Diplomová práce "Slovní úlohy jako prostředek rozvíjení logického myšlení" se zabývá vlivem pravidelného řešení slovních úloh na rozvoj logického myšlení. Teoretická část pojednává o matematice jako vzdělávací oblasti, o historii jejího vyučování a metodách její výuky. Podrobněji jsou zde popsány slovní úlohy, jejich rozdělení, metody a postupy jejich řešení. Je zde věnována pozornost i kognitivnímu vývoji dětí. V praktické části je pozornost věnována výzkumnému šetření, které proběhlo ve čtvrtém ročníku ZŠ v Nejdku a bylo při něm zjišťováno, zda pravidelné předkládání a řešení slovních úloh rozvíjí logické myšlení dětí.
Annotation in English
Diploma thesis "Mathematical word task as a means of developing logical thinking" deals with the effect of solving word problems on a regular basis and its impact on logical thinking. The theoretical part discusses mathematics as an educational field, history of its teaching and also discusses methods of teaching mathematics. The theoretical part also describes word problems in more detail, it defines classification of word problems and also methods and processes of solving them. Attention is also paid to cognitive development of children. The practical part of the thesis is based upon research which was conducted in grade four of an elementary school in Nejdek. Purpose of the research was to determine whether regular submission and solving word problems develops logical thinking of children.
Keywords
matematika, slovní úlohy, logické myšlení, kognitivní vývoj, základní škola
Keywords in English
mathematics, word problems, logical thinking, cognitive development, elementary school
Length of the covering note
67s., VIII s. (78 916 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce "Slovní úlohy jako prostředek rozvíjení logického myšlení" se zabývá vlivem pravidelného řešení slovních úloh na rozvoj logického myšlení. Teoretická část pojednává o matematice jako vzdělávací oblasti, o historii jejího vyučování a metodách její výuky. Podrobněji jsou zde popsány slovní úlohy, jejich rozdělení, metody a postupy jejich řešení. Je zde věnována pozornost i kognitivnímu vývoji dětí. V praktické části je pozornost věnována výzkumnému šetření, které proběhlo ve čtvrtém ročníku ZŠ v Nejdku a bylo při něm zjišťováno, zda pravidelné předkládání a řešení slovních úloh rozvíjí logické myšlení dětí.
Annotation in English
Diploma thesis "Mathematical word task as a means of developing logical thinking" deals with the effect of solving word problems on a regular basis and its impact on logical thinking. The theoretical part discusses mathematics as an educational field, history of its teaching and also discusses methods of teaching mathematics. The theoretical part also describes word problems in more detail, it defines classification of word problems and also methods and processes of solving them. Attention is also paid to cognitive development of children. The practical part of the thesis is based upon research which was conducted in grade four of an elementary school in Nejdek. Purpose of the research was to determine whether regular submission and solving word problems develops logical thinking of children.
Keywords
matematika, slovní úlohy, logické myšlení, kognitivní vývoj, základní škola
Keywords in English
mathematics, word problems, logical thinking, cognitive development, elementary school
Research Plan
V teoretické části vymezit pojem slovní úloha, charakterizovat žáka 4. ročníku ZŠ
se zaměřením na jeho myšlení. Připravit sadu slovních úloh, které budou po dobu
experimentu žákům předkládány. Zpracovat test se slovními úlohami,
který bude žákům zadán před začátkem průzkumu a na jeho konci. V ideálním případě
vybrat srovnávací skupinu, třídu téhož ročníku, kde slovní úlohy nebudou předkládány.
Metodami pedagogicko-psychologického výzkumu vysledovat případné změny, posuny žáků
především v kognitivní oblasti. Ty pak v závěru formulovat, popř. vyjádřit doporučení
pro pedagogickou praxi.
Research Plan
V teoretické části vymezit pojem slovní úloha, charakterizovat žáka 4. ročníku ZŠ
se zaměřením na jeho myšlení. Připravit sadu slovních úloh, které budou po dobu
experimentu žákům předkládány. Zpracovat test se slovními úlohami,
který bude žákům zadán před začátkem průzkumu a na jeho konci. V ideálním případě
vybrat srovnávací skupinu, třídu téhož ročníku, kde slovní úlohy nebudou předkládány.
Metodami pedagogicko-psychologického výzkumu vysledovat případné změny, posuny žáků
především v kognitivní oblasti. Ty pak v závěru formulovat, popř. vyjádřit doporučení
pro pedagogickou praxi.
Recommended resources
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky
matematiky. Praha: UK, 2004.
Hejný, M., Jirotková, D. Contribution of Geometry to the Goals
of Education in Mathematics. Praha: UK, 2012.
Hejný, M. Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ.
Molnár, J., Mikulenková, H. Matematika a její aplikace
pro 3. ročník. Prodos, 2007.
Melichar, J., Hamerská, G., Fořtová, P. Soubor matematických
úloh pro 1. stupeň základní školy. Ústí nad Labem: ÚJEP, 2006.
WWW odkazy: testy Klokánek - www.glouny.cz
Recommended resources
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky
matematiky. Praha: UK, 2004.
Hejný, M., Jirotková, D. Contribution of Geometry to the Goals
of Education in Mathematics. Praha: UK, 2012.
Hejný, M. Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ.
Molnár, J., Mikulenková, H. Matematika a její aplikace
pro 3. ročník. Prodos, 2007.
Melichar, J., Hamerská, G., Fořtová, P. Soubor matematických
úloh pro 1. stupeň základní školy. Ústí nad Labem: ÚJEP, 2006.
WWW odkazy: testy Klokánek - www.glouny.cz