Tato práce popisuje problematiku, která se týká projektové výuka a její realizace na základní škole v předmětu Informační a komunikační technologie. Práce obsahuje základní pojednání o projektové výuky včetně jejích základních rysů a znaků. Pomáhá tak čtenářům pochopit, co projekt doopravdy je a s jakými problémy se může vyučující setkat, pokud se rozhodne implementovat projektovou výuku do předmětu Informační a komunikační technologie. Tyto problémy pak tato práce rozebírá a popisuje. Obsahem této práce jsou také čtyři nově vzniklé projekty, které byly vytvořeny pro předmět Informační a komunikační technologie. Současně popisuje průběh realizace těchto projektů na vybrané základní škole.
Annotation in English
This thesis describes dilemma that matters Project Based Learning and its implementation in subject Information and communication technologies. It contains facts about PBL and It includes description of main signs of this method. It helps to understand what project really is. Because many people call project every method that is different then frontal education. This is why we have focused on characteristics of project as itself and on his main signs also. This thesis also includes description of problems that are relating to implementation of PBL at Elementary school level. There are many elements that affect implementation of PBL at school. In this thesis we have described these elements for teacher would know the problems that are related to implementation of PBL. Four new projects were created by us and they were created for ICT subject. First of them is focused on vectro graphics. The second one is focused on algorithm and algorithmic way of thinking. In the third project the attention is concentrated on vector graphics and working with information also. The last project is about working with camera and following photographs adjusting. In this thesis we describe how the implementation was proceeded at choosed school.
Keywords
realizace, implementace, projekt, projektová výuka, informační, komunikační, technologie, problematika realizace, problematika implementace, faktory, role učitele, role žáka, klima třídy, vektorová grafika, informace, vyhledávání, zpracování, využití,
Tato práce popisuje problematiku, která se týká projektové výuka a její realizace na základní škole v předmětu Informační a komunikační technologie. Práce obsahuje základní pojednání o projektové výuky včetně jejích základních rysů a znaků. Pomáhá tak čtenářům pochopit, co projekt doopravdy je a s jakými problémy se může vyučující setkat, pokud se rozhodne implementovat projektovou výuku do předmětu Informační a komunikační technologie. Tyto problémy pak tato práce rozebírá a popisuje. Obsahem této práce jsou také čtyři nově vzniklé projekty, které byly vytvořeny pro předmět Informační a komunikační technologie. Současně popisuje průběh realizace těchto projektů na vybrané základní škole.
Annotation in English
This thesis describes dilemma that matters Project Based Learning and its implementation in subject Information and communication technologies. It contains facts about PBL and It includes description of main signs of this method. It helps to understand what project really is. Because many people call project every method that is different then frontal education. This is why we have focused on characteristics of project as itself and on his main signs also. This thesis also includes description of problems that are relating to implementation of PBL at Elementary school level. There are many elements that affect implementation of PBL at school. In this thesis we have described these elements for teacher would know the problems that are related to implementation of PBL. Four new projects were created by us and they were created for ICT subject. First of them is focused on vectro graphics. The second one is focused on algorithm and algorithmic way of thinking. In the third project the attention is concentrated on vector graphics and working with information also. The last project is about working with camera and following photographs adjusting. In this thesis we describe how the implementation was proceeded at choosed school.
Keywords
realizace, implementace, projekt, projektová výuka, informační, komunikační, technologie, problematika realizace, problematika implementace, faktory, role učitele, role žáka, klima třídy, vektorová grafika, informace, vyhledávání, zpracování, využití,
1. Seznámit s problematikou projektové výuky na základní škole
2. Připravit podklady pro implementaci projektového vyučování v předmětu Informační
a komunikační technologie na základní škole
3. Realizovat připravené projekty na vybrané základní škole
4. Vyhodnotit výsledky zjištěných poznatků z hlediska aplikace projektového vyučování
ve výuce na základní škole
Research Plan
1. Seznámit s problematikou projektové výuky na základní škole
2. Připravit podklady pro implementaci projektového vyučování v předmětu Informační
a komunikační technologie na základní škole
3. Realizovat připravené projekty na vybrané základní škole
4. Vyhodnotit výsledky zjištěných poznatků z hlediska aplikace projektového vyučování
ve výuce na základní škole
Recommended resources
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní
školy: náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006. 135 s.
ISBN 80-716-8958-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky.
1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 160 s.
ISBN 978-80-210-4142-4.
PRINCIPAL AUTHOR, Thom Markham. Project based learning
handbook: a guide to standards-focused project based learning
for middle and high school teachers. 2nd ed. Novato.
Calif: Buck Institute for Education, 2003. ISBN 09-740-3430-4
DÖMISCHOVÁ, Ivona. Projektová výuka-Moderní strategie
vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích.
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011.
ISBN 978-80-244-2915-1.
Recommended resources
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní
školy: náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006. 135 s.
ISBN 80-716-8958-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky.
1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 160 s.
ISBN 978-80-210-4142-4.
PRINCIPAL AUTHOR, Thom Markham. Project based learning
handbook: a guide to standards-focused project based learning
for middle and high school teachers. 2nd ed. Novato.
Calif: Buck Institute for Education, 2003. ISBN 09-740-3430-4
DÖMISCHOVÁ, Ivona. Projektová výuka-Moderní strategie
vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích.
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011.
ISBN 978-80-244-2915-1.