Tato bakalářská práce se zabývá diagnostikou agresivity u dětí v mladším školním věku. Snaží se přijít na to, zdali jsou vybrané projektivní metody schopny prokázat agresi u problémových dětí. Teoretická část práce zpracovává nejdůležitější poznatky týkající se agresivity, mladšího školního věku a projektivních metod. V textu jsou uvedeny některé přehledové studie, které byly k tomuto tématu vydány. Praktická část je propojena s částí teoretickou a věnuje se výzkumu, ve kterém byl (pod odborným dohledem poradenského psychologa) využíván Baum test, Nedokončené věty a nedokončený příběh, Hand test, pozorování a rozhovor. Výzkum prokázal schopnost některých projektivních metod poukázat na agresivní tendence dětí, zejména pokud jsou použity v kombinaci s dalšími diagnostickými nástroji. Pro konkrétnější výsledky by bylo vhodné testovat další možné kombinace různých diagnostických metod.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with diagnosis of aggressiveness among children in middle childhood. The aim of the thesis is to discover possibilities of projective methods to prove aggression by troubled children. The theoretical part contains the most important findings about the aggressiveness, the middle childhood and the projective methods. It also includes some of digest studies which are connected to this topic. The practical part is connected with the theoretical part and it deals the survey research, in which (with the supervision of professional psychologist) the Baum test, Unfinished sentences, Unfinished story, Hand test, observing and the interview were used. The survey research proved the ability of some projective methods to point out the aggressive tendency of the children, especially if they are used in combination with other diagnostic methods. For more particular results it would be ideal to test other possible combination various diagnostic methods.
Keywords
agrese, agresivita, mladší školní věk, projektivní metody, Baum test, Nedokončené věty, Nedokončený příběh, Hand test, předvýzkum, výzkum
Keywords in English
aggression, aggressiveness, Middle childhood, projective methods, digest studies, Baum test, Unfinished sentences, Unfinished story, Hand test, pilot study, survey research
Length of the covering note
55 s. (100 793); IV s. (199)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá diagnostikou agresivity u dětí v mladším školním věku. Snaží se přijít na to, zdali jsou vybrané projektivní metody schopny prokázat agresi u problémových dětí. Teoretická část práce zpracovává nejdůležitější poznatky týkající se agresivity, mladšího školního věku a projektivních metod. V textu jsou uvedeny některé přehledové studie, které byly k tomuto tématu vydány. Praktická část je propojena s částí teoretickou a věnuje se výzkumu, ve kterém byl (pod odborným dohledem poradenského psychologa) využíván Baum test, Nedokončené věty a nedokončený příběh, Hand test, pozorování a rozhovor. Výzkum prokázal schopnost některých projektivních metod poukázat na agresivní tendence dětí, zejména pokud jsou použity v kombinaci s dalšími diagnostickými nástroji. Pro konkrétnější výsledky by bylo vhodné testovat další možné kombinace různých diagnostických metod.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with diagnosis of aggressiveness among children in middle childhood. The aim of the thesis is to discover possibilities of projective methods to prove aggression by troubled children. The theoretical part contains the most important findings about the aggressiveness, the middle childhood and the projective methods. It also includes some of digest studies which are connected to this topic. The practical part is connected with the theoretical part and it deals the survey research, in which (with the supervision of professional psychologist) the Baum test, Unfinished sentences, Unfinished story, Hand test, observing and the interview were used. The survey research proved the ability of some projective methods to point out the aggressive tendency of the children, especially if they are used in combination with other diagnostic methods. For more particular results it would be ideal to test other possible combination various diagnostic methods.
Keywords
agrese, agresivita, mladší školní věk, projektivní metody, Baum test, Nedokončené věty, Nedokončený příběh, Hand test, předvýzkum, výzkum
Keywords in English
aggression, aggressiveness, Middle childhood, projective methods, digest studies, Baum test, Unfinished sentences, Unfinished story, Hand test, pilot study, survey research
Research Plan
Zpracování bibliografie zkoumané problematiky a studium literatury
Zpracování teoretické části: terminologická analýza pojmů týkajících se agresivity, přehledové studie z výzkumů sledované problematiky, charakteristika současné situace, diagnostika agresivity
Zpracování praktické části: kvalitativní výzkum, charakteristika jednotlivých respondentů, použití metod rozhovoru a pozorování, kvantitativní výzkum, charakteristika zkoumaného vzorku a výzkumné metody, sběr dat a jejich kvantitativní analýza
Vyhodnocení výsledků výzkumu, závěrečné shrnutí: využití získaných poznatků v praxi, výsledky jednotlivých výzkumů
Research Plan
Zpracování bibliografie zkoumané problematiky a studium literatury
Zpracování teoretické části: terminologická analýza pojmů týkajících se agresivity, přehledové studie z výzkumů sledované problematiky, charakteristika současné situace, diagnostika agresivity
Zpracování praktické části: kvalitativní výzkum, charakteristika jednotlivých respondentů, použití metod rozhovoru a pozorování, kvantitativní výzkum, charakteristika zkoumaného vzorku a výzkumné metody, sběr dat a jejich kvantitativní analýza
Vyhodnocení výsledků výzkumu, závěrečné shrnutí: využití získaných poznatků v praxi, výsledky jednotlivých výzkumů
Recommended resources
ATKINSON, L. Rita. Psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-640-3
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0603-3.
SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-7367-706-0.
Recommended resources
ATKINSON, L. Rita. Psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-640-3
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0603-3.
SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-7367-706-0.