Bakalářská práce se zabývá analýzou vzdělanostní struktury obyvatelstva České republiky. Charakterizuje vývoj úrovně vzdělanosti obyvatel ČR od roku 1950
do současnosti za použití dat z jednotlivých sčítání lidu. Byla použita data o nejvyšším dokončeném vzdělání obyvatel, díky kterým mohly být zjištěny trendy ve vývoji vzdělanosti na našem území. Pro zjištění vývoje a tempa přírůstku osob s určitým stupněm vzdělání byla využita indexní analýza pomocí bazických a řetězových indexů. V práci je dále sledována vzdělanost obyvatel podle pohlaví, věku či ekonomické aktivity. Jednou z hlavních součástí práce je charakteristika a analýza územních rozdílů ve vzdělanosti v České republice na úrovni obcí s rozšířenou působností pomocí dat z posledního sčítání lidu v roce 2011. Územní rozdíly jsou také sledovány na regionální úrovni v rámci Evropy dle indikátorů Eurostatu a OECD.
Annotation in English
The bachelor's thesis analyzes the structure of education of the citizens of the Czech Republic. It characterizes the development of the educational level since 1950 using the data of individual censuses. The data of the highest level of education were used, therefore to was possible to describe the trends of education level of the Czech Republic. The index analysis using the basis index and chain index was used for determining the development and speed of increase of people with certain level of education. In the thesis, the level of education according to gender, age, and economic activity is further observed. One of the main parts of the thesis is the characteristic and analysis of local differences in education on the level of individual municipalities according to the 2011 census data, as well as the local differences on the regional level within Europe according to the indicators of Eurostat and OECD.
Keywords
vzdělanost, obyvatelstvo, struktura, Česká republika
Keywords in English
education, population, structure, Czech Republic
Length of the covering note
60 s. (92 996)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá analýzou vzdělanostní struktury obyvatelstva České republiky. Charakterizuje vývoj úrovně vzdělanosti obyvatel ČR od roku 1950
do současnosti za použití dat z jednotlivých sčítání lidu. Byla použita data o nejvyšším dokončeném vzdělání obyvatel, díky kterým mohly být zjištěny trendy ve vývoji vzdělanosti na našem území. Pro zjištění vývoje a tempa přírůstku osob s určitým stupněm vzdělání byla využita indexní analýza pomocí bazických a řetězových indexů. V práci je dále sledována vzdělanost obyvatel podle pohlaví, věku či ekonomické aktivity. Jednou z hlavních součástí práce je charakteristika a analýza územních rozdílů ve vzdělanosti v České republice na úrovni obcí s rozšířenou působností pomocí dat z posledního sčítání lidu v roce 2011. Územní rozdíly jsou také sledovány na regionální úrovni v rámci Evropy dle indikátorů Eurostatu a OECD.
Annotation in English
The bachelor's thesis analyzes the structure of education of the citizens of the Czech Republic. It characterizes the development of the educational level since 1950 using the data of individual censuses. The data of the highest level of education were used, therefore to was possible to describe the trends of education level of the Czech Republic. The index analysis using the basis index and chain index was used for determining the development and speed of increase of people with certain level of education. In the thesis, the level of education according to gender, age, and economic activity is further observed. One of the main parts of the thesis is the characteristic and analysis of local differences in education on the level of individual municipalities according to the 2011 census data, as well as the local differences on the regional level within Europe according to the indicators of Eurostat and OECD.
Keywords
vzdělanost, obyvatelstvo, struktura, Česká republika
Keywords in English
education, population, structure, Czech Republic
Research Plan
Stanovte cíle práce.
Proveďte rozbor a hodnocení literatury.
Stanovte metodiku práce.
Zjistěte si podkladová statistická a kartografická data.
Výsledky zpracujte analytickými a syntetickými metodami.
Diskutujte výsledky práce.
Proveďte zhodnocení a shrnutí výsledků.
Research Plan
Stanovte cíle práce.
Proveďte rozbor a hodnocení literatury.
Stanovte metodiku práce.
Zjistěte si podkladová statistická a kartografická data.
Výsledky zpracujte analytickými a syntetickými metodami.
Diskutujte výsledky práce.
Proveďte zhodnocení a shrnutí výsledků.
Recommended resources
TVRDÝ, Hruška. a kol. Trh práce a vzdělanost v regionálním kontextu. 1. vydání, Ostrava: VŠB-Technická univerzita Ostrava, 2007, 222 s. ISBN 978-80-248-1665-4.
MATĚJŮ, Petr., STRAKOVÁ, Jana., VESELÝ, Arnošt. aj. Nerovnosti ve vzdělání: od měření k řešení. 1. vydání, Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 495 s. ISBN 978-80-7419-032-2.
TOUŠEK, Václav., KUNC, Josef., VYSTOUPIL, Jiří. a kol. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 411 s. ISBN 978-80-7380-114-4.
Český statistický úřad. [online]. Vzdělání obyvatelstva ve věku 15 a více let podle výsledků "Výběrového šetření pracovních sil" (1993-2013). Praha: Český statistický úřad, 2014. Aktualizace 31.3.2011. [2014-09-27]. Dostupné z http://www.czso.cz/csu/2014edicniplan.nsf/p/320181-14
Recommended resources
TVRDÝ, Hruška. a kol. Trh práce a vzdělanost v regionálním kontextu. 1. vydání, Ostrava: VŠB-Technická univerzita Ostrava, 2007, 222 s. ISBN 978-80-248-1665-4.
MATĚJŮ, Petr., STRAKOVÁ, Jana., VESELÝ, Arnošt. aj. Nerovnosti ve vzdělání: od měření k řešení. 1. vydání, Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 495 s. ISBN 978-80-7419-032-2.
TOUŠEK, Václav., KUNC, Josef., VYSTOUPIL, Jiří. a kol. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 411 s. ISBN 978-80-7380-114-4.
Český statistický úřad. [online]. Vzdělání obyvatelstva ve věku 15 a více let podle výsledků "Výběrového šetření pracovních sil" (1993-2013). Praha: Český statistický úřad, 2014. Aktualizace 31.3.2011. [2014-09-27]. Dostupné z http://www.czso.cz/csu/2014edicniplan.nsf/p/320181-14