Diplomová práce se zabývá využitím hlasovacího zařízení ve výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Představuje některé moderní technologie, interaktivní výuku, práci s tabulí SMART Board, s programem SMART Notebook a tvorbu otázek v tomto programu. Seznamuje především s elektronickým hlasovacím zařízením, mapuje jeho využití učiteli v Karlovarském kraji, aktivity a metody s ním spojené. Nabízí krátký vhled do problematiky málotřídních škol. Práce ověřuje účinnost metody Učíme se navzájem spolu s využitím elektronického hlasovacího zařízení na málotřídní škole. Obsahuje sbírku vhodných testových úloh pro práci s hlasovacím zařízením v hodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of voting equipment in teaching the Czech language in the first grade of primary school. It presents some modern technologies, interactive education, working with SMART Board, SMART Notebook with the program and creating questions in this program. It acquaints especially with electronic voting equipment, maps its use by teachers in the Karlovy Vary region, activities and methods associated with it. It offers a brief insight into the problems of classes with pupils of different age in one schoolroom. This thesis examines the effectiveness of the method called Peer Instruction along with the use of electronic voting devices at one schoolroom. It includes a collection of suitable test tasks for working with voting equipment in Czech language lessons for first grade of primary school.
Klíčová slova
interaktivní tabule, hlasovací systém, SMART Notebook, SMART Responce, clicker, Peer Instruction, málotřídní škola
Diplomová práce se zabývá využitím hlasovacího zařízení ve výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Představuje některé moderní technologie, interaktivní výuku, práci s tabulí SMART Board, s programem SMART Notebook a tvorbu otázek v tomto programu. Seznamuje především s elektronickým hlasovacím zařízením, mapuje jeho využití učiteli v Karlovarském kraji, aktivity a metody s ním spojené. Nabízí krátký vhled do problematiky málotřídních škol. Práce ověřuje účinnost metody Učíme se navzájem spolu s využitím elektronického hlasovacího zařízení na málotřídní škole. Obsahuje sbírku vhodných testových úloh pro práci s hlasovacím zařízením v hodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of voting equipment in teaching the Czech language in the first grade of primary school. It presents some modern technologies, interactive education, working with SMART Board, SMART Notebook with the program and creating questions in this program. It acquaints especially with electronic voting equipment, maps its use by teachers in the Karlovy Vary region, activities and methods associated with it. It offers a brief insight into the problems of classes with pupils of different age in one schoolroom. This thesis examines the effectiveness of the method called Peer Instruction along with the use of electronic voting devices at one schoolroom. It includes a collection of suitable test tasks for working with voting equipment in Czech language lessons for first grade of primary school.
Klíčová slova
interaktivní tabule, hlasovací systém, SMART Notebook, SMART Responce, clicker, Peer Instruction, málotřídní škola
1. Prostudovat odbornou literaturu týkající se tématu.
2. V teoretické části práce se zaměřit na vývoj využití elektronického hlasování
ve výuce a na nejznámější metody a aktivity související s hlasováním.
3. Zvolit metody výzkumu.
4. Zvolit výzkumný vzorek žáků.
5. Stanovit hypotézy.
6. Interpretovat výsledky výzkumu.
7. Navrhnout vyučovací hodiny českého jazyka s funkčním využitím hlasovacího
zařízení.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu týkající se tématu.
2. V teoretické části práce se zaměřit na vývoj využití elektronického hlasování
ve výuce a na nejznámější metody a aktivity související s hlasováním.
3. Zvolit metody výzkumu.
4. Zvolit výzkumný vzorek žáků.
5. Stanovit hypotézy.
6. Interpretovat výsledky výzkumu.
7. Navrhnout vyučovací hodiny českého jazyka s funkčním využitím hlasovacího
zařízení.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, R. Didaktika českého jazyka pro 2.-4. rocník ZŠ. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha : Portál, 2007.
ČECHOVÁ M.; STYBLÍK V. Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha : SPN, 1998.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava : Univerzita Komenského, 2001.
HANČ, J. Aktívne poznávanie študentov pomocou metódy Peer Instruction. Vyučovanie fyziky vo svetle nových poznatkov vedy, DIDFYZ 2008. Nitra : UKF, 2009.
HANČ, J.; VASZIOVÁ, G. Metóda Peer Instruction : Metodický materiál. Košice : Prírodovedecká fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2008.
VEJVODOVÁ, J. Standardy využívání interaktivní tabule při lektorování. Praha : VOX, 2014.
Seznam doporučené literatury
BRABCOVÁ, R. Didaktika českého jazyka pro 2.-4. rocník ZŠ. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha : Portál, 2007.
ČECHOVÁ M.; STYBLÍK V. Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha : SPN, 1998.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava : Univerzita Komenského, 2001.
HANČ, J. Aktívne poznávanie študentov pomocou metódy Peer Instruction. Vyučovanie fyziky vo svetle nových poznatkov vedy, DIDFYZ 2008. Nitra : UKF, 2009.
HANČ, J.; VASZIOVÁ, G. Metóda Peer Instruction : Metodický materiál. Košice : Prírodovedecká fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2008.
VEJVODOVÁ, J. Standardy využívání interaktivní tabule při lektorování. Praha : VOX, 2014.