Diplomová práce je zaměřena na volný čas dětí a způsoby jeho využití. Je konkrétně cílena na žáky mladšího školního věku. Teoretická část se skládá ze třech hlavních kapitol. První kapitola vymezuje pojem volný čas a hlavní znaky jeho využívání. Charakterizuje funkce a význam volného času v životě jedince a zaměřuje se na jeho psychohygienu a patologické využívání. Druhá kapitola specifikuje mladší školní věk dětí a zabývá se ontogenetickým vývojem jedince v tomto období. Třetí kapitola pojednává o problematice volného času dětí v souvislosti s jeho výchovou. Řeší základní otázky zhodnocování a pedagogického ovlivňování volného času dětí. Uvádí a popisuje jejich výchovně-vzdělávací činnosti a zájmy v době mimo vyučování. Podává přehled o institucích nabízející volnočasové aktivity dětem. Praktická část na základě dotazníkového šetření a rozhovorů zjišťuje a analyzuje úroveň trávení volného času současných žáků 4. a 5. tříd základních škol v Klatovech a zkoumá vliv využití volného času na jejich dosažený prospěch a kázeň ve škole.
Annotation in English
The thesis is focused on the leisure time of children and methods for its use. It is targeted specifically on pupils of primary school age. The theoretical part consists of three main chapters. The first chapter defines the concept of leisure time and main characteristics of its use. Characterizes the function and importance of leisure time in an individual's life and concentrates on his mental hygiene and pathological using. The second chapter specifies younger school children age and occupies the ontogenetic development of individual in this period. The third chapter discusses the basic issues of children's leisure time in connection with their education. Resolves the fundamental questions evaluete and educational influencing of children's leisure time. Lists and describes their educational activities and interests outside of the classroom. Gives an general knowledge about institutions offering leisure time activities for children. The practical part based on questionnaires and interviews investigates and analyzes the level of spending leisure time of current pupils 4th and 5th grade of primary school in Klatovy and explores the influence of leisuretime on their attained school results and discipline in the school.
Keywords
Volný čas, mladší školní věk, výchova ve volném čase, volnočasové aktivity, pedagogika volného času, výchova ve volném čase, zájmová činnost, psychohygiena
Keywords in English
Leisure time, younger school age, education in leisure time, leisure activities, leisure time pedagogy, education in leisure time, hobbies, psychohygiene
Length of the covering note
88 s. + I-XI (119 074 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na volný čas dětí a způsoby jeho využití. Je konkrétně cílena na žáky mladšího školního věku. Teoretická část se skládá ze třech hlavních kapitol. První kapitola vymezuje pojem volný čas a hlavní znaky jeho využívání. Charakterizuje funkce a význam volného času v životě jedince a zaměřuje se na jeho psychohygienu a patologické využívání. Druhá kapitola specifikuje mladší školní věk dětí a zabývá se ontogenetickým vývojem jedince v tomto období. Třetí kapitola pojednává o problematice volného času dětí v souvislosti s jeho výchovou. Řeší základní otázky zhodnocování a pedagogického ovlivňování volného času dětí. Uvádí a popisuje jejich výchovně-vzdělávací činnosti a zájmy v době mimo vyučování. Podává přehled o institucích nabízející volnočasové aktivity dětem. Praktická část na základě dotazníkového šetření a rozhovorů zjišťuje a analyzuje úroveň trávení volného času současných žáků 4. a 5. tříd základních škol v Klatovech a zkoumá vliv využití volného času na jejich dosažený prospěch a kázeň ve škole.
Annotation in English
The thesis is focused on the leisure time of children and methods for its use. It is targeted specifically on pupils of primary school age. The theoretical part consists of three main chapters. The first chapter defines the concept of leisure time and main characteristics of its use. Characterizes the function and importance of leisure time in an individual's life and concentrates on his mental hygiene and pathological using. The second chapter specifies younger school children age and occupies the ontogenetic development of individual in this period. The third chapter discusses the basic issues of children's leisure time in connection with their education. Resolves the fundamental questions evaluete and educational influencing of children's leisure time. Lists and describes their educational activities and interests outside of the classroom. Gives an general knowledge about institutions offering leisure time activities for children. The practical part based on questionnaires and interviews investigates and analyzes the level of spending leisure time of current pupils 4th and 5th grade of primary school in Klatovy and explores the influence of leisuretime on their attained school results and discipline in the school.
Keywords
Volný čas, mladší školní věk, výchova ve volném čase, volnočasové aktivity, pedagogika volného času, výchova ve volném čase, zájmová činnost, psychohygiena
Keywords in English
Leisure time, younger school age, education in leisure time, leisure activities, leisure time pedagogy, education in leisure time, hobbies, psychohygiene
Research Plan
Shromáždění a studium literatury
Zpracování teoretické části - teorie volnočasových aktivit, jejich historická pojetí a problematika využití
Zpracování praktické části - stanovení cílů výzkumu, realizace výzkumu
Interpretace výsledků šetření, formulace závěrů
Shrnutí výsledků, doporučení pro praxi
Research Plan
Shromáždění a studium literatury
Zpracování teoretické části - teorie volnočasových aktivit, jejich historická pojetí a problematika využití
Zpracování praktické části - stanovení cílů výzkumu, realizace výzkumu
Interpretace výsledků šetření, formulace závěrů
Shrnutí výsledků, doporučení pro praxi
Recommended resources
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času, Praha 2002, ISBN 80-7178-711-6.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas, Praha 2004, ISBN 978-80-262-0030-7.
PRAŽSKÁ SKUP. ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy, Praha 2005, ISBN 80-246-0924-X.
HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času, Praha 2008, ISBN 978-80-7367-473-1.
VIEHOFFOVÁ, H.; REUYSOVÁ, E. Jak s dětmi trávit volný čas, Praha 1996, ISBN 80-7178-073-1.
Recommended resources
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času, Praha 2002, ISBN 80-7178-711-6.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas, Praha 2004, ISBN 978-80-262-0030-7.
PRAŽSKÁ SKUP. ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy, Praha 2005, ISBN 80-246-0924-X.
HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času, Praha 2008, ISBN 978-80-7367-473-1.
VIEHOFFOVÁ, H.; REUYSOVÁ, E. Jak s dětmi trávit volný čas, Praha 1996, ISBN 80-7178-073-1.