Bakalářská práce je o švýcarském psychologovi Jeanu Piagetovi a jeho teorii morálního vývoje. Práce se zajímá o vysvětlení jeho práce s dětmi. Také popisuje Piagetův vývoj inteligence a vývoj morálního usuzování. Tato práce má za úkol vysvětlit, jak děti rozumí pravidlům, popsat vlastnosti jednostranného a vzájemného respektu. Dále co se musí stát, aby se z heteronomní morálky stala morálka autonomní. Na konci se píše o Durkheimovi, protože Piaget chtěl srovnat jeho teorii morálky s ostatními teoriemi morálky ostatních badatelů.
Annotation in English
This bachelor thesis is about a Swiss psychologist Jean Piaget and his theory of children's moral development. The thesis is interested in explaining his work with children and describing how intelligence is evolving. Furthermore, it depicts moral reasoning and explains how children understand the rules. It also clarifies terms like unilateral respect and mutual respect. Moreover this thesis explains what must happen so that heteronymous morals become autonomous. At the end we are talking about Durkheim because Piaget wanted to compare his work with theories of other researchers.
Keywords
morálka, heteronomie, autonomie, vzájemný respekt, jednostranný respekt, Piaget. nátlak, spolupráce
Bakalářská práce je o švýcarském psychologovi Jeanu Piagetovi a jeho teorii morálního vývoje. Práce se zajímá o vysvětlení jeho práce s dětmi. Také popisuje Piagetův vývoj inteligence a vývoj morálního usuzování. Tato práce má za úkol vysvětlit, jak děti rozumí pravidlům, popsat vlastnosti jednostranného a vzájemného respektu. Dále co se musí stát, aby se z heteronomní morálky stala morálka autonomní. Na konci se píše o Durkheimovi, protože Piaget chtěl srovnat jeho teorii morálky s ostatními teoriemi morálky ostatních badatelů.
Annotation in English
This bachelor thesis is about a Swiss psychologist Jean Piaget and his theory of children's moral development. The thesis is interested in explaining his work with children and describing how intelligence is evolving. Furthermore, it depicts moral reasoning and explains how children understand the rules. It also clarifies terms like unilateral respect and mutual respect. Moreover this thesis explains what must happen so that heteronymous morals become autonomous. At the end we are talking about Durkheim because Piaget wanted to compare his work with theories of other researchers.
Keywords
morálka, heteronomie, autonomie, vzájemný respekt, jednostranný respekt, Piaget. nátlak, spolupráce
1) Zvolené téma se vztahuje k části státních závěrečných zkoušek: psychologie
2) Cílem práce bude představit Piagetovu teorii morálního vývoje v souvislostí s jeho teorií vývoje inteligence. Sledovány budou zejména praktické pedagogické důsledky jeho teorie.
3) Práce bude zpočátku kompilací spojenou s analýzou a interpretací, posléze bude využita metoda komparativní.
4) Práce bude pravidelně konzultována s vedoucím.
5) Před odevzdáním bude celý text předložen vedoucímu k posouzení.
6) Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
1) Zvolené téma se vztahuje k části státních závěrečných zkoušek: psychologie
2) Cílem práce bude představit Piagetovu teorii morálního vývoje v souvislostí s jeho teorií vývoje inteligence. Sledovány budou zejména praktické pedagogické důsledky jeho teorie.
3) Práce bude zpočátku kompilací spojenou s analýzou a interpretací, posléze bude využita metoda komparativní.
4) Práce bude pravidelně konzultována s vedoucím.
5) Před odevzdáním bude celý text předložen vedoucímu k posouzení.
6) Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
GALAGHER, J.M., EASLEY, J.A., Knowledge and Development. Piaget and Education. New York: Plenum Press, 1978.
HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
PIAGET, Jean. Play, dreams and imitation in childhood. London: Routledge, 1999.
PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
PIAGET, Jean. The Construction of Reality in the Child. London: Routledge, 1954. ISBN 0415-21000-3.
PIAGET, Jean. The Moral judgment of the child. London: Routledge, 1932. ISBN 978-0-415-21004-1.
PIAGET, Jean., INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
Recommended resources
GALAGHER, J.M., EASLEY, J.A., Knowledge and Development. Piaget and Education. New York: Plenum Press, 1978.
HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
PIAGET, Jean. Play, dreams and imitation in childhood. London: Routledge, 1999.
PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
PIAGET, Jean. The Construction of Reality in the Child. London: Routledge, 1954. ISBN 0415-21000-3.
PIAGET, Jean. The Moral judgment of the child. London: Routledge, 1932. ISBN 978-0-415-21004-1.
PIAGET, Jean., INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.