Práce je věnována problematice interpretace osobnosti Jana Husa v odborné literatuře a učebnicích dějepisu od 19. století do současnosti. Práce se v první řadě věnuje problematice historického vědomí, historickému mýtu a jeho budování, velká část je také zaměřena na reflexi Jana Husa v odborné historiografii, nejpodstatnější část je posléze věnována odrazu Jana Husa v učebnicích dějepisu. Důležitou součástí práce je též analýza, nakolik učebnice dějepisu odráží poznatky historické vědy.
Annotation in English
Work is devoted to the interpretation of Jan Hus in literature and history books from the 19th century to the present. The work is primarily devoted to the issue of historical consciousness, historical myth and its building, a large part is also focused on the reflection of Jan Hus in professional historiography. The most important part is then devoted to the reflection of Jan Hus in the history books. An important part of the work is also an analysis of how much history textbooks reflects the findings of historical science.
Keywords
Jan Hus, husitství, reformace historiografie, historické vědomí, historický mýtus, učebnice dějepisu, tradice
Keywords in English
Jan Hus, the Hussite movement, the Reformation, historiography, historical consciousness, historical myth, history textbooks, tradition
Length of the covering note
91 s., přílohy 8. s.
Language
CZ
Annotation
Práce je věnována problematice interpretace osobnosti Jana Husa v odborné literatuře a učebnicích dějepisu od 19. století do současnosti. Práce se v první řadě věnuje problematice historického vědomí, historickému mýtu a jeho budování, velká část je také zaměřena na reflexi Jana Husa v odborné historiografii, nejpodstatnější část je posléze věnována odrazu Jana Husa v učebnicích dějepisu. Důležitou součástí práce je též analýza, nakolik učebnice dějepisu odráží poznatky historické vědy.
Annotation in English
Work is devoted to the interpretation of Jan Hus in literature and history books from the 19th century to the present. The work is primarily devoted to the issue of historical consciousness, historical myth and its building, a large part is also focused on the reflection of Jan Hus in professional historiography. The most important part is then devoted to the reflection of Jan Hus in the history books. An important part of the work is also an analysis of how much history textbooks reflects the findings of historical science.
Keywords
Jan Hus, husitství, reformace historiografie, historické vědomí, historický mýtus, učebnice dějepisu, tradice
Keywords in English
Jan Hus, the Hussite movement, the Reformation, historiography, historical consciousness, historical myth, history textbooks, tradition
Research Plan
OSNOVA:
1, Historické vědomí
2, K Mistru Janu Husovi
3, OBDOBÍ 1967 - 1918
3.1, České dějepisectví pod vlivem Františka Palackého
3.1.1, Charakter doby a historiografie
3.1.1, Odraz ve školství a učebnicích
3.2., České dějepisectví pod vlivem G
ollovy školy (do roku 1918, po vznik ČSR)
3.2.1., Charakter doby a historiografie
3.2.2.. Odraz ve školství a učebnicích
4, OBDOBÍ 1918 1939
4.1, Charakter doby a historiografie (pokračovatelé Gollovy školy)
4.2., Odraz ve školství a učebnicích
4.2.1. Škola tradiční
4.2.2. Škola činná
4.2.3. Škola katolická
5, OBDOBÍ 1939 1945 (krátká kapitola)
6, OBDOBÍ 1945 1960
6.1. Charakter doby a historiografie
6.2. Odraz ve školství a učebnicích
6.2.1. Film (Jan Hus)
7, OBDOBÍ 1960 1970
7.1. Charakter doby a historiografie
7.2. Odraz v učebnicích
8, OBDOBÍ 1970 1980
8.1. Charakter doby a historiografie
8.2. Odraz v učebnicích
9, OBDOBÍ 1989-SOUČASNOST
9.1. Charakter doby a historiografie
9.2. Odraz ve školství a učebnicích
9.2.1. Vzdělávací programy Národní škola, Základní škola, Obecná škola
9.2.2. Rámcově vzdělávací program
Research Plan
OSNOVA:
1, Historické vědomí
2, K Mistru Janu Husovi
3, OBDOBÍ 1967 - 1918
3.1, České dějepisectví pod vlivem Františka Palackého
3.1.1, Charakter doby a historiografie
3.1.1, Odraz ve školství a učebnicích
3.2., České dějepisectví pod vlivem G
ollovy školy (do roku 1918, po vznik ČSR)
3.2.1., Charakter doby a historiografie
3.2.2.. Odraz ve školství a učebnicích
4, OBDOBÍ 1918 1939
4.1, Charakter doby a historiografie (pokračovatelé Gollovy školy)
4.2., Odraz ve školství a učebnicích
4.2.1. Škola tradiční
4.2.2. Škola činná
4.2.3. Škola katolická
5, OBDOBÍ 1939 1945 (krátká kapitola)
6, OBDOBÍ 1945 1960
6.1. Charakter doby a historiografie
6.2. Odraz ve školství a učebnicích
6.2.1. Film (Jan Hus)
7, OBDOBÍ 1960 1970
7.1. Charakter doby a historiografie
7.2. Odraz v učebnicích
8, OBDOBÍ 1970 1980
8.1. Charakter doby a historiografie
8.2. Odraz v učebnicích
9, OBDOBÍ 1989-SOUČASNOST
9.1. Charakter doby a historiografie
9.2. Odraz ve školství a učebnicích
9.2.1. Vzdělávací programy Národní škola, Základní škola, Obecná škola
9.2.2. Rámcově vzdělávací program
Recommended resources
GINDELY,Antonín. Dějepis všeobecný pro nižší třídy středních škol. Praha: nákladem B. Tempského, 1876.
TOMEK, Václav Vladivoj. Krátký všeobecný dějepis. Praha: nákladem českého muzea, 1842
PEKAŘ, Josef. Dějiny naší říše. Se zvláštním zřetelem ke královstvím a zemím v říšské radě zastoupeným. Praha: Klementinum, 1914.
BIDLO, Jaroslav, HÝBL, František, ŠUSTA, Josef. Všeobecný dějepis pro vyšší třídy škol středních. Díl druhý. Dějiny středního a nového věku do roku 1648. Praha: Historický klub, 1912.
HRBEK, Josef. LÍVA, Václav. PLAČEK, Jan. VODEHNAL, Josef. Československé dějiny. Učebnice pro nejvyšší třídu středních škol. Praha: Šolc a Šimáček, 1937.
SVAČINA, Bohumil. Stručné dějiny československého národa. Příručky ke shrnutí a opakování učiva. Holešov: Bohumil Svačina. 1926.
JIRÁK REITLER. Dějepis pro roční učebné kursy (IV. roč.) při měšťanských školách. Praha: Nová škola, 1935.
PEŠEK, Josef. Učebnice dějepisu pro nižší třídy středních škol. III. Obrazy z dějin středověkých a novověkých od počátku XIV. do konce XVIII. století pro třetí třídu středních škol. Praha: Politika v Praze, 1933.
PAUR, Jaroslav. Cesta. Učebnice dějepisu pro měšťanské školy. Díl II. Praha: Státní nakladatelství, 1935.
NOVÁK, František. Všeobecný dějepis pro vyšší třídy gymnázií, reálných gymnázií a reformních reál. Gymnázií pro šestou třídu. II. Praha: Československá grafická unie a.s., 1937.
ŠTORCH, Eduard. ČONDL, Karel. Pracovní učebnice dějepisu. Díl druhý pro druhou třídu měšťanských škol. Praha: Státní nakladatelství v Praze, 1938.
VOLF, Jan. Dějepis katolické církve pro školy střední a občanské. Praha: Československá akciová tiskárna, 1934.
PALACKÝ, František. Dějiny národa českého v Čechách a na Moravě. Vydání první z r. 1850, díl III.
DVOŘÁK, Xaver. Katolický dějepis církevní. Učebnice pro školy měšťanské a vyšší ústavy dívčí. Praha: Československá grafická unie a.s., 1935.
NEJEDLÝ, Zdeněk. Ideová výchova na střední škole. Osnovy z občanské nauky, dějepisu a literární výchovy. Praha: Státní nakladatelství, 1949.
TRAPL. Miroslav. ČAPEK. Vratislav. Dějepis pro devátý ročník základní devítileté školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1959.
KRATOCHVÍL, Miloš. DŘEVO, Václav. Obrazy z našich dějin pro pátý postupný ročník národních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1955.
DOLEŽAL, Jaroslav a kolektiv. Obrázky z dějin. Učebnice vlastivědy pro 4. postupný ročník národních škol. Část první. Praha: Státní nakladatelství, 1950.
HUSA, Václav. Československé dějiny. Pokusná učebnice pro jedenáctý ročník. První část (do roku 1848). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1959.
SOSÍK, Alois. VRABEC, Vojtěch. Dějepis pro 7. ročník základní devítileté školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963.
JÍLEK, Tomáš. BAĎURÍK, Jozef. BUTVINOVÁ. Marta. Dějepis pro šestý ročník základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
Dějepis. Učební osnovy pro 6. 9. ročník. Vzdělávací program Základní škola. Praha, 1996.
Dějepis. Učební osnovy pro 6. 9. ročník. Vzdělávací program Obecná škola. Praha, 1997.
Dějepis. Učební osnovy pro 6. 9. ročník. Vzdělávací program Národní škola. Praha, 1996.
PEŠKOVÁ, Jaroslava. Role vědomí v dějinách. Praha: Dějiny a současnost, 1997.
PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov: O.K. Soft, 2011.
KOTYK, Jiří. Spor o revizi Husova procesu. Praha: Vyšehrad, 2001, str. 13.
NOVOTNÝ, Robert. ŠÁMAL, Petr a kol. Zrození mýtu. Dva životy husitské epochy. Litomyšl: Paseka Praha, 2011.
BENEŠ, Zdeněk a kolektiv. Rozumět dějinám. Vývoj česko německých vztahů na našem území v letech 1848 1948. Praha: Gallery, 2002.
KUTNAR, František. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví I. Od počátku národní kultury až po vyznění obrodného úkolu dějepisectví v druhé polovině 19.století. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
MAREK, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha: Academia, 1992.
Recommended resources
GINDELY,Antonín. Dějepis všeobecný pro nižší třídy středních škol. Praha: nákladem B. Tempského, 1876.
TOMEK, Václav Vladivoj. Krátký všeobecný dějepis. Praha: nákladem českého muzea, 1842
PEKAŘ, Josef. Dějiny naší říše. Se zvláštním zřetelem ke královstvím a zemím v říšské radě zastoupeným. Praha: Klementinum, 1914.
BIDLO, Jaroslav, HÝBL, František, ŠUSTA, Josef. Všeobecný dějepis pro vyšší třídy škol středních. Díl druhý. Dějiny středního a nového věku do roku 1648. Praha: Historický klub, 1912.
HRBEK, Josef. LÍVA, Václav. PLAČEK, Jan. VODEHNAL, Josef. Československé dějiny. Učebnice pro nejvyšší třídu středních škol. Praha: Šolc a Šimáček, 1937.
SVAČINA, Bohumil. Stručné dějiny československého národa. Příručky ke shrnutí a opakování učiva. Holešov: Bohumil Svačina. 1926.
JIRÁK REITLER. Dějepis pro roční učebné kursy (IV. roč.) při měšťanských školách. Praha: Nová škola, 1935.
PEŠEK, Josef. Učebnice dějepisu pro nižší třídy středních škol. III. Obrazy z dějin středověkých a novověkých od počátku XIV. do konce XVIII. století pro třetí třídu středních škol. Praha: Politika v Praze, 1933.
PAUR, Jaroslav. Cesta. Učebnice dějepisu pro měšťanské školy. Díl II. Praha: Státní nakladatelství, 1935.
NOVÁK, František. Všeobecný dějepis pro vyšší třídy gymnázií, reálných gymnázií a reformních reál. Gymnázií pro šestou třídu. II. Praha: Československá grafická unie a.s., 1937.
ŠTORCH, Eduard. ČONDL, Karel. Pracovní učebnice dějepisu. Díl druhý pro druhou třídu měšťanských škol. Praha: Státní nakladatelství v Praze, 1938.
VOLF, Jan. Dějepis katolické církve pro školy střední a občanské. Praha: Československá akciová tiskárna, 1934.
PALACKÝ, František. Dějiny národa českého v Čechách a na Moravě. Vydání první z r. 1850, díl III.
DVOŘÁK, Xaver. Katolický dějepis církevní. Učebnice pro školy měšťanské a vyšší ústavy dívčí. Praha: Československá grafická unie a.s., 1935.
NEJEDLÝ, Zdeněk. Ideová výchova na střední škole. Osnovy z občanské nauky, dějepisu a literární výchovy. Praha: Státní nakladatelství, 1949.
TRAPL. Miroslav. ČAPEK. Vratislav. Dějepis pro devátý ročník základní devítileté školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1959.
KRATOCHVÍL, Miloš. DŘEVO, Václav. Obrazy z našich dějin pro pátý postupný ročník národních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1955.
DOLEŽAL, Jaroslav a kolektiv. Obrázky z dějin. Učebnice vlastivědy pro 4. postupný ročník národních škol. Část první. Praha: Státní nakladatelství, 1950.
HUSA, Václav. Československé dějiny. Pokusná učebnice pro jedenáctý ročník. První část (do roku 1848). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1959.
SOSÍK, Alois. VRABEC, Vojtěch. Dějepis pro 7. ročník základní devítileté školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963.
JÍLEK, Tomáš. BAĎURÍK, Jozef. BUTVINOVÁ. Marta. Dějepis pro šestý ročník základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
Dějepis. Učební osnovy pro 6. 9. ročník. Vzdělávací program Základní škola. Praha, 1996.
Dějepis. Učební osnovy pro 6. 9. ročník. Vzdělávací program Obecná škola. Praha, 1997.
Dějepis. Učební osnovy pro 6. 9. ročník. Vzdělávací program Národní škola. Praha, 1996.
PEŠKOVÁ, Jaroslava. Role vědomí v dějinách. Praha: Dějiny a současnost, 1997.
PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov: O.K. Soft, 2011.
KOTYK, Jiří. Spor o revizi Husova procesu. Praha: Vyšehrad, 2001, str. 13.
NOVOTNÝ, Robert. ŠÁMAL, Petr a kol. Zrození mýtu. Dva životy husitské epochy. Litomyšl: Paseka Praha, 2011.
BENEŠ, Zdeněk a kolektiv. Rozumět dějinám. Vývoj česko německých vztahů na našem území v letech 1848 1948. Praha: Gallery, 2002.
KUTNAR, František. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví I. Od počátku národní kultury až po vyznění obrodného úkolu dějepisectví v druhé polovině 19.století. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
MAREK, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha: Academia, 1992.