Diplomová práce se zabývá tématem význam digitálních her ve výuce anglického jazyka. V této práci je prozkoumán přínos moderních technologií k výuce jazyka.
První část práce je převážně zaměřena na význam digitálních her ve výuce jazyka. Potenciál digitálních her pro výuku byl objeven poměrně nedávno a postupně začíná být cílem výzkumů. Digitální hry jsou pro studenty zábavné a proto jsou studenti motivováni k jejich hraní. Díky hrám může proběhnout posun motivace z vnější do vnitřní, který může být velmi prospěšný pro výuku.
Praktická část této diplomové práce byla vytvořena pomocí dotazníků a rozhovorů se studenty středních škol. Jejím cílem bylo zjistit vnímání digitálních her a jejich potenciálu pro výuku středoškoláků. Praktická část se zaměřila na několik hypotéz, které byly spojeny s vnímáním digitálních her u mladší generace.
Jak je z výsledků patrné, většina dotázaných studentů ráda hraje digitální hry a také je považuje za prospěšné v rámci zdokonalování se v cizím jazyce. Studenti viděli jejich největší význam v rozšiřování slovní zásoby. Většina studentů si také uměla představit hraní digitálních her přímo ve výuce, nicméně dále uvedli, že by to nemělo být v každé hodině.
Většina dotázaných studentů považuje anglický jazyk v dnešní době za velmi důležitý, proto si také jazyk sami zdokonalují. Kromě digitálních her byly další nejčastější formy zdokonalování jazyka sledování filmů a seriálů v originálním znění.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of value of digital games in the English language teaching. Modern technologies can be beneficial for development of language skills, therefore their contribution was examined in this thesis.
The first part of this thesis is mainly focused on the value of digital games in language teaching. The potential of digital games for language learning was discovered quite recently and it is gaining attention of researchers. Digital games are entertaining for students and therefore they are motivated to play them. The evolution of technology can be used for educational purposes.
The practical part further explored the topic. By carrying out interviews and questionnaires among secondary school students and investigating students' perception of digital games and their potential for learning. The practical part was dealing with several hypothesis, which were connected to students' perception of digital games.
The results were optimistic, most of the students like to play digital games and they think that games are beneficial to their English skills. Students mostly saw the greatest benefit in extension of their vocabulary and listening skills. Most of the students can imagine playing games at school, but they mostly agreed that it should not be in all classes.
A majority of the students also considers the English language as very important nowadays and they like to study this foreign language. Most of the students also mentioned other beneficial things for their English language, mostly English movies and television series.
Klíčová slova
digitální hry, game-based learning, ICT, výuka jazyka
Klíčová slova v angličtině
digital games, game-based learning, ICT, language learning
Rozsah průvodní práce
57 s. (102 089 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem význam digitálních her ve výuce anglického jazyka. V této práci je prozkoumán přínos moderních technologií k výuce jazyka.
První část práce je převážně zaměřena na význam digitálních her ve výuce jazyka. Potenciál digitálních her pro výuku byl objeven poměrně nedávno a postupně začíná být cílem výzkumů. Digitální hry jsou pro studenty zábavné a proto jsou studenti motivováni k jejich hraní. Díky hrám může proběhnout posun motivace z vnější do vnitřní, který může být velmi prospěšný pro výuku.
Praktická část této diplomové práce byla vytvořena pomocí dotazníků a rozhovorů se studenty středních škol. Jejím cílem bylo zjistit vnímání digitálních her a jejich potenciálu pro výuku středoškoláků. Praktická část se zaměřila na několik hypotéz, které byly spojeny s vnímáním digitálních her u mladší generace.
Jak je z výsledků patrné, většina dotázaných studentů ráda hraje digitální hry a také je považuje za prospěšné v rámci zdokonalování se v cizím jazyce. Studenti viděli jejich největší význam v rozšiřování slovní zásoby. Většina studentů si také uměla představit hraní digitálních her přímo ve výuce, nicméně dále uvedli, že by to nemělo být v každé hodině.
Většina dotázaných studentů považuje anglický jazyk v dnešní době za velmi důležitý, proto si také jazyk sami zdokonalují. Kromě digitálních her byly další nejčastější formy zdokonalování jazyka sledování filmů a seriálů v originálním znění.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of value of digital games in the English language teaching. Modern technologies can be beneficial for development of language skills, therefore their contribution was examined in this thesis.
The first part of this thesis is mainly focused on the value of digital games in language teaching. The potential of digital games for language learning was discovered quite recently and it is gaining attention of researchers. Digital games are entertaining for students and therefore they are motivated to play them. The evolution of technology can be used for educational purposes.
The practical part further explored the topic. By carrying out interviews and questionnaires among secondary school students and investigating students' perception of digital games and their potential for learning. The practical part was dealing with several hypothesis, which were connected to students' perception of digital games.
The results were optimistic, most of the students like to play digital games and they think that games are beneficial to their English skills. Students mostly saw the greatest benefit in extension of their vocabulary and listening skills. Most of the students can imagine playing games at school, but they mostly agreed that it should not be in all classes.
A majority of the students also considers the English language as very important nowadays and they like to study this foreign language. Most of the students also mentioned other beneficial things for their English language, mostly English movies and television series.
Klíčová slova
digitální hry, game-based learning, ICT, výuka jazyka
Klíčová slova v angličtině
digital games, game-based learning, ICT, language learning
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu.
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich po
užití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí diplomové práce.
2. Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
3. Příprava podkladů pro výzkum.
4. Provedení výzkumu.
5. Shromáždění dat a jejich analýza.
6. Vyvození závěrů výzkumu a jejich po
užití v praxi.
7. Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Egenfeldt-Nielsen, S. (2007). Educational potential of computer games. New York : Continuum
Prensky, M. (2006). Don't bother me, Mom, I'm learning! How computer and video games are preparing your kids for 21st century success and how you can help. St. Paul, MN: Paragon House
Reinders, H. (2012). Digital games in language learning and teaching. Basingstoke: Palgrave Macmillan
Scrivener, J. (2011). Learning teaching (3rd ed.). Oxford : Macmillan
Ur, P. (2012). A course in English language teaching (2nd ed.). Cambridge : Cambridge University Press
Seznam doporučené literatury
Egenfeldt-Nielsen, S. (2007). Educational potential of computer games. New York : Continuum
Prensky, M. (2006). Don't bother me, Mom, I'm learning! How computer and video games are preparing your kids for 21st century success and how you can help. St. Paul, MN: Paragon House
Reinders, H. (2012). Digital games in language learning and teaching. Basingstoke: Palgrave Macmillan
Scrivener, J. (2011). Learning teaching (3rd ed.). Oxford : Macmillan
Ur, P. (2012). A course in English language teaching (2nd ed.). Cambridge : Cambridge University Press