Tato závěrečná práce zkoumá volbu metod a forem práce při didaktické interpretaci literárního díla s využitím mezipředmětových a vnitropředmětových vztahů. Cílem této závěrečné práce je navrhnout možnosti, jak propojit literární učivo s ostatními předměty tak, aby látka byla prožitá, zajímavá, pestrá z pohledu nejen literárního, jazykového a slohového, ale i hudebního, výtvarného a pohybově tanečního.
Anotace v angličtině
This final work examines the choice of methods and forms of work in didactic interpretation of literary work using interdisciplinary and interior-subject relations. The aim of this work is to suggest the ways how to connect literary curriculum with other subjects so that the subject matter was live through, interesting, varied from the point of view not only literary, linguistic and stylistic but also musical, art, motion dance.
Klíčová slova
metoda didaktické interpretace, literární výchova, český jazyk, mezipředmětové a vnitropředmětové vztahy, komunikace, umělecký text, Oscar Wilde, Obraz Doriana Graye, symbolismus, dekadence
Klíčová slova v angličtině
method of didactic interpretation, literary education, czech language, interdisciplinary and interior-subject relations, communication, artistic text, Oscal Wilde, The Picture of Dorian Gray, symbolism, decadence
Rozsah průvodní práce
61 s. (104 000)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato závěrečná práce zkoumá volbu metod a forem práce při didaktické interpretaci literárního díla s využitím mezipředmětových a vnitropředmětových vztahů. Cílem této závěrečné práce je navrhnout možnosti, jak propojit literární učivo s ostatními předměty tak, aby látka byla prožitá, zajímavá, pestrá z pohledu nejen literárního, jazykového a slohového, ale i hudebního, výtvarného a pohybově tanečního.
Anotace v angličtině
This final work examines the choice of methods and forms of work in didactic interpretation of literary work using interdisciplinary and interior-subject relations. The aim of this work is to suggest the ways how to connect literary curriculum with other subjects so that the subject matter was live through, interesting, varied from the point of view not only literary, linguistic and stylistic but also musical, art, motion dance.
Klíčová slova
metoda didaktické interpretace, literární výchova, český jazyk, mezipředmětové a vnitropředmětové vztahy, komunikace, umělecký text, Oscar Wilde, Obraz Doriana Graye, symbolismus, dekadence
Klíčová slova v angličtině
method of didactic interpretation, literary education, czech language, interdisciplinary and interior-subject relations, communication, artistic text, Oscal Wilde, The Picture of Dorian Gray, symbolism, decadence
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné a didaktické tituly
k tématu ZP.
2. ZP koncipovat na dvě části. V první (teoretické) části představit východiska práce,
tj. komunikační pojetí literární výchovy na střední škole, metodu didaktické
interpretace, mezipředmětové a vnitropředmětové vztahy vymezené dle RVP SOV.
3. Ve druhé (aplikační) části navrhnout kreativní didaktickou interpretaci
psychologického románu Obraz Doriana Graye od Oscara Wilda, v níž budou uplatněny
vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy.
4. V případě odučeného metodického scénáře doplnit ZP o autentické čtenářské výstupy
a jejich reflexi ve vztahu k výstupům očekávaným.
5. V Závěru ZP zhodnotit realizaci vnitropředmětových a mezipředmětových vztahů
ve výuce českého jazyka a literatury, dále se vyjádřit k otázce, zda byly didaktické
cíle prostřednictvím kreativní interpretace naplněny.
Zásady pro vypracování
1. Nastudovat doporučenou literaturu. Vyhledat další odborné a didaktické tituly
k tématu ZP.
2. ZP koncipovat na dvě části. V první (teoretické) části představit východiska práce,
tj. komunikační pojetí literární výchovy na střední škole, metodu didaktické
interpretace, mezipředmětové a vnitropředmětové vztahy vymezené dle RVP SOV.
3. Ve druhé (aplikační) části navrhnout kreativní didaktickou interpretaci
psychologického románu Obraz Doriana Graye od Oscara Wilda, v níž budou uplatněny
vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy.
4. V případě odučeného metodického scénáře doplnit ZP o autentické čtenářské výstupy
a jejich reflexi ve vztahu k výstupům očekávaným.
5. V Závěru ZP zhodnotit realizaci vnitropředmětových a mezipředmětových vztahů
ve výuce českého jazyka a literatury, dále se vyjádřit k otázce, zda byly didaktické
cíle prostřednictvím kreativní interpretace naplněny.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany : H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
LEŽÁKOVÁ, D.; BÍNA, D. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
MRAVCOVÁ, M. Literatura ve filmu. Praha : Melantrich, 1990. ISBN 80-7023-062-2.
PECK, E., PECK. A. Anglická literatura. Dubicko : Infoa, 2002. ISBN 80-7240-298-6.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany : H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
LEŽÁKOVÁ, D.; BÍNA, D. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
MRAVCOVÁ, M. Literatura ve filmu. Praha : Melantrich, 1990. ISBN 80-7023-062-2.
PECK, E., PECK. A. Anglická literatura. Dubicko : Infoa, 2002. ISBN 80-7240-298-6.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.