Odevzdaná práce ukončená po neúspěšné obhajobě (OPUNO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Sociální důsledky pro osoby s odlišnou kategorizací potravin na poživatelné a nepoživatelné, pramenící z neshody v této sféře s dominantní společnosti.
Hlavní téma v angličtině
The social consequences for people with different categorization of food as edible or disedible, arising from disagreements in this sphere with the dominant society.
Název dle studenta
Jsi to, co nejíš! Konstrukce sociálních identit na základě potravních tabu.
Název dle studenta v angličtině
Construction of social identities based on food taboo
Tato práce se snaží v prvé části zmapovat logiky třídění potravin v případě potravních zákazů. V čáísti druhé se snaží popsat sociální důsledky pro osoby s těmito odlišnými klasifikačními logikami od dominantní společnosti. Výchozím bodem zájmu práce jsou osoby s dobrovolným zákazem lepku a základním zdrojem informací mimo jiné byly zejména polostrukturované rozhovory.
Anotace v angličtině
This work in the first part tries to map out logic of sorting food in case of food taboos. In the second part tries to examine social consequences for people with those different classification logic, differing from the dominant society. The starting point of my thesis are persons with voluntary taboo on gluten. Basic source of information are semi-structured interviews.
food anthropology, anthropology of the body, medical anthropology, classification, identity, social control, food taboos
Rozsah průvodní práce
49 s. (69027 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se snaží v prvé části zmapovat logiky třídění potravin v případě potravních zákazů. V čáísti druhé se snaží popsat sociální důsledky pro osoby s těmito odlišnými klasifikačními logikami od dominantní společnosti. Výchozím bodem zájmu práce jsou osoby s dobrovolným zákazem lepku a základním zdrojem informací mimo jiné byly zejména polostrukturované rozhovory.
Anotace v angličtině
This work in the first part tries to map out logic of sorting food in case of food taboos. In the second part tries to examine social consequences for people with those different classification logic, differing from the dominant society. The starting point of my thesis are persons with voluntary taboo on gluten. Basic source of information are semi-structured interviews.
food anthropology, anthropology of the body, medical anthropology, classification, identity, social control, food taboos
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce je zaprvé zaznamenat klasifikaci potravin u osob se specifickým vnímání kategorií jedlé X nejedlé, speciálně u osob s celiakií a lidí s gluten-free dietou. Další část práce se bude věnovat sociálním důsledkům, které pramení z odlišnosti kategorií od dominantní společnosti.
Výzkumné otázky:
1) Jáká klasifikační logika se skrývá za kategoriemi potravin u celiaků a lidí s gluten-free dietou.
2) Jaký má tato kategorizace vliv na sociální identity, denní rytmus příjmu potravy, ekonomické dopady na (rodinný) život, strukturaci a preferenci přátel, vliv na výběr partnera, pocit diskriminace a sociální kontroly, vztah k tradicím (které obsahují a pracují se "zakázanou" složkou potravy)?
3) Jak se liší reakce dominantní společnosti na specifickou kategorizaci potravin u osob, které ji mají vnucenou zdravotním stavem a u osob, které si ji vybraly dobrovolně?
Metodologie:
V první části zjišťování kategorií pro výzkumnou otázku č.1 využiji metody pile sortingu u informátorů, které v obou případech získám formou sněhové koule, neboť předpokládám vzájemnou znalost u osob s těmito specifickými zákazy potravin. Další fází sběru dat budou polostrukturované rozhovory se stejnými informátory na téma výzkumných otázek č.2 a 3., které zaznamenám a dále budu analyzovat skrze program MAXQDA 11. Naopak data vzniklá z pile sortingu budu analyzovat v programu Anthropopac.
Diplomová práce bude postavena na empirickém výzkumu. Není směrodatné s jakými daty bude pracováno, ale nebude akceptována strategie "přečtu dvě knihy a napíši z nich třetí". Diplomová práce by měla přinést nové poznatky, které nebyly zpracovány v již existující diplomové nebo dizertační práci nebo publikaci. To ovšem neznamená, že diplomová práce by nemohla být postavena na novátorsky pojaté reanalýze již existujících dat. Do 30.10.2015 diplomant předloží evidenci empirického výzkumu (např. přepsané rozhovory, fotografie, vytvořené mapky, datové tabulky apod.). Do 28.2.2016 diplomant předloží první kompletní verzi diplomové práce včetně literatury, příloh, obsahu a všech dalších náležitostí.
Detaily formátu budou řešeny na individuální bázi.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce je zaprvé zaznamenat klasifikaci potravin u osob se specifickým vnímání kategorií jedlé X nejedlé, speciálně u osob s celiakií a lidí s gluten-free dietou. Další část práce se bude věnovat sociálním důsledkům, které pramení z odlišnosti kategorií od dominantní společnosti.
Výzkumné otázky:
1) Jáká klasifikační logika se skrývá za kategoriemi potravin u celiaků a lidí s gluten-free dietou.
2) Jaký má tato kategorizace vliv na sociální identity, denní rytmus příjmu potravy, ekonomické dopady na (rodinný) život, strukturaci a preferenci přátel, vliv na výběr partnera, pocit diskriminace a sociální kontroly, vztah k tradicím (které obsahují a pracují se "zakázanou" složkou potravy)?
3) Jak se liší reakce dominantní společnosti na specifickou kategorizaci potravin u osob, které ji mají vnucenou zdravotním stavem a u osob, které si ji vybraly dobrovolně?
Metodologie:
V první části zjišťování kategorií pro výzkumnou otázku č.1 využiji metody pile sortingu u informátorů, které v obou případech získám formou sněhové koule, neboť předpokládám vzájemnou znalost u osob s těmito specifickými zákazy potravin. Další fází sběru dat budou polostrukturované rozhovory se stejnými informátory na téma výzkumných otázek č.2 a 3., které zaznamenám a dále budu analyzovat skrze program MAXQDA 11. Naopak data vzniklá z pile sortingu budu analyzovat v programu Anthropopac.
Diplomová práce bude postavena na empirickém výzkumu. Není směrodatné s jakými daty bude pracováno, ale nebude akceptována strategie "přečtu dvě knihy a napíši z nich třetí". Diplomová práce by měla přinést nové poznatky, které nebyly zpracovány v již existující diplomové nebo dizertační práci nebo publikaci. To ovšem neznamená, že diplomová práce by nemohla být postavena na novátorsky pojaté reanalýze již existujících dat. Do 30.10.2015 diplomant předloží evidenci empirického výzkumu (např. přepsané rozhovory, fotografie, vytvořené mapky, datové tabulky apod.). Do 28.2.2016 diplomant předloží první kompletní verzi diplomové práce včetně literatury, příloh, obsahu a všech dalších náležitostí.
Detaily formátu budou řešeny na individuální bázi.
Seznam doporučené literatury
Bernard, H. R., 1995. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Methods, 2nd edition. Walnut Creek: Altamira Press.
Cohen, H., C. Lefebvre. 2005. Handbook of Categorization in Cognitive Science. Elsevier science.
D'Andrade, R. G. 1995. The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.
Fraňková, S.2003. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha: Karolinum.
Jenkins, R. 2008. Social Identity. Routledge.
Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar.
Seznam doporučené literatury
Bernard, H. R., 1995. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Methods, 2nd edition. Walnut Creek: Altamira Press.
Cohen, H., C. Lefebvre. 2005. Handbook of Categorization in Cognitive Science. Elsevier science.
D'Andrade, R. G. 1995. The Development of Cognitive Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.
Fraňková, S.2003. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha: Karolinum.
Jenkins, R. 2008. Social Identity. Routledge.
Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar.