Bakalářská práce se zabývá neuroticismem u studentů středních škol. Cílem práce bylo určit příčiny a dopady neuroticismu do procesu učení a sociálně psychologická charakteristika adolescence. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část se skládá ze dvou kapitol. První kapitola se zabývá neuroticismem a druhá adolescencí.
Praktická část je koncipovaná jako dotazníkové šetření. Cílem bylo určit míru neuroticismu u studentů středních škol a zjistit, jak tato míra ovlivňuje jednotlivé zkoumané znaky, případně jaký vliv mají některé z nich na neuroticismus. Výsledky byly graficky zpracovány, statisticky ověřeny a slovně popsány.
Anotace v angličtině
This thesis examines neuroticism among secondary school students. The aim of the study is to identify the causes and effects of neuroticism in the process of learning and the socio-psychological characteristics of adolescence. The work is divided into theoretical and practical sections.
The theoretical part consists of two chapters. The first chapter deals with neuroticism and the second with adolescence.
The practical part consists of a survey. The aim was to determine the degree of neuroticism among secondary school students and to discover its incidence affects particular factors, or alternatively what influence has some of them on neuroticism. The results were graphically processed, statistically verified, and verbally described.
Klíčová slova
neuroticismus, adolescence, úzkost, strach, stres, autonomní nervový systém, EPQ-R, H.J.Eysenck
Bakalářská práce se zabývá neuroticismem u studentů středních škol. Cílem práce bylo určit příčiny a dopady neuroticismu do procesu učení a sociálně psychologická charakteristika adolescence. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část se skládá ze dvou kapitol. První kapitola se zabývá neuroticismem a druhá adolescencí.
Praktická část je koncipovaná jako dotazníkové šetření. Cílem bylo určit míru neuroticismu u studentů středních škol a zjistit, jak tato míra ovlivňuje jednotlivé zkoumané znaky, případně jaký vliv mají některé z nich na neuroticismus. Výsledky byly graficky zpracovány, statisticky ověřeny a slovně popsány.
Anotace v angličtině
This thesis examines neuroticism among secondary school students. The aim of the study is to identify the causes and effects of neuroticism in the process of learning and the socio-psychological characteristics of adolescence. The work is divided into theoretical and practical sections.
The theoretical part consists of two chapters. The first chapter deals with neuroticism and the second with adolescence.
The practical part consists of a survey. The aim was to determine the degree of neuroticism among secondary school students and to discover its incidence affects particular factors, or alternatively what influence has some of them on neuroticism. The results were graphically processed, statistically verified, and verbally described.
Klíčová slova
neuroticismus, adolescence, úzkost, strach, stres, autonomní nervový systém, EPQ-R, H.J.Eysenck
Mapování teoretických východisek ohledně neuroticismu (jeho faktorů), příčin a dopadů neurotismu do procesu učení a sociálně psychologická charakteristika adolescence.
Volba vzorků respondentů z řad středoškolských žáků a učitelů.
Příprava zjišťovacích metod.
Realizace šetření.
Vyhodnocení výsledků, popisná a statistická analýza.
Zásady pro vypracování
Mapování teoretických východisek ohledně neuroticismu (jeho faktorů), příčin a dopadů neurotismu do procesu učení a sociálně psychologická charakteristika adolescence.
Volba vzorků respondentů z řad středoškolských žáků a učitelů.
Příprava zjišťovacích metod.
Realizace šetření.
Vyhodnocení výsledků, popisná a statistická analýza.
Seznam doporučené literatury
MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. Obor v pohybu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. Obor v pohybu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.