičení, jednak zjistit, jaká je současná situace týkající se výuky gramatiky a používání gramatických cvičení v praxi. Z tohoto důvodu má diplomová práce část teoretickou a praktickou.
Teoretická část práce obsahuje tři hlavní kapitoly. Zabývá se rolí gramatiky ve výuce francouzštiny, popisuje různé gramatické aktivity spojené s výukou a v neposlední řadě informuje o různých typech gramatických cvičení.
Praktická část vychází z výsledků dotazníků, které vyplnili studenti a učitelé francouzštiny. Díky těmto výsledkům je možné proniknout do současné výuky francouzštiny jak z pohledu studentů, tak i z pohledu učitelů. Dotazníky také odhalily nejpoužívanější typy gramatických cvičení, proto jsou dále uvedeny tři příklady spolu s metodickým listem.
Annotation in English
The topic of this thesis is The typology of grammatical exercises in education of French, therefore it deals with the role of grammar and grammatical exercices in education.
The main aim is to describe the theory related to the term grammatical exercice and also to find out the current situation regarding to the education of grammar and grammatical exercices in practice.
The theoretical part deals with the role of grammar, describe various grammatical activities and gives information about different types of grammatical exercices.
The practical is based on results of questionnaires completed by students and by teachers of French. Thanks to these results it is possible to penetrate the current situation of education from the perspective of students and teachers.
Keywords
gramatika, gramatické cvičení, výuka francouzštiny, metody vyučování gramatiky, kompetence studenta, role učitele ve výuce, současná situace ve výuce francouzštiny, metodický list
Keywords in English
grammar, grammatical exercice, education of French, methods of teaching grammar, competence of student, role of teacher in education, current situation of education
Research Plan
Student je povinen průběžně pracovat na své DP a výsledky své práce konzultovat s vedoucím DP.
V zimním semestru by měl zpracovat strukturu DP a předložit vedoucímu práce podstatnou část textu.
Do 28. 2. 2015 by měl být dokončen text stěžejních kapitol práce.
Do 2. 4. 2015, ještě před svázáním práce, je nutné předložit vedoucímu práce celý text DP.
Do 30. 4. 2015 student odevzdá DP na sekretariátu katedry v konzultačních hodinách. Posunutí tohoto data je možné pouze na základě písemné žádosti studenta viz Vyhláška děkana č. 2/2012.
Research Plan
Student je povinen průběžně pracovat na své DP a výsledky své práce konzultovat s vedoucím DP.
V zimním semestru by měl zpracovat strukturu DP a předložit vedoucímu práce podstatnou část textu.
Do 28. 2. 2015 by měl být dokončen text stěžejních kapitol práce.
Do 2. 4. 2015, ještě před svázáním práce, je nutné předložit vedoucímu práce celý text DP.
Do 30. 4. 2015 student odevzdá DP na sekretariátu katedry v konzultačních hodinách. Posunutí tohoto data je možné pouze na základě písemné žádosti studenta viz Vyhláška děkana č. 2/2012.
Recommended resources
Beacco, J.-C. La didactique de la grammaire dans l'enseignement du français et des langues. Paris: Didier, 2010. ISBN 9782278069965.
Cuq, J.-P. Une introduction a la didactique de la grammaire en français langue étrangere. Paris: Didier/Hatier, 1996. ISBN 9782278045686.
Cuq, J.-P., Gruca, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2012. ISBN 9782706114595.
Cuq, J.-P. Dictionnaire de didactique du français langue étrangere et seconde, Paris: Clé International, 2003. ISBN 9782090339727.
Dubois, J. et al. Grand dictionnaire. Linguistique & Siences du langage. Paris: Éditions Larousse, 2007. ISBN 978-2-03-583290-0.
Germain, C., Séguin, H. Le point sur la grammaire. Paris: CLE International, 1998. ISBN 978-2090333244.
Riegel, M., Pellat,J.-Ch., Rioul, R. Grammaire méthodique du français. 4. vyd. Paris: Presse universitaire de France, 2011. ISBN 978-2-13-055984-9.
Vigner, G. La grammaire en FLE. Paris: Hachette, 2004. ISBN 978-2011552969.
Vigner, G. L'exercice dans la classe de français. Paris: Hachette, 1984. ISBN 978-2010087240.
Recommended resources
Beacco, J.-C. La didactique de la grammaire dans l'enseignement du français et des langues. Paris: Didier, 2010. ISBN 9782278069965.
Cuq, J.-P. Une introduction a la didactique de la grammaire en français langue étrangere. Paris: Didier/Hatier, 1996. ISBN 9782278045686.
Cuq, J.-P., Gruca, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2012. ISBN 9782706114595.
Cuq, J.-P. Dictionnaire de didactique du français langue étrangere et seconde, Paris: Clé International, 2003. ISBN 9782090339727.
Dubois, J. et al. Grand dictionnaire. Linguistique & Siences du langage. Paris: Éditions Larousse, 2007. ISBN 978-2-03-583290-0.
Germain, C., Séguin, H. Le point sur la grammaire. Paris: CLE International, 1998. ISBN 978-2090333244.
Riegel, M., Pellat,J.-Ch., Rioul, R. Grammaire méthodique du français. 4. vyd. Paris: Presse universitaire de France, 2011. ISBN 978-2-13-055984-9.
Vigner, G. La grammaire en FLE. Paris: Hachette, 2004. ISBN 978-2011552969.
Vigner, G. L'exercice dans la classe de français. Paris: Hachette, 1984. ISBN 978-2010087240.