Diplomová práce pojednává o využití informačních a komunikačních technologií (ICT) v mimoškolních vzdělávacích aktivitách pro žáky základní školy, tedy pro jejich vzdělávání mimo klasické výukové prostory a formy. Je rozdělena do čtyř hlavních částí. První část uvažuje o vzdělání jako o celoživotním procesu, věnuje se rozlišení pojmů a popisu specifik mimoškolního vzdělávání. Druhá část popisuje ICT a počítačovou a ICT gramotnost, jejich historii, vývoj, charakteristiky, rozmach technologií, důvody pro zavedení ICT do vzdělávacího procesu a s tím spojená očekávání. Třetí část poskytuje přehled možností a oblastí využití ICT v mimoškolním vzdělávání, zejména žáků základní školy. Jsou zmíněny tipy na výběr vhodné aplikace i samotného zařízení. Čtvrtá část popisuje projekt zaměřený na mimoškolní vzdělávání realizovaný v rámci diplomové práce. Jeho cílem bylo připravit aplikaci, která by sloužila jako podpora aktivit mimoškolního vzdělávání pro účastníky různých zájmů i věku. Součástí projektu je popis jeho cílů, přípravy, realizace, funkcí uživatelského rozhraní, průběhu testování, vyhodnocení a nástin možného dalšího vývoje a využití.
Annotation in English
The diploma thesis discusses the use of information and communication technologies (ICT) in extracurricular education of primary school pupils, outside the classrooms and usual forms of teaching. It is divided into four main parts. The first part describes education as a lifelong process, differentiates the concepts and describes the specifics of extracurricular education. The second part describes ICT, computer literacy and ICT literacy, their history, evolution, characteristics, boom technology and reasons and expectations from the introduction of ICT into educational process. The third part provides an overview of the options in use of ICT in in extracurricular education, outside school, especially for elementary school pupils. It presents tips for selection of suitable applications and the device itself. The fourth section describes the project focused on extracurricular education implemented under the framework of diploma thesis. Its goal was to develop an application that would serve as support for the activities of non-formal education for participants of different interests and different ages. The project includes a description of its objectives, preparation, implementation, user interface features, testing, evaluation and also outlines possible further development and utilization.
Keywords
vzdělávání, mimoškolní vzdělávání, základní škola, volný čas, vzdělávání ve volném čase, ICT, ICT gramotnost, ICT v mimoškolním vzdělávání, počítačové aplikace, mobilní aplikace, internetové aplikace, rozšířená realita, deskové hry, Kouzelné čtení, projekt pro mimoškolní vzdělávání, aplikace pro mimoškolní vzdělávání, testování, vyhodnocení projektu
Keywords in English
education, extracurricular education, primary school, leisure time, education in leisure time, ICT, ICT literacy, ICT in extracurricular education, computer applications, mobile applications, web applications, augmented reality, board games, Magical reading, project for extracurricular education, application for extracurricular education, testing, project evaluation
Length of the covering note
86
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce pojednává o využití informačních a komunikačních technologií (ICT) v mimoškolních vzdělávacích aktivitách pro žáky základní školy, tedy pro jejich vzdělávání mimo klasické výukové prostory a formy. Je rozdělena do čtyř hlavních částí. První část uvažuje o vzdělání jako o celoživotním procesu, věnuje se rozlišení pojmů a popisu specifik mimoškolního vzdělávání. Druhá část popisuje ICT a počítačovou a ICT gramotnost, jejich historii, vývoj, charakteristiky, rozmach technologií, důvody pro zavedení ICT do vzdělávacího procesu a s tím spojená očekávání. Třetí část poskytuje přehled možností a oblastí využití ICT v mimoškolním vzdělávání, zejména žáků základní školy. Jsou zmíněny tipy na výběr vhodné aplikace i samotného zařízení. Čtvrtá část popisuje projekt zaměřený na mimoškolní vzdělávání realizovaný v rámci diplomové práce. Jeho cílem bylo připravit aplikaci, která by sloužila jako podpora aktivit mimoškolního vzdělávání pro účastníky různých zájmů i věku. Součástí projektu je popis jeho cílů, přípravy, realizace, funkcí uživatelského rozhraní, průběhu testování, vyhodnocení a nástin možného dalšího vývoje a využití.
Annotation in English
The diploma thesis discusses the use of information and communication technologies (ICT) in extracurricular education of primary school pupils, outside the classrooms and usual forms of teaching. It is divided into four main parts. The first part describes education as a lifelong process, differentiates the concepts and describes the specifics of extracurricular education. The second part describes ICT, computer literacy and ICT literacy, their history, evolution, characteristics, boom technology and reasons and expectations from the introduction of ICT into educational process. The third part provides an overview of the options in use of ICT in in extracurricular education, outside school, especially for elementary school pupils. It presents tips for selection of suitable applications and the device itself. The fourth section describes the project focused on extracurricular education implemented under the framework of diploma thesis. Its goal was to develop an application that would serve as support for the activities of non-formal education for participants of different interests and different ages. The project includes a description of its objectives, preparation, implementation, user interface features, testing, evaluation and also outlines possible further development and utilization.
Keywords
vzdělávání, mimoškolní vzdělávání, základní škola, volný čas, vzdělávání ve volném čase, ICT, ICT gramotnost, ICT v mimoškolním vzdělávání, počítačové aplikace, mobilní aplikace, internetové aplikace, rozšířená realita, deskové hry, Kouzelné čtení, projekt pro mimoškolní vzdělávání, aplikace pro mimoškolní vzdělávání, testování, vyhodnocení projektu
Keywords in English
education, extracurricular education, primary school, leisure time, education in leisure time, ICT, ICT literacy, ICT in extracurricular education, computer applications, mobile applications, web applications, augmented reality, board games, Magical reading, project for extracurricular education, application for extracurricular education, testing, project evaluation
Research Plan
Seznámení s problematikou využití ICT ve výuce na základních školách
a v mimoškolních vzdělávacích aktivitách pro žáky základní školy.
Prostudování specifik různých typů činností se smysluplným využitím ICT,
které mohou být zařazeny v rámci mimoškolních vzdělávacích aktivit
pro žáky základní školy.
Prostudování konkrétních možností využití chytrých telefonů
a tabletů pro práci s QR kódy a rozšířenou realitou v rámci mimoškolních
vzdělávacích aktivit pro žáky základní školy.
Příprava, realizace a zhodnocení konkrétního projektu zaměřeného
na využití ICT v mimoškolních vzdělávacích aktivitách žáků základní školy.
Research Plan
Seznámení s problematikou využití ICT ve výuce na základních školách
a v mimoškolních vzdělávacích aktivitách pro žáky základní školy.
Prostudování specifik různých typů činností se smysluplným využitím ICT,
které mohou být zařazeny v rámci mimoškolních vzdělávacích aktivit
pro žáky základní školy.
Prostudování konkrétních možností využití chytrých telefonů
a tabletů pro práci s QR kódy a rozšířenou realitou v rámci mimoškolních
vzdělávacích aktivit pro žáky základní školy.
Příprava, realizace a zhodnocení konkrétního projektu zaměřeného
na využití ICT v mimoškolních vzdělávacích aktivitách žáků základní školy.
Recommended resources
BELZ, H., SIEGRIEST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.
Praha: Portál, 2001.
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání [online].
Kladno: AISIS, 2003.
Dostupné na WWW: \matsymb{langle}http://it.pedf.cuni.cz/\matsymb{sim}bobr/role/\matsymb{rangle}.
KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. 1. vydání.
Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství, 2013.
ZOUNEK, J. E-learning jedna z podob učení v moderní společnosti.
Brno: Masarykova univerzita, 2009.
ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie. Mezi tradičním
a moderním. Brno: Paido, 2009.
Recommended resources
BELZ, H., SIEGRIEST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.
Praha: Portál, 2001.
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání [online].
Kladno: AISIS, 2003.
Dostupné na WWW: \matsymb{langle}http://it.pedf.cuni.cz/\matsymb{sim}bobr/role/\matsymb{rangle}.
KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. 1. vydání.
Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství, 2013.
ZOUNEK, J. E-learning jedna z podob učení v moderní společnosti.
Brno: Masarykova univerzita, 2009.
ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie. Mezi tradičním
a moderním. Brno: Paido, 2009.