Bakalářská práce je zaměřena na nejčastější pravopisné chyby žáků na 2. stupni ZŠ. Jsou zde uvedeny typy pravopisných jevů, ověřené metodické postupy při jejich nácviku a klasifikace chyb. Na základě výsledků výzkumu jsou stanovena metodická doporučení směřující k předcházení chybám.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the most common spelling mistakes which can be found by the pupils on the second stage of a primary school. The thesis introduces the types of spelling phenomena, proven methodology in their practicing and error classification. Finally, the methodological suggestions, which head for the prevention of errors, are determined on the base of research results.
Bakalářská práce je zaměřena na nejčastější pravopisné chyby žáků na 2. stupni ZŠ. Jsou zde uvedeny typy pravopisných jevů, ověřené metodické postupy při jejich nácviku a klasifikace chyb. Na základě výsledků výzkumu jsou stanovena metodická doporučení směřující k předcházení chybám.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the most common spelling mistakes which can be found by the pupils on the second stage of a primary school. The thesis introduces the types of spelling phenomena, proven methodology in their practicing and error classification. Finally, the methodological suggestions, which head for the prevention of errors, are determined on the base of research results.
1. Charakterizovat typy pravopisných jevů a ověřené metodické postupy při jejich nácviku.
2. Uvést klasifikaci chyb.
3. Provést výzkum zaměřený na zjištění nejčastějších pravopisných chyb žáků
na 2. stupni ZŠ.
4. Stanovit metodická doporučení směřující k předcházení chybám.
Zásady pro vypracování
1. Charakterizovat typy pravopisných jevů a ověřené metodické postupy při jejich nácviku.
2. Uvést klasifikaci chyb.
3. Provést výzkum zaměřený na zjištění nejčastějších pravopisných chyb žáků
na 2. stupni ZŠ.
4. Stanovit metodická doporučení směřující k předcházení chybám.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-24251-0
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X
GULOVÁ, L. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4
HAUSER, P.; KNESELOVÁ, H.; MARTINEC,I. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ, díl. II. - Jazyková výchova. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-1041-X
HAUSER, P.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Brno : MU, 1991. ISBN 80-210-0239-5
KULIČ, V. Chyba a učení : funkce chybného výkonu v učení a v jeho řízení. Praha : SPN, 1971. ISBN 14-299-71
LINHART, J. a kol. Správně česky : jazykové pojmy, nejčastější chyby, pravidla českého pravopisu, slovník spisovné češtiny. Litvínov : Dialog, 2003. ISBN 80-85843-55-2
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-24251-0
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X
GULOVÁ, L. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4
HAUSER, P.; KNESELOVÁ, H.; MARTINEC,I. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ, díl. II. - Jazyková výchova. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-1041-X
HAUSER, P.; ONDRÁŠKOVÁ, K. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Brno : MU, 1991. ISBN 80-210-0239-5
KULIČ, V. Chyba a učení : funkce chybného výkonu v učení a v jeho řízení. Praha : SPN, 1971. ISBN 14-299-71
LINHART, J. a kol. Správně česky : jazykové pojmy, nejčastější chyby, pravidla českého pravopisu, slovník spisovné češtiny. Litvínov : Dialog, 2003. ISBN 80-85843-55-2
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1