Příručka terénní výuky geografie pro střední školy byla vytvořena v povodí Kateřinského potoka. Procházka s deseti zastávkami provede studenty pohraniční oblastí Českého lesa v Evropsky významné lokalitě. Cílem práce v terénu je přímé pozorování činnosti bobra evropského a zároveň možnost pozorovat krajinu, která byla hustě obydlená od 16. století a opuštěné v druhé polovině dvacátého století. Studenti porovnají historické a aktuální mapy a letecké snímky a ohodnotí krajinu. Pro hodnocení získaných znalostí byl vytvořen pracovní list.
Anotace v angličtině
The guide for geography fieldwork for secondary schools was created in the catchment of Kateřinský stream. A walk with ten study spots leads students through the border area of Bohemian Forest in the Special Area of Conservation. The aim of the fieldwork is direct observation of the activity of European beaver and simultaneously the opportunity to observe the landscape that was densely inhabited since 16th century and abandoned in the second half of 20th century. Students compare historical and recent maps and aerial photos and evaluate landscape. As evaluation of acquired knowledge the worksheet was created.
Klíčová slova
Kateřinský potok, Český les, Evropsky významná lokalita, bobr evropský, didaktická transformace, terénní výuka
Klíčová slova v angličtině
Kateřinský stream, Bohemian Forest, Special Area of Conservation, European beaver, didactic transformation, fieldwork
Rozsah průvodní práce
53 s. (65 557 zanků)
Jazyk
CZ
Anotace
Příručka terénní výuky geografie pro střední školy byla vytvořena v povodí Kateřinského potoka. Procházka s deseti zastávkami provede studenty pohraniční oblastí Českého lesa v Evropsky významné lokalitě. Cílem práce v terénu je přímé pozorování činnosti bobra evropského a zároveň možnost pozorovat krajinu, která byla hustě obydlená od 16. století a opuštěné v druhé polovině dvacátého století. Studenti porovnají historické a aktuální mapy a letecké snímky a ohodnotí krajinu. Pro hodnocení získaných znalostí byl vytvořen pracovní list.
Anotace v angličtině
The guide for geography fieldwork for secondary schools was created in the catchment of Kateřinský stream. A walk with ten study spots leads students through the border area of Bohemian Forest in the Special Area of Conservation. The aim of the fieldwork is direct observation of the activity of European beaver and simultaneously the opportunity to observe the landscape that was densely inhabited since 16th century and abandoned in the second half of 20th century. Students compare historical and recent maps and aerial photos and evaluate landscape. As evaluation of acquired knowledge the worksheet was created.
Klíčová slova
Kateřinský potok, Český les, Evropsky významná lokalita, bobr evropský, didaktická transformace, terénní výuka
Klíčová slova v angličtině
Kateřinský stream, Bohemian Forest, Special Area of Conservation, European beaver, didactic transformation, fieldwork
Zásady pro vypracování
Zhodnocení teoretických východisek pro plánování terénní výuky geografie
Rozbor teoretických východisek pro tvorbu pracovních listů k terénní výuce geografie
Rozbor dostupné literatury, týkající se zájmové lokality
Vytipování lokalit, vhodných k terénní výuce a didaktická transformace fenoménů vyskytujících se v zájmové lokalitě
Tvorba pracovního listu a jeho ověření
Vytvoření učitelského návodu k pracovnímu listu
Zásady pro vypracování
Zhodnocení teoretických východisek pro plánování terénní výuky geografie
Rozbor teoretických východisek pro tvorbu pracovních listů k terénní výuce geografie
Rozbor dostupné literatury, týkající se zájmové lokality
Vytipování lokalit, vhodných k terénní výuce a didaktická transformace fenoménů vyskytujících se v zájmové lokalitě
Tvorba pracovního listu a jeho ověření
Vytvoření učitelského návodu k pracovnímu listu
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Zdeněk a OBST Otto. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
KENT, Martin, GILBERTSON, David D. a HUNT, Chris O. Fieldwork in geography teaching: A critical review of the literature and approaches. Journal of Geography in Higher Education. 1997, vol. 21, issue 3, s. 313-332. DOI: 10.1080/03098269708725439.
MASKALL, John a STOKES Alison. Designing Effective Fieldwork for the Environmental and Natural Sciences. Plymouth, U.K: Higher Education Academy Subject Centre for Geography, Earth and Environmental Sciences, 2008, 84 s. ISBN 978-184-1022-017.
KLIVANOVÁ, Lucie. Návrh naučné glaciologické stezky v okolí Prášilského jezera a jezera Laka. Plzeň, 2009. Bakalářská práce. Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická. Katedra geografie.
JEČMENOVÁ, Karolína. Návrhy geografických vycházek a exkurzí v regionu Krušné hory - od Klínovce po Jezerku. Plzeň, 2005. Diplomová práce. Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická. Katedra geografie.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1. vyd. Prah: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0.
HÁJEK, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 2. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2003, 116 s. ISBN 80-7082-988-5.
TUF, Ivan H. a KOSKAN, Vlastimil. Výzkum v ochraně přírody: sborník z I. konference ochrany přírody v ČR. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2010, 204 s. ISBN 978-80-87051-96-2.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Zdeněk a OBST Otto. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
KENT, Martin, GILBERTSON, David D. a HUNT, Chris O. Fieldwork in geography teaching: A critical review of the literature and approaches. Journal of Geography in Higher Education. 1997, vol. 21, issue 3, s. 313-332. DOI: 10.1080/03098269708725439.
MASKALL, John a STOKES Alison. Designing Effective Fieldwork for the Environmental and Natural Sciences. Plymouth, U.K: Higher Education Academy Subject Centre for Geography, Earth and Environmental Sciences, 2008, 84 s. ISBN 978-184-1022-017.
KLIVANOVÁ, Lucie. Návrh naučné glaciologické stezky v okolí Prášilského jezera a jezera Laka. Plzeň, 2009. Bakalářská práce. Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická. Katedra geografie.
JEČMENOVÁ, Karolína. Návrhy geografických vycházek a exkurzí v regionu Krušné hory - od Klínovce po Jezerku. Plzeň, 2005. Diplomová práce. Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická. Katedra geografie.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1. vyd. Prah: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0.
HÁJEK, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 2. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2003, 116 s. ISBN 80-7082-988-5.
TUF, Ivan H. a KOSKAN, Vlastimil. Výzkum v ochraně přírody: sborník z I. konference ochrany přírody v ČR. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2010, 204 s. ISBN 978-80-87051-96-2.