Práce se zabývá zhodnocením významu řazení testových úloh na výkon žáka. Výzkumný vzorek tvořilo šest tříd osmiletého gymnázia v Praze. V průběhu školního roku byly žákům předány tři testy. Každý test byl vypracován ve třech variantách, dle typu řazení testových úloh. Varianty testů měly úlohy řazeny chronologicky, dle obtížnosti a dle náhody. Každý žák prodělal v průběhu tří testů všechny tři varinaty. Výslednými daty bylo celkové hrubé skóre, kterého žáci v testech dosáhli. Matematicko-statistickou analýzou byla data převedena do frekvenčních tabulek, grafů a diagramů. Srovnáním výsledků získaných za každou třídu a celkový vybraný vzorek bylo s nižší statistickou významností prokázáno, že výkon žáka v testu je ovlivňován řazením testových úloh. Zároveň byla potvrzena hypotéza, že testy s řazením úloh se vzrůstající obtížností mají lepší vliv na úspěšnost žáka, než testy s řazením úloh chronologicky a náhodně. Tato hypotéza byla povrzena pouze pro celý výzkumný vzorek jako celek. Výsledky u konkrétní třídy vykazovaly v některých testech vyšší úspěšnost při řazení úloh chronologicky. Nelze tak absotutně tvrdit, že je prokázaný vztah mezi zvyšující se obtížností úloh v testu a dosaženým výsledkem. Výzkum odhaluje potenciální vliv řazení testových úloh na výsledný výkon žáka. Je však potřeba dalšího výzkumu, především v oblasti vlivu vnitřních determinantů, jako je např. výkonová motivace a kongnitivní styl žáka.
Anotace v angličtině
This thesis evaluates the importance of the test tasks distribution on student's performance. The research sample consisted of six classes in an eight year secondary school in Prague.
Students passed three tests during school year. Three variants of each test existed first variant had tasks arranged in chronological order as they were taught second variant had questions arranged by increasing difficulty third variant had tasks arranged randomly. Each of the students has passed all three variants during the year.
The resulting data is the overall gross score that pupils achieved in the tests. Mathematical and statistical analysis of the data has been visualized using frequency tables, graphs and charts. Our results provide lower statistically significant evidence that pupil performance in the test is influenced by shifting test tasks. We confirmed the hypothesis that tests with tasks arranged with increasing difficulty have better results than other variants. This hypothesis was confirmed only for the whole research sample. Students achieved better results in tests with questions arranged chronologically in some classes. Therefore, we cannot definitely confirm the positive effect of tasks arranged with increasing difficulty on pupil performance. The research reveals the potential impact of test tasks arrangement on the student's resulting performance. The further research focused especially on the influence of internal determinants such as achievement motivation and student's cognitive style is needed for better verification of hypotheses.
Práce se zabývá zhodnocením významu řazení testových úloh na výkon žáka. Výzkumný vzorek tvořilo šest tříd osmiletého gymnázia v Praze. V průběhu školního roku byly žákům předány tři testy. Každý test byl vypracován ve třech variantách, dle typu řazení testových úloh. Varianty testů měly úlohy řazeny chronologicky, dle obtížnosti a dle náhody. Každý žák prodělal v průběhu tří testů všechny tři varinaty. Výslednými daty bylo celkové hrubé skóre, kterého žáci v testech dosáhli. Matematicko-statistickou analýzou byla data převedena do frekvenčních tabulek, grafů a diagramů. Srovnáním výsledků získaných za každou třídu a celkový vybraný vzorek bylo s nižší statistickou významností prokázáno, že výkon žáka v testu je ovlivňován řazením testových úloh. Zároveň byla potvrzena hypotéza, že testy s řazením úloh se vzrůstající obtížností mají lepší vliv na úspěšnost žáka, než testy s řazením úloh chronologicky a náhodně. Tato hypotéza byla povrzena pouze pro celý výzkumný vzorek jako celek. Výsledky u konkrétní třídy vykazovaly v některých testech vyšší úspěšnost při řazení úloh chronologicky. Nelze tak absotutně tvrdit, že je prokázaný vztah mezi zvyšující se obtížností úloh v testu a dosaženým výsledkem. Výzkum odhaluje potenciální vliv řazení testových úloh na výsledný výkon žáka. Je však potřeba dalšího výzkumu, především v oblasti vlivu vnitřních determinantů, jako je např. výkonová motivace a kongnitivní styl žáka.
Anotace v angličtině
This thesis evaluates the importance of the test tasks distribution on student's performance. The research sample consisted of six classes in an eight year secondary school in Prague.
Students passed three tests during school year. Three variants of each test existed first variant had tasks arranged in chronological order as they were taught second variant had questions arranged by increasing difficulty third variant had tasks arranged randomly. Each of the students has passed all three variants during the year.
The resulting data is the overall gross score that pupils achieved in the tests. Mathematical and statistical analysis of the data has been visualized using frequency tables, graphs and charts. Our results provide lower statistically significant evidence that pupil performance in the test is influenced by shifting test tasks. We confirmed the hypothesis that tests with tasks arranged with increasing difficulty have better results than other variants. This hypothesis was confirmed only for the whole research sample. Students achieved better results in tests with questions arranged chronologically in some classes. Therefore, we cannot definitely confirm the positive effect of tasks arranged with increasing difficulty on pupil performance. The research reveals the potential impact of test tasks arrangement on the student's resulting performance. The further research focused especially on the influence of internal determinants such as achievement motivation and student's cognitive style is needed for better verification of hypotheses.
1)Vypracování rešerše bibliografických a elektronických zdrojů.
2)Pravidelná konzultace s vedoucím práce p. RNDr. Václavem Stackem, Ph.D.
3)Stanovení postupu práce a předpokládaných cílů
4)Zpracování teoretické části práce
5)Tvorba testů a jejich aplikace v hodinách Geografie na vybrané škole
6)Analýza sebraných dat
7)Vyhodnocení výsledků
Zásady pro vypracování
1)Vypracování rešerše bibliografických a elektronických zdrojů.
2)Pravidelná konzultace s vedoucím práce p. RNDr. Václavem Stackem, Ph.D.
3)Stanovení postupu práce a předpokládaných cílů
4)Zpracování teoretické části práce
5)Tvorba testů a jejich aplikace v hodinách Geografie na vybrané škole
6)Analýza sebraných dat
7)Vyhodnocení výsledků
Seznam doporučené literatury
BYČKOVSKÝ, Petr. Základy měření výsledků výuky: Tvorba didaktického testu: Určeno pro kurs asistentů ČVUT a DPS inženýrů učitelů odb. předmětů. Dotisk [1. vyd.]. Praha: ČVUT, 1988. 149 s.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
CHVÁL, Martin a František, BROŽ. Didaktické testy v systému evaluace 3: nechtěné informace z testů. Učitelské listy. 2006, 14(3), s. 9-10. ISSN 1210-6313.
KONÍČEK, Libor et al. Evaluace výsledků vzdělávání. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. 47 s. ISBN 978-80-7368-292-7.
KONÍČEK, Libor a kol. Hodnocení výsledků vzdělávání: praktická část. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. 48 s. ISBN 978-80-7368-393-1.
KÜHNLOVÁ, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 145 s. ISBN 80-7184-995-2.
MICHÁLEK, Alois. Využití didaktických testů ve výuce geografie. Geografické rozhledy. 1998-1999, 8(4), s. 12. ISSN 1210-3004.
ŘEZNÍČKOVÁ, Dana. Jak správně sestavit zeměpisný test? Geografické rozhledy. 1995-1996, 5(2), s. 54-55. ISSN 1210-3004.
SCHINDLER, Radek a kol. Rukověť autora testových úloh. Vyd. 1. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. 86 s. ISBN 80-239-7111-5.
TOLMÁČI, Ladislav. Tvorba didaktických geografických testov. Geografia: časopis pre základné, stredné a vysoké školy. 2003, 11(2), s. 76-78. ISSN 1335-9258.
Seznam doporučené literatury
BYČKOVSKÝ, Petr. Základy měření výsledků výuky: Tvorba didaktického testu: Určeno pro kurs asistentů ČVUT a DPS inženýrů učitelů odb. předmětů. Dotisk [1. vyd.]. Praha: ČVUT, 1988. 149 s.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
CHVÁL, Martin a František, BROŽ. Didaktické testy v systému evaluace 3: nechtěné informace z testů. Učitelské listy. 2006, 14(3), s. 9-10. ISSN 1210-6313.
KONÍČEK, Libor et al. Evaluace výsledků vzdělávání. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. 47 s. ISBN 978-80-7368-292-7.
KONÍČEK, Libor a kol. Hodnocení výsledků vzdělávání: praktická část. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. 48 s. ISBN 978-80-7368-393-1.
KÜHNLOVÁ, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 145 s. ISBN 80-7184-995-2.
MICHÁLEK, Alois. Využití didaktických testů ve výuce geografie. Geografické rozhledy. 1998-1999, 8(4), s. 12. ISSN 1210-3004.
ŘEZNÍČKOVÁ, Dana. Jak správně sestavit zeměpisný test? Geografické rozhledy. 1995-1996, 5(2), s. 54-55. ISSN 1210-3004.
SCHINDLER, Radek a kol. Rukověť autora testových úloh. Vyd. 1. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. 86 s. ISBN 80-239-7111-5.
TOLMÁČI, Ladislav. Tvorba didaktických geografických testov. Geografia: časopis pre základné, stredné a vysoké školy. 2003, 11(2), s. 76-78. ISSN 1335-9258.
Přílohy volně vložené
Příloha volně vložená 1 - 9 listů A4, Hrubé skórování žáků v testech
Příloha volně vložená 2 - 17 listů A4, Testy s řazením úloh del obtížnosti