Tato diplomová práce se zabývá canisterapií a jejím využitím u integrovaných žáků na prvním stupni základních škol. V teoretické části obecně přibližuje animoterapii a celkově mapuje canisterapii z hlediska její historie, typů, forem a technik. V části praktické se pomocí dotazníkového šetření zaměřuje na informovanost učitelů 1. stupně ZŠ o canisterapii, na jejich zkušenosti s touto problematikou a na názory na ni. Cílem práce je upozornit na canisterapii a její přínos pro člověka. Zároveň se může stát inspirací pro pedagogy, kteří mají ve třídě integrovaného žáka.
Anotace v angličtině
This master´s thesis deals with a canistherapy and its usage in elementary schools as a tool for efficient integration of disabled children. In the theoretical section animotherapy and canistherapy are generally described from several perspectives such as history, distribution, and methodology. In the experimental section of the thesis an actual research study is presented. It focuses on teachers´ and lecturers´ knowledge of canistherapy, as well as their practical experiences. The goal of this thesis is to positively influence teachers and general public to think about the advantages of canistherapy as an effective tool for special educations. It can be also used as a guide for teachers working with disabled students in integrated classes.
Canistherapy, dog, disabled student in integrated class, casuistry, education
Rozsah průvodní práce
122 s. , IV
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá canisterapií a jejím využitím u integrovaných žáků na prvním stupni základních škol. V teoretické části obecně přibližuje animoterapii a celkově mapuje canisterapii z hlediska její historie, typů, forem a technik. V části praktické se pomocí dotazníkového šetření zaměřuje na informovanost učitelů 1. stupně ZŠ o canisterapii, na jejich zkušenosti s touto problematikou a na názory na ni. Cílem práce je upozornit na canisterapii a její přínos pro člověka. Zároveň se může stát inspirací pro pedagogy, kteří mají ve třídě integrovaného žáka.
Anotace v angličtině
This master´s thesis deals with a canistherapy and its usage in elementary schools as a tool for efficient integration of disabled children. In the theoretical section animotherapy and canistherapy are generally described from several perspectives such as history, distribution, and methodology. In the experimental section of the thesis an actual research study is presented. It focuses on teachers´ and lecturers´ knowledge of canistherapy, as well as their practical experiences. The goal of this thesis is to positively influence teachers and general public to think about the advantages of canistherapy as an effective tool for special educations. It can be also used as a guide for teachers working with disabled students in integrated classes.