Neodmyslitelnou součástí ošetřovatelské péče o kriticky nemocné je práce s přístrojovou technikou. Osvojení si znalostí a dovedností s rozmanitými přístroji je pro nově nastupující všeobecné sestry velmi náročnou úlohou. Teoretická část obsahuje informace o zdravotnické technice v prostředí intenzivní péče, dále pojednává o přijímání nových pracovníků a jejich adaptačním období pod vedením mentora. Praktická část je tvořena kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno ve formě rozhovorů, které byly zaměřeny na subjektivní pohled všeobecných sester na průběh adaptačního procesu v souvislosti s přístrojovou technikou. Tímto způsobem byla identifikována obtížně zvládnutelná přístrojová technika v nejrůznějších souvislostech. V kvantitativním výzkumném šetření byl pro zmapování osobnostní typologie všeobecných sester pracujících v prostředí intenzivní péče využit standardizovaný dotazník MBTI.
Anotace v angličtině
Working with the devices is an integral part of the nursing care of the critically ill patients. Mastering knowledge and skills with a variety of the devices is for the newly hired nurses a very challenging task. The theoretical part contains an information on medical technology in the intensive care environment, also deals with the recruitment of the new staff and their adaptation period under the supervision of a mentor. The practical part is composed of a combination of a quantitative and qualitative research.The qualitative research was implemented in the form of the interviews, which were focused on the subjective view of the nurses on an adaptation process in a relation to the device. In this way were identified the difficult to control devices in various contexts. In the quantitative research for mapping a personality typology of the nurses working in intensive care was used a standardized questionnaire MBTI.
Klíčová slova
adaptační proces, intenzivní péče, mentor, přístrojová technika, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
adaptation process, intensive care, mentor, nurse, technical devices
Rozsah průvodní práce
66 číslované, 35 nečíslované
Jazyk
CZ
Anotace
Neodmyslitelnou součástí ošetřovatelské péče o kriticky nemocné je práce s přístrojovou technikou. Osvojení si znalostí a dovedností s rozmanitými přístroji je pro nově nastupující všeobecné sestry velmi náročnou úlohou. Teoretická část obsahuje informace o zdravotnické technice v prostředí intenzivní péče, dále pojednává o přijímání nových pracovníků a jejich adaptačním období pod vedením mentora. Praktická část je tvořena kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno ve formě rozhovorů, které byly zaměřeny na subjektivní pohled všeobecných sester na průběh adaptačního procesu v souvislosti s přístrojovou technikou. Tímto způsobem byla identifikována obtížně zvládnutelná přístrojová technika v nejrůznějších souvislostech. V kvantitativním výzkumném šetření byl pro zmapování osobnostní typologie všeobecných sester pracujících v prostředí intenzivní péče využit standardizovaný dotazník MBTI.
Anotace v angličtině
Working with the devices is an integral part of the nursing care of the critically ill patients. Mastering knowledge and skills with a variety of the devices is for the newly hired nurses a very challenging task. The theoretical part contains an information on medical technology in the intensive care environment, also deals with the recruitment of the new staff and their adaptation period under the supervision of a mentor. The practical part is composed of a combination of a quantitative and qualitative research.The qualitative research was implemented in the form of the interviews, which were focused on the subjective view of the nurses on an adaptation process in a relation to the device. In this way were identified the difficult to control devices in various contexts. In the quantitative research for mapping a personality typology of the nurses working in intensive care was used a standardized questionnaire MBTI.
Klíčová slova
adaptační proces, intenzivní péče, mentor, přístrojová technika, všeobecná sestra
Klíčová slova v angličtině
adaptation process, intensive care, mentor, nurse, technical devices
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma.
2. Stanovit cíl kvalifikační práce.
3. Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS.
4. Popsat metodiku praktické části.
5. Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce.
6. Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS.
7. Dodržet citační normu.
8. Dodržet předepsaný minimální počet konzultací s vedoucím práce.
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma.
2. Stanovit cíl kvalifikační práce.
3. Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS.
4. Popsat metodiku praktické části.
5. Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce.
6. Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS.
7. Dodržet citační normu.
8. Dodržet předepsaný minimální počet konzultací s vedoucím práce.
Seznam doporučené literatury
HANDL, Zdeněk. Monitorování pacientů v anesteziologii, resuscitaci a intezivní péči - vybrané kapitoly. Vyd. 4., dopl. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004, 149 s. ISBN 80-701-3408-9.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. Vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 s. ISBN 978-802-4721-712.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 350 s. ISBN 978-802-4718-309.
KLIMEŠOVÁ, Lenka a Jiří KLIMEŠ. Umělá plicní ventilace. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 110 s. ISBN 978-807-0135-389.
O'KANE, Catherine E. Newly qualified nurses experiences in the intensive care unit. Nursing in Critical Care [online]. 2012, vol. 17, issue 1, s. 44-51 [cit. 2014-03-10]. DOI: 10.1111/j.1478-5153.2011.00473.x.
PLEVOVÁ, Ilona. Management v ošetřovatelství. 1. Vyd. Praha: Grada, 2012, 304 s. ISBN 978-80-247-3871-0.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
Seznam doporučené literatury
HANDL, Zdeněk. Monitorování pacientů v anesteziologii, resuscitaci a intezivní péči - vybrané kapitoly. Vyd. 4., dopl. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004, 149 s. ISBN 80-701-3408-9.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. Vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 s. ISBN 978-802-4721-712.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 350 s. ISBN 978-802-4718-309.
KLIMEŠOVÁ, Lenka a Jiří KLIMEŠ. Umělá plicní ventilace. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 110 s. ISBN 978-807-0135-389.
O'KANE, Catherine E. Newly qualified nurses experiences in the intensive care unit. Nursing in Critical Care [online]. 2012, vol. 17, issue 1, s. 44-51 [cit. 2014-03-10]. DOI: 10.1111/j.1478-5153.2011.00473.x.
PLEVOVÁ, Ilona. Management v ošetřovatelství. 1. Vyd. Praha: Grada, 2012, 304 s. ISBN 978-80-247-3871-0.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.